درگذشت دو تن از کارکنان مرکز درمانی در لارستان

دو تن از کادر درمانی در شهرستان لارستان بر اثر ابتلا به کرونا، درگذشتند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، محبوب زینلی زاده دندان پزشک و فرید حمایت پرستار دو تن از کادر درمانی لارستان  ۲۹ تیرماه امسال بر اثر ابتلا به کرونا، دعوت حق را لبیک گفتند.

پیکر پاک این جهادگران عرصه سلامت با همراهی و بدرقه محدود چند تن از همکاران و خانواده آنان و با رعایت همه نکات بهداشتی در آرامگاه ابدی شان آرام گرفت.

افزون بر ۵۰ درصد کادر بهداشتی و درمانی این شهرستان لارستان  به کرونا مبتلا شده اند و خستگی مفرط و هجوم بیماران کرونایی، کار را برای پرسنل مراکز درمانی لارستان سخت کرده است.

بنابر این گزارش‌ها، آمار فوتی های ناشی از بیماری کرونا در لارستان در حالی که تا خرداد ماه اندک بود، این روزها به شکل قابل توجهی افزایش یافته است.

بر این اساس، آمار مبتلایان نیز به همین میزان رو به افزایش بوده تا جایی که هم اکنون تمامی تخت های بیماران کرونایی در لارستان ، خنج و اوز تکمیل شده و دانشکده علوم پزشکی لارستان را مجبور به افزایش تخت های مراقبت‌های ویژه موسوم به آی سی یو کرده است.

اضافه شدن ۲۰ تخت به تخت های ویژه کرونایی

محمد حسین کریمی رئیس دانشکده علوم پزشکی شهرستان لارستان،گفت: وضعیت  شهرستان های لارستان، خنج و گراش قبل از آن که وضعیت کل استان فارس قرمز اعلام شود از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا قرمز اعلام شده بود و از این رو،  اجرای دقیق محدودیت های اعمال شده از سوی شهروندان و دستگاه های متولی و اجرایی در این زمینه لازم است.

او، بیان کرد: با توجه به افزایش شمار بیماران بستری کرونایی، مجبور شدیم  ۲۰ تخت دیگر را به مجموع تخت های بیماران کرونایی در لارستان اضافه کنیم.

کریمی تصریح کرد: بسیاری از تجهیزات لازم درمانی این تخت های ویژه و بخش جدید تامین شده در این هفته برای پذیرش بیماران کرونایی آماده می‌شود.

رئیس دانشکده علوم پزشکی شهرستان  لارستان، ادامه داد:کمترین غفلت در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله ‌گذاری های اجتماعی می‌تواند تبعات جبران‌ ناپذیری در افزایش میزان مبتلایان و فوتی های ناشی از این بیماری به دبنال داشته باشد.

او، از شهروندان درخواست کرد که با توجه به اوج گیری این بیماری در شهرستان لارستان، پروتکل‌های بهداشتی را به همان جدیت شرایط اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ مد نظر قرار دهند.

کریمی افزود: مردم تا جایی که ممکن است از منزل خارج نشوند و از سفرهای غیرضروری و حضور در مراسم ، تجمع ها و گروه های چندنفره به طور جدی پرهیز کنند.

رئیس دانشکده علوم پزشکی شهرستان لارستان اضافه کرد: علاوه بر تکمیل ظرفیت تخت های بیمارستانی شهر لار، در شهرستان‌های خنج و اوز و بخش بیرم لارستان نیز ظرفیت بیماران کرونایی در حال تکمیل شدن است.

کرونا را جدی نمی گیریم

کارشناسان و متولیان امر در ستاد مدیریت کرونا لارستان نیز یکی از دلایل اصلی بروز و جولان کرونا در این منطقه را برخی ساده انگاری ها و سبک شمردن این بیماری و کم توجهی به خطرات آن می دانند.

جلیل حسنی معاون استاندار فارس و فرماندار ویژه لارستان نیز در همین زمینه تاکید کرد که به نظر می رسد موج شیوع عادی انگاری و نادیده گرفتن و سبک شمردن کرونا که به یک توهم و تلقین کاذب در بین مردم تبدیل شده مهمترین نقطه قوت برای
افزایش و عامل این ویروس خطرناک، مرگبار و مرموز در سطح شهرستان لارستان و دیگر مناطق جنوبی فارس شده است.

او، اظهار کرد: چنانچه مردم رعایت نکنند مجبور هستیم به عقب برگردیم و محدودیت های شدیدتری را به خاطر مسئولیتی که در قبال جان و سلامتی تک تک افراد جامعه داریم، اعمال کنیم.

حسنی تاکید کرد: به صراحت اعلام می کنیم که دوران کرونا تمام نشده و بر اساس بررسی ها پیک صعودی این بیماری در برخی مناطق دنیا و حتی کشورمان و از جمله مناطق جنوبی نیز آغاز شده و مردم نباید وضعیت را عادی تلقی کنند.

معاون استاندار فارس و فرماندار ویژه لارستان گفت: این احتمال نیز وجود دارد که استان فارس و شهرستان لارستان نیز که تاکنون درطرح های مقابله ای و پیشگیرانه و افزایش سطح بیماری یابی ها و انجام آزمایش موفقیت ها و دستاوردهای بزرگی برای مدیریت و مبارزه با این بیماری داشته با برخی سهل انگاری ها و عادی انگاری از سوی برخی مردم و صنوف دوباره شاهد موج جدید شیوع کرونا در این منطقه باشیم.

سهل انگاری با کرونا ،بازی با مرگ است

یگانه معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان نیز کمترین  سهل انگاری در زمینه مسایل بهداشتی و فاصله گذاری ها و رفتارهای اشتباه و سبک مردم را بازی با مرگ دانست.

او، بر ضرورت رعایت اصول بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک از سوی مردم وشهروندان تاکید و تصریح کرد: دلایل اوج گیری کرونا در لارستان چندوجهی بوده، که مهمترین آن همجواری و هجوم مسافران از شهرهای دیگر با وضعیت قرمز است.

یگانه ادامه داد: یکی از نگرانی های همیشگی در زمینه افزایش مبتلایان کرونا در لارستان، ورود مسافران خارجی از کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه امارات بود که این امر مهم با نظارت های شدید، ساماندهی و همکاری  مسئولان فرودگاه لار تا حدود زیادی کنترل شده و جای هیچ گونه نگرانی از این منظر وجود ندارد.

بخشداران و دهیاران همچنان حق مراجعه حضوری ندارند

فرمانداری ویژه لارستان هفته جاری در اطلاعیه ای  این شهرستان اعلام کرده که تا اطلاع بعدی ب بخشداران و دهیاران حق مراجعه حضوری به فرمانداری و سایر اداره های این شهرستان را ندارند و از طریق تلفنی امور حوزه بخش و روستای مربوط خود را پیگیری کنند.

در این اطلاعیه از بخشداران و دهیاران خواسته شده تا با اعمال نظارت های شدید و دقیق مصوبات مربوط  به ستاد مدیریت کرونا و همچنین پروتکل های بهداشتی از سوی وزارت بهداشت در سطح روستاها و بخش های تابعه را به قوت و جدیت اجرایی کنند.

فرمانداری و ستاد مدیریت  مبارزه با کرونا شهرستان لارستان نیز در همین زمینه و با اوج گیری بیماری کرونا نیز بیانیه ای  صادر و اعلام کرد که در صورت ادامه روند افزایشی مبتلایان، محدودیت‌های بیشتری در سطح بازار و  تردد در لارستان اعمال می شود.

در این اطلاعیه تاکید شده، افزایش قابل توجه مبتلایان به ویروس کرونا و فوتی‌های ناشی از آن، شهرستان را در وضعیت قرمز و هشدار قرار داده به گونه ای که  اعمال محدودیت‌های اخیر موجب بهبودی وضعیت نشده است.

در این اطلاعیه با اشاره به افزایش مراجعه کنندگان و مبتلایان به مراکز درمانی، بیمارستان‌ها و تکمیل ظرفیت تخت های بیمارستانی اضافه شده، که ادامه این روند نگران کننده ممکن است سبب بروز فاجعه انسانی و تلفات جانی جبران‌ناپذیری در  شهرستان  لارستان شود.

ستاد مدیریت کرونا در شهرستان لارستان در این اطلاعیه از آحاد مردم تقاضای مصرانه برای رعایت تمام دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک، مواد ضدعفونی، شست و شوی مرتب دست‌ها، رعایت فاصله ‌گذاری اجتماعی کرده است.

 ۲۷ تیرماه ۹۹ سخنگوی وزارت بهداشت،‌درمان  و آموزش پزشکی،  وضعیت کرونا در استان فارس را قرمز اعلام کرد.

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت،‌درمان و آموزش پزشکی، گفت: استان های آذربایجان شرقی، ایلام، بوشهر، خراسان رضوی، خوزستان، زنجان، گلستان، مازندران، کرمان و فارس در وضعیت قرمز قرار دارند.

بر این اساس ۲۹ تیرماه امسال، ۲۷۳ هزار و ۷۸۸ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که با فوت ۲۰۹ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان‌باختگان کرونا در کشور به ۱۴ هزار و ۱۸۸ نفر رسید.

۲۹ تیرماه امسال، ۲۷۳ هزار و ۷۸۸ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شدند که با فوت ۲۰۹ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان‌باختگان کرونا در کشور به ۱۴ هزار و ۱۸۸ نفر رسید.

شهرستان لارستان به مرکزیت لار در فاصله ۳۷۸ کیلومتری جنوب شیراز واقع شده است.

انتهای پیام/ت

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار