معنای اخطار به پرواز ماهان چه بود؟

روز گذشته دو جنگنده آمریکایی که هواپیمای مسافری ایران را مورد تهدید قرار دادند، ادعا کرده اند که به این هواپیما هشدار TCAS را با استاندارد‌های جهانی داده بودند.

معنای اخطار به پرواز ماهان چه بود؟به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ساعات پایانی روز پنجشنبه ۲ مرداد بود که خبر تهدید هواپیمایی ماهان توسط ۲ جنگنده آمریکایی در رسانه‌های دنیا منتشر شد.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در بررسی این اقدام این گونه توئیت می‌زند که "در تماس با مسئول عملیات ماهان پیگیر جزئیات ماجراجویی دیشب تروریست‌های آمریکایی شدم. آمریکایی‌ها به دروغ می‌گویند در مسیر مانور استاندارد و همیشگی پرواز کرده‌اند درحالی که خلبان به علت نزدیک شدن بیش از اندازۀ دو جنگنده در بالا و پایین هواپیما، دو بار اخطار (Traffic collision avoidance system ) دریافت کرده است. 

اما نکته حائز اهمیت اینجاست که اخطار یا هشدار TCAS چه نوع اخطاری است و در چه مواقعی بین دو هواپیما رد و بدل می‌شود.

سازمان‌های هوانوردی بین المللی برای جلوگیری از برخورد هواپیما‌ها نصب سامانه هشدار TCAS را اجباری کرده اند.

در سامانه کنترل ترافیک ATC در نوع MODE S هر هواپیما مشخصات خود را که بصورت انحصاری به هر هواپیما اختصاص داده شده است را توسط کد ۲۴ بیتی ارسال می‌کند و از این اطلاعات در سامانه TCAS نیز استفاده می‌شود.

سیستم TCAS دارای یک رایانه مرکزی و دوآنتن است که یکی در بالا و دیگری در پایین هواپیما نصب شده است.

این سیستم یک پنل کنترل دارد که با سیستم ATC مشترک است، در این سیستم اخطار‌های صوتی لازم از طریق بلندگو‌های داخل کابین و اخطار‌های ویدئویی در نشان دهنده سرعت عمودی VSI یا vertical speed indicator یا در هواپیما‌های پیشرفته‌تر در نشان دهنده EFIS روبروی خلبان و کمک خلبان نمایش داده می‌شود.

معنای اخطار به پرواز ماهان چه بود؟
 
 
این ادعای آمریکا در حالی مطرح شده است که هیچ اختیار TCAS به هواپیمای مسافربری ماهان داده نشده است و هواپیمای ایران در خطوط استاندار مربوط به هواپیماهای مسافربری در حال پرواز بوده است.
انتهای پیام/
 
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Germany
شهاب
۲۲:۱۹ ۰۵ مرداد ۱۳۹۹
تیکاس روی هوا پیماهای. غیر نظامی فقط نصب میشه و روی جت جنگنده. نصب نمیشه. پس اصولا نمیتونستن. اخطار بدن یا سامانه تیکاس احتمال تصادف بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۴ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
مرگ بر آمریکای ملعون و جتایتکار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
معلوم ميشه خيلي به هواپيما چسبيدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
ما که نفهمیدیم بالاخره چی شد . اخطار TCAS یعنی چی ؟
آخرین اخبار