فعالیت دو مرکز تکثیر و پرورش حیات وحش در چهارمحال و بختیاری

هم اکنون دو مرکز تکثیر و پرورش حیات وحش در اسارت، در استان چهارمحال و بختیاری مشغول به فعالیت هستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، شهرام احمدی مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: در حال حاضر دو مرکز تکثیر و پرورش حیات وحش در اسارت، در استان مشغول به فعالیت هستند.

او افزود: این طرح ها، طرح‌هایی اشتغال زا بوده و می‌توانند جنبه گردشگری طبیعی داشته باشند و با جذب گردشگر خارجی و داخلی، مرکزی برای علاقمندان به طبیعت و حیات وحش شود.


بیشتر بخوانید


احمدی اضافه کرد: زاد و ولد گونه وحشی کل و بز در این مکان ها، در حفظ گونه و احیای آن نقش بسزایی داشته و زمینه خوبی برای انجام مطالعات علمی و پژوهشی فراهم می‌آورد.

او این گونه مراکز را برای حفظ زیستگاه ها، پناهگاه‌ها و مناطق حفاظت شده و حیوانات در خطر انقراض، مؤثر دانست.

احمدی گفت: ظرفیت یک هزار مترمربع برای هر رأس، فاصله حداقل سه کیلومتر از مناطق حفاظت شده، ارائه طرح توجیهی زیست محیطی توسط متقاضی، ارایه پاسخ مثبت سایر ارگان ها، اخذ موافقت کمیته کارشناسی مربوطه، معرفی دامپزشک به عنوان کارشناس فنی و ... از جمله این شرایط است.

او افزود: ارسال گزارش به موقع اتفاقات و تلفات و بیماری‌های مسری، عدم رهاسازی در طبیعت، عدم اقدام به دورگه گیری و ... از تعهدات متقاضیان است.

احمدی اضافه کرد: طی سالیان اخیر نظارت‌های اداره کل حفاظت محیط زیست در موارد فوق و وضعیت ساماندهی پسماند، پایش مستمر و اعلام به موقع تلفات، احداث قرنطینه نگهداری موقت، استفاده از جیره غذایی مناسب و ... افزایش یافته و به صورت ماهانه با تکمیل فرم‌های مربوطه صورت می‌پذیرد.

او ادامه داد: در چهارمحال و بختیاری یک طرح تکثیر و پرورش با پیگیری متقاضی بخش خصوصی پس از بازدید کارشناسان محیط زیست و تأیید مراجع در سال ۱۳۸۱ مورد موافقت حفاظت محیط زیست قرارگرفت و هم اکنون تعداد ۲۷ رأس قوچ و میش وحشی در قالب این طرح نگهداری می‌شود.

احمدی گفت: همچنین مجوز طرح تکثیر و پرورش دیگری نیز با ظرفیت نگهداری ۲۰ رأس کل و بز وحشی برای متقاضی دیگری صادر شده است.


انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار