در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

راهکارهای مناسب برای برخورد با کودکی که جیغ می‌زند

یک روانشناس گفت: جیغ زدن کودکان دلایل مختلفی دارد و والدین باید تشخیص دهند که علت این رفتار چیست تا برخورد مناسبی داشته باشند.

فربد مفیدی روانشناس سلامت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره علت جیغ زدن کودکان، اظهار کرد: کودکان به دلایل مختلفی ممکن است جیغ بزنند، والدین باید تشخیص دهند جیغ‌های کودکشان چه علتی دارد و شاید در برخی موارد برای شناسایی علت و راه حل اصلاح آن به مشورت با روانشناس نیاز داشته باشند.

وی درباره برخی از علت‌های رایج جیغ زدن، گفت: جیغ زدن به عنوان تمرین صدا سازی، به دلیل تأخیر در رشد گفتار، به عنوان سرگرمی یا بازی، برای رسیدن به خواسته‌ها و لجبازی و گاهی هم به علامت خشم توسط افراد انجام می‌شود، البته گاهی هم جیغ زدن نشانه افسردگی و اضطراب کودک بوده و ممکن است ترکیبی از چند علت باشد.

مفیدی با اشاره به اینکه قبل از هر اقدام اصلاحی، تشخیص نوع و علت آن مهم است، افزود: تشخیص اشتباه ممکن است به راهکار‌های نادرستی منجر شود و نتیجه‌ نامطلوبی به دنبال داشته باشد.

این روانشناس سلامت تصریح کرد: گاهی جیغ علامتی از روند رشد طبیعی و گاهی نشانه‌ شروع لجبازی است، گاهی حکایت از مشکلات جدی‌تر یا حتی بیماری دارد، البته به یاد داشته باشید این علامت معمولا تنها نیست و کودک مشکلات و علائم دیگری هم دارد.

وی درباره تشخیص علت جیغ زدن کودک، بیان کرد: برای تشخیص علت جیغ زدن کودکان لازم است مواردی مانند؛ تعداد و فراوانی، شدت و مدت وجود مشکل، مشکلات همراه و تأثیر مشکل بر کودک و اطرافیان را در نظر گرفت. والدین لازم است برای تشخیص نوع و علت جیغ زدن به موارد بالا دقت و سپس اقدام به اصلاح آن‌ها کنند.

مفیدی درباره روش‌های اصلاحی برای برخورد با جیغ زدن کودک، گفت: برای اصلاح این رفتار کودک، پس از تشخیص می‌توان یکی از روش‌ها را انتخاب کرد. همچنین اجازه دهید روند رشد طبیعی کودک طی شود. درمان علل رشدی زمینه ساز، روش‌های صحیح فرزند پروری، نادیده گرفتن و سایر تکنیک‌های رفتار درمانی، روان درمانی یا بازی درمانی، خانواده درمانی و اصلاح شیوه‌های برخورد خانواده با کودک و با یکدیگر، دارو درمانی و یا روش‌های ترکیبی از راهکارهای مناسب برای برخورد با جیغ زدن کودکان هستند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۳ ۰۵ مرداد ۱۳۹۹
بچه این قدر که دردسر داره، نداشتنش بهتره
آخرین اخبار