واقعیت تا روایتِ علاقه زنگنه به خارجی ها!

چند روزیست که ادعای جالبی از وزیر نفت مبنی بر اینکه "علاقه‌ای به هیچ کشور خارجی ندارم" در فضای مجازی با مصداق‌های مختلف دست به دست می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، زنگنه وزیر نفت چند روز پیش در جمع خبرنگاران در مورد آخرین وضعیت میدان گازی فرزاد گفت: موافقتنامه اصولی (HOA) این میدان پیش‌تر امضا شده و قرارداد آن نیز به‌زودی با شرکت‌های ایرانی امضا می‌شود؛ هم‌اکنون هیچ شرکت خارجی حاضر به امضای قرارداد با ما نیست و ما کاملاً متکی به ظرفیت‌های داخلی هستیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره فعالیت شرکت زاروبژ نفت روسیه در ایران گفت: نه آن‌ها مایلند ما در این باره چیزی بگوییم و نه ما تمایلی داریم. 

ادعای جدید وزیر نفت مبنی بر اینکه هیچ علاقه ایبه هیچ کشور خارجی ندارد هم از گفته های شگفت انگیز این روزهای هیئت دولتی هاست، وزیری که در سال های قبل از تحریم ها توتال را برای تکمیل فازهای پارس جنوبی مناسب دیده و شرکت های داخلی را کاملا نادیده گرفت.

حال سوال اینجاست که آیا این پاسخ زنگنه به سوال خبرنگاران به معنای این است که دولت پی به بد عهدی خارجی‌ها برده است و تجربیات گذشته در خصوص قرارداد با آن‌ها را تکرار نخواهد کرد؟

در طول سال‌های گذشته دولت‌های خارجی در قرارداد‌های نفتی بد عهدی های زیادی داشته اند و همین موضوع باعث شده است خسارت زیادی به کشور وارد شود. به عنوان مثال سال ۸۵ صحبت‌هایی با هندی‌ها برای برداشت از میدان گازی فرزاد انجام شد.

مذاکره با هندی‌ها از زمان وزارت «کاظم وزیری هامانه» شروع و «غلامحسین نوذری»، «مسعود میرکاظمی»، «رستم قاسمی» و «بیژن زنگنه» همگی همواره یک پای ثابت مذاکره با کنسرسیومی به رهبری «اوان‌جی‌سی» هند برای تعیین تکلیف قرارداد میدان مشترک گازی فرزاد بوده‌اند، مذاکراتی که از سال ۱۳۸۵ تاکنون پس از کشف این بلوک گازی کلید خورد و با گذشت حدود ۱۴ سال تاکنون به سرانجام نرسیده است.

۱۴ سال تعلل هندی ها در برداشت از میدان گازی فرزاد به نفع سعودی ها تمام شد

در طول ۱۴ سال گذشته هندی‌ها با سیاست «با دست پس زدن با پا پیش کشیدن» یک وقت‌کشی تاریخی را به توسعه این میدان مشترک گازی با عربستان تحمیل کرده و سعودی‌ها از این فرصت تاریخی برای توسعه این میدان مشترک استفاده کرده و بنا بر آخرین خبر‌های رسمی روزانه معادل ۳۰۰ میلیون فوت مکعب گاز از این میدان برداشت می‌کنند، در حالی که سهم ایران تنها در محدوده صفر و گفت و گو‌های بی‌نتیجه با هندی‌ها بوده است.

حالا به از ۱۴ سال زنگنه از امضای قرارداد با یک شرکت ایرانی برای شروع برداشت از میدان گازی فرزاد خبر داده است.

قرارداد بی نتیجه با توتال

شرکت فرانسوی توتال که در سال ۹۶، قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی را با دولت منعقد کرده و وعده داده بود حتی در صورت بازگشت تحریم‌های آمریکا هم ایران را ترک نمی‌کند، اما سال ۹۷ بلافاصله پس از خروج آمریکا از برجام، از ایران خارج شد تا دولت یک بار دیگر به خاطر امید بستن به خارجی‌ها متضرر شود.

آیا خوش بینی زنگنه به خارجی ها تمام شده است؟

بعد از قرارداد با توتال، زنگنه آن را دستاورد برجام معرفی کرد و گفت: امضای این قرارداد از دستاوردهای برجام و انتخابات ریاست‌جمهوری است.

وی در مورد حضور شرکت‌های آمریکایی در صنعت نفت ایران هم گفته بود: ما مانعی برای حضور شرکت‌های آمریکایی نداریم و این مانع را کشور خودشان ایجاد کرده‌اند. ایران همواره تعهد خود را برای عرضه انرژی در سطح جهان ایفا کرده است.

وزیر نفت گفت: برای خروج توتال از قرارداد جریمه ای وجود ندارد اما مبلغی که توتال تاکنون در این قرارداد هزینه کرده است تا زمان اجرای کار، بازپرداخت نمی شود.

آیا خوش بینی زنگنه به خارجی ها تمام شده است؟

بعد از بد عهدی توتال نام چینی ها به میان آمد.

همان زمان زنگنه اعلام کرد: طبق قرارداد، در صورتی که «توتال» فرانسه از فعالیت در توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی کنار برود شرکت «سی.ان.پی.سی» چین جایگزین آن می شود.


بیشتر بخوانید


بلافاصله چینی ها هم اعلام کردند به علت تحریم‌های آمریکا از پروژه فاز ۱۱ پارس جنوبی خارج خواهند شد. حالا دوباره صحبت درباره قرارداد ۲۵ ساله با چینی‌ها مطرح شده است.

زنگنه در آخرین اظهار نظر خود درباره قرارداد ۲۵ ساله با چین و مذاکره با وزارت نفت برای توسعه میادین گفته است: اولا قرارداد با چین مطرح نیست یک موافقتنامه کلی است. آنچه مربوط به نفت است با قاطعیت می‌گویم نه چینی‌ها از ما امتیازی خواسته‌اند و نه ما امتیازی داده‌ایم. همکاری دراز مدت در توسعه میادین نفتی و گازی، پالایشی، پتروشیمی و خطوط لوله خواهد بود.

زنگنه تاکید کرد: هر کشور دیگری جز اسرائیل بخواهد با ما قرارداد امضاء کند ما حاضریم. حتی در این شرایط آمریکا را نیز منع نکرده‌ایم که در میادین نفتی و گازی ما؛ چه به صورت پیمانکاری و چه سرمایه‌گذاری حضور داشته باشند.

حال سوال اینجاست خوش بینی دولت به خارجی ها تا چه زمانی ادامه دارد و آیا دولت با کشورهایی که با تحریم آمریکا زیر قراردادهای خود زده اند،پای میز مذاکره می نشیند. آیا واقعا بیژن زنگنه که به شیخ الوزرا و یا همان اصطلاح جالب دانشجویی ..آقای همیشه وزیر نفت.. علاقه ای به هیچ کشور خارجی برای حضورش در میادین نفتی و گازی ایران ندارد؟!

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۴ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
به نظرم هنوز زنگنه سن اش به بازنشتگی نرسیده ازاو خواهش کنید یک کم هم در سن بالایی به فکر جایگزین باشد و استراحت خود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
این وزیر خودخواه باید عوض بشه
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۲:۲۴ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
باید تا مرداد ، زمان آزمون از وزرا توسط مجلس صبر کرد
افتضاح هست برای مجلس که این آقا همچنان وزیر بماند .

#استیضاح زنگنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
ای بابا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
به درد مردم برسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
چقدر وزیر ، تا کجا وزیر ، تا کی وزیر ، چرا وزیر ، چه شد وزیر .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
غیر از این ، ایشان چند طرح مردمی و موثر را نیز صرفا به این دلیل ملغی و حذف کرد که در هیچ کشور دیگری اجرا نمبشود!!! به بیانات ایشان در مورد حذف کارت سوخت و سهمیه بندی مراجعه بفرمائید. خیلی آدم میخواد که با وحود تحمیل خسارات هنگفت بازهم بتواند در چشم مردم نگاه کند.
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۱:۲۰ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
چرا استعفانمیده؟؟؟ چراناظری نیست که مجبورش کنن بره کنار.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
قرار داد های توتال، استات اویل، آنی، اجیپت، هیدرو، کرسنت، کی سی آی و... باعث افتخار کشور هستند، باید به داشتن چنین وزیری که یک قرار داد سالم نبسته ولی هنوز در راس کار است ، زیرکی تا چه حد، پسر بزرگش انگلستان و دختر بزرگش هلند، آن شا الله بقیه بچه های آقای همیشه وزیر هم بعد از دیپلم راهی اروپا هستند به سلامتی، آدم خنده اش می گیرد کسی همانند زنگنه از عزت ملی صحبت می کنه!!!
Germany
ناشناس
۱۰:۱۳ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
مشکل ما ایرانی ها اینه که تو دنیای خیالی و آرمانی میخوایم زندگی کنیم .اقا دنیای واقعی هر کس و هر کشوری دنبال منافع خودشه .

خود ما ایرانیها رفتیم هند الماس کوه نور و دریا نور را به عنوان خسارت برداشتیم .حالا میگیم از گنجینه های ماست .دنیا یعنی همین .
Iran (Islamic Republic of)
پليمرزاده
۰۸:۵۴ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
خوشبختانه جناب آقاي دكتر زنگنه از مديران لايق و باتجربه جمهوري اسلامي هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۳ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
اللهم اصلح کل فاسد من امورالمسلمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۱ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
اگه مجلس قبلی به فکر ملت بودن برکنارش می کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۷ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
ای بابا
Iran (Islamic Republic of)
ا
۰۸:۴۵ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
واقعا ...........................................!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۰ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
چرا کرسنت پیگیری نشد
Iran (Islamic Republic of)
نرگس سپید
۰۵:۳۶ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
حالا اگه یه شرکت داخلی یک هزارم نه یک میلیونیوم این شرکت های خارجی اونم نه به خاطر کم کاری که به خاطر هزار تا کمبودی که باهاش مواجه هستن ضرر به کشور زده بودن از هستی ساقط میشدن همچین میکوبیدن تو سرشون که دیگه نتونن قد علم کنن. خدا رو شکر که این شرکتهای خارجی نمیان بلکه این شرکت های داخلی یه خورده کار بدن بهشون. وگرنه که به اینا چیزی نمیرسه. حالا به اینایی هم که میدن ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۰ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
آقای زنگنه فرزندان شما کجان؟ هند یا فرانسه یا جاهای دیگه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۸ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
این اقا ماهی چقدر حقوق میگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۳ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
سلام ژنرال
United States of America
ناشناس
۰۱:۳۲ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
راس میگه البته به غیراز آمریکا و کانادا و اروپارو میفرمایند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۷ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
خیلی خوب انگلیسی صحبت می کردند از شوق نمی توانست نوشته های که خودش به انگلیسی نوشته بود روخوانی کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۳ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
این همه توجیه هست که باید به نیروی داخل اتکا کنید
آخرین اخبار