بررسی بازار مسکن در برنامه گفت و گوی ویژه خبری؛

وام اجاره به چه اقشاری داده می شود؟/ دلایل افزایش قیمت مصالح ساختمانی

معاون وزیر شهرسازی توضیحاتی در خصوص جزئیات و شرایط وام ودیعه مسکن و افراد در اولویت دریافت این وام ارائه داد.

به گزارش  خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، جزئیات طرح دولت و مجلس برای کنترل بازار اجاره و خرید مسکن امشب ۱ مرداد ماه در برنامه گفت و گوی ویژه خبری با حضورمحمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی و رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس مورد بررسی قرار گرفت.

محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه خانه اولی ها، افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و کسانی که امسال ازدواج کرده اند و کسانی که بیش از ۳ فرزند دارند جزء اولویت های دریافت ودیعه مسکن هستند گفت: مبلغ ودیعه در تهران ۵۰ میلیون تومان در سایر کلان شهرها ۳۰میلیون تومان است.


او با اشاره به اینکه دولت تدابیر ویژه ای برای کنترل قیمت ها دارد خاطرنشان کرد: در شرایطی به سر می بریم که باید قیمت ها را کنترل کرد.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه همچنین این طرح برای کارگران، حقوق بگیران ثابت و زنان سرپرست خانوار در نظر گرفته شده است افزود: اگر ظرفیت مازاد باشد به گروه های بعدی منتقل می‌شود لذا ۲۰ هزار میلیارد تومان برای این امر در نظر گرفته شده است، در گروه های کارگری کسانی که دریافتی کمتر و یا سابقه بیشتر دارند و مستاجر هستند می‌توانند در سایتی که اعلام شده ثبت نام کنند.

محمودزاده اظهار کرد: این وام یک میلیون خانوار را می تواند تحت پوشش قرار دهد و از اواسط هفته آینده شرایط ثبت نام و جزئیات در سایت به طور کامل اعلام خواهد شد.
 
او با اشاره به اینکه بیشتر بانک ها در این طرح مشارکت دارند ادامه داد: مبلغ درنظر گرفته شده برای این طرح از اعتبارات ستاد ملی کرونا است ، با تفاهمی که با بانک مرکزی صورت گرفته اولین ضمانت برای دریافت وام کسر از حقوق است و یا اینکه فرد سهام عدالت داشته باشد و اگر کسی نتواند ضمانت بیاورد می‌تواند سفته ارائه کند و افرادی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند با گرفتن معرفی نامه از دستگاه ذیربط می توانند اقدام کنند.

بیشتر بخوانید


معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده بین ۱۵ تا ۲۰ مرداد کار معرفی به بانک ها را انجام خواهیم داد: کسانی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند باید به دستگاه ذیربط خود مراجعه کنند و لذا آنها خودشان کار اولویت‌بندی را انجام خواهند داد و سایر اقشار باید از طریق سایت معرفی شده اقدام کنند.
 
محمودزاده با اشاره به اینکه نرخ سود این وام ۱۳ درصد است عنوان کرد: ما به دنبال نقش موثر تر بودیم و تمام تلاشمان را کردیم تا بخشی از هزینه‌ها را بتوانیم کمک کنیم ،۵۰ میلیون تومان در شهر تهران معادل یک و نیم میلیون کرایه ماهانه است لذا ما به صورت غیرمستقیم یک میلیون به مستاجرین کمک کردیم .
 
او با اشاره به اینکه در مصوبه قبلی برای اجاره‌ها سقف گذاشته شده بود اظهار کرد: این تسهیلات به مستاجرین پرداخت می‌شود لذا ما به بانک مرکزی پیشنهاد دادیم تا سه سال این پول تمدید شود اما فعلاً برای یک سال تخصیص داده شده است.
 
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اشاره به لزوم اخذ کد رهگیری افزود: طی یک ماه گذشته اعضای کمیسیون اقتصادی و عمران مجلس جلساتی را در این راستا برگزار کردند به طوری که اهتمام جدی نسبت به موضوع داشتند، راه حلی جز تامین منابع پایدار در حوزه مسکن نداریم و خط اعتباری مدنظر در این پروژه نیست.
 
محمودزاده افزود: همزمان با این، طرح دیگری در کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح شد که بحث مالیات بر اراضی بایر در شهر ها بود. بخشی از وضعیت فعلی مسکن در کشور ناشی از ناکارآمد بودن قوانین است، با بالا بردن تولید باید بتوانیم ظرفیت سازی لازم را در شهر ها انجام دهیم و بافت‌های فرسوده را باید به بافت های زنده تبدیل کنیم .

او اظهار کرد: ۶۵تا ۷۰ درصد قیمت واحدهای مسکونی به غیر از زمین مربوط به مصالح است و بیش از ۹۷ درصد مصالح در کشور تولید می‌شود ، بنابراین دلیلی برای افزایش قیمت نیست.
 

وام اجاره با توجه به گرانی اجاره بها مبلغی پایین است

 
محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس در ادامه برنامه با اشاره به اینکه مستأجرین ما جامعه هدف هستند گفت :کسبه خرد، کارمندان و کارگران در تأمین هزینه‌های اجاره بها دچار مشکل اساسی هستند .

او با اشاره به اینکه مردم برای تأمین هزینه‌های اجاره‌بها دچار مشکلات عدیده ای هستند افزود: این تسهیلات را در اختیار مردم قرار می دهیم لذا عددی که مشخص شده با توجه به گرانی اجاره بها مبلغی پایین است. سقف وام در نظر گرفته شده ۵۰ میلیون تومان است، البته بی‌تأثیر نیست اما کمک کننده هم نیست به نظر می‌رسد این عدد باید افزایش پیدا کند تا به خانواده‌ها بتواند کمک کند.
 
رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه نمایندگان طرحی را آماده کرده بودند که قرار بود امروز در مجلس مطرح شود، اما به دلیل شلوغی کار  به زمان دیگری موکول شد افزود: این طرح دو فوریتی است و پس از تعطیلات مجلس مطرح خواهد شد.

رضایی با اشاره به اینکه مهمترین عاملی که می‌تواند قیمت مسکن را برای خرید و اجاره کنترل کند ثبات بین عرضه و تقاضا است خاطرنشان کرد:  طی ۸ سال گذشته باید سالی ۹۰۰ هزار واحد در کشور مسکن تولید می‌کردیم که به ۳۰۰ هزار واحد کاهش یافته و لذا نیاز به مسکن، بر روی هم انباشته شده است.

کنترل قیمت مسکن و اجاره با تولید مسکن

او با اشاره به اینکه بحران در حوزه مسکن را شاهد هستیم ادامه داد: باید به سمت تولید مسکن برویم تا اجاره بها و قیمت مسکن کنترل شود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه ۸۰ درصد قیمت واحد مسکونی به زمین برمی گردد گفت: زمین در کشور ما گران است و قیمت تمام شده مسکن غیر واقعی است. مهمترین موضوع در طرح ما بحث تامین زمین است.

او ادامه داد: زمین‌هایی در اختیار دستگاه‌های دولتی است که حداکثر بعد از ۲ ماه پس از تصویب طرح زمین باید در اختیار وزارت راه قرار بگیرد بنابراین اداره ثبت مکلف است سند این زمین‌ها را به نام وزارت راه و شهرسازی ثبت کند، در این طرح مکلف کردیم تا اگر دستگاهی تمکین نکند رسماً زمین را به نام وزارت راه و شهرسازی ثبت کنیم.

رضایی با اشاره به اینکه این زمین‌ها در راستای تولید مسکن قرار خواهند گرفت افزود: دستگاه‌ها حداکثر دو ماه بیشتر فرصت ندارند که نسبت به تغییر کاربری اقدام کنند، طرح ما طرح خانه دار شدن مستضعفین و محرومان است.

او با اشاره به اینکه متاسفانه از تسهیلاتی که در کشور پرداخت می‌شود حدود ۱۰ درصد مربوط به مسکن می شود گفت: به بانک مرکزی تکلیف کرده ایم تا حداقل ۲۵ درصد تسهیلات در راستای تولید مسکن باشد .
 
رئیس کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد : متاسفانه با وجود اینکه مصالح ساختمانی در داخل کشور تولید می شود شاهد افزایش قیمت هستیم لذا با نظارت وزارت صنعت باید مصالح مورد نیاز جامعه هدف این طرح که سالی یک میلیون واحد است در اختیار تولیدکنندگان و انبوه سازان قرار گیرد.
 

ضرورت نظارت بر اجرای قوانین مجلس در حوزه مسکن

 
 
 
 
پور حاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان در ادامه برنامه با اشاره به اینکه  اگر در زمان مناسبی سیاست ورزی درستی در حوزه اجاره بها در کشور رخ می داد امروز شاهد مشکلات اساسی در این حاضر نبودیم گفت : مردم با چالش‌های متعددی در حوزه مسکن مواجه اند لذا سیاست ورزی مناسبی را نتوانستیم داشته باشیم، طرح دولت گامی رو به جلو است.
 
او با اشاره به اینکه مجلس به دنبال تامین زمین برای تولید مسکن است افزود: حوزه مسکن شرایط مناسبی ندارد به طوری که نظارت بر اعمال قوانینی که در مجلس در این حوزه صورت گرفته است وجود ندارد بنابراین امروز با شکاف عظیمی در تولید مسکن مواجه هستیم. باید ضمانت اجرا برای اجرای طرح وجود داشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
در ایران چه چیز دلیل داشته که این مورد داشته باشه .
آخرین اخبار