معاون بهداشت وزیر بهداشت:

ایجاد ایمنی گله‌ای یک اشتباه استراتژیک است

رئیسی گفت: ایجاد ایمنی گله‌ای یک اشتباه استراتژیک است؛ هیچ کشوری در دنیا به سمت ایمنی گله‌ای نمی‌رود و ما هم به دنبال آن نیستیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمانگروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت در جمع خبرنگاران در واکنش به آمار ۲۵ میلیون مبتلا به کرونا که نقل قول رئیس جمهور بوده است، اظهار کرد: این یک تخمین است.

او افزود: تست سرولوژی برای تشخیص بیماری کرونا نیست و بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، فردی به عنوان کرونا مثبت تلقی می‌شود که تست PCR آن مثبت باشد.

رئیسی بیان کرد: ما در دنیا ۱۴.۵ میلیون کرونا مثبت بر اساس تست PCR داریم و نمی‌توان از روی تست سرولوژی گفت که جمعیت ابتلا چقدر است؛ بر این اساس باید اعلام می‌شد که یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفر در دنیا به کرونا مبتلا شده اند که این طور نیست.

او با اشاره به مطالعه صورت گرفته در معاونت تحقیقات و فناوری گفت: بر اساس این مطالعه از هر یک هزار فرد مبتلا به کرونا، تعداد ۵۰۰ نفر بی علامت، ۳۵۰ نفر با علامت خفیف هستند و ۱۵۰ نفر بستری می‌شوند. اگر ۲۵ میلیون ابتلا را در نظر بگیریم باید تاکنون ۳ میلیون نفر بستری  و ماهانه ۶۰۰ هزار بیمار داشتیم. براین اساس باید ۴۰۰ هزار بیمار در خیابان‌ها می‌خوابیدند که اینطور نیست و این اعداد از روی مدل سازی است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت ادامه داد: در دنیا مطالعات بسیاری صورت گرفته است و شاید به همین دلیل است اخبار ضد و نقیض در ارتباط با این بیماری شنیده می‌شود و مطالعات بسیاری در ایران انجام شده است.

رئیسی گفت: کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا تحقیقات زیادی را دنبال می‌کند و مطالب متعددی در این ستاد اعلام و منتشر می‌شود.

او ادامه داد: باید توجه داشت که ما باید سرنوشت خودمان را به اصول علمی و بهداشتی پیوند بزنیم.کرونا ناشناخته است و درمان قطعی ندارد و هنوز واکسنی در دسترس نیست. تولید واکسن مراحلی دارد؛ در خوش بینانه‌ترین حالت، یک سال دیگر واکسن به دست ما می‌رسد بنابراین باید سبک زندگی را طوری تنظیم کنیم که زندگی مسالمت آمیز با کرونا داشته باشیم.

معاون بهداشت وزیر بهداشت  بیان کرد: ما بیماری نداشتیم که در خیابان یا چمن رو به روی بیمارستان بخوابد. باید توجه داشت که مطالعات بسیاری در حال انجام است و این مطالعات بر اساس مدل سازی ریاضی عنوان می‌شود.

او در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان درباره ابتلای ۳۵ میلیون ایرانی در آینده به کرونا بیان کرد: این سوال مطرح است که آیا ایمنی کرونا دائمی است؟. باید دید که تست سرولوژی نشان از ایمنی است یا خیر. همانطور که آنفلوانزا هر سال واکسن جدید دارد، درباره کرونا هنوز در دنیا هیچ شواهدی درباره ایمنی گله‌ای وجود ندارد.

معاون بهداشت وزیر بهداشت با بیان اینکه ایمنی گله‌ای یک اشتباه استراتژیک است، تاکید کرد: باید توجه داشت عدد مولد ویروس کرونا ۳ تخمین زده شده است و اگر ۶۶ درصد افراد جامعه مبتلا شوند، ایمنی جمعی خواهیم داشت و هیچ کشوری در دنیا به سمت ایمنی گله‌ای  نمی‌رود؛ ما هم به دنبال ایمنی گله‌ای نیستیم چرا که در این صورت تلفات بسیاری خواهیم داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار