رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان همدان:

۲۴ هزار نوآموز بدو ورود به دبستان در همدان سنجش می‌شوند

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان همدان گفت: با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ۲۴ هزار نوآموز بدو ورود در استان سنجش می‌شوند.

۲۴ هزار نوآموز بدو ورود به دبستان در همدان سنجش می‌شوندبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، احمد قره خانی، رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان همدان اظهار داشت: نوبت گیری در طرح سنجش آمادگی تحصیلی و جسمانی نوآموزان بدو ورود به دبستان از تاریخ ۱۵ خردادماه از سوی مدیران مدارس در سامانه ما آغاز شده و پایگاه‌های ما از ۲۱ تیرماه آغاز به سنجش نوآموزان کرده اند.

او با بیان اینکه تعداد ۲۵ پایگاه برای این سنجش درنظر گرفته شده که تعداد آن به علت شیوع کروناویروس، نسبت به سال گذشته پنج پایگاه بیشتر است، ادامه داد: این طرح تا پایان شهریورماه و حتی در صورت نیاز تا اول مهرماه ادامه خواهد داشت و از مهرماه به بعد نیز سنجش نوآموزان پیش دبستانی آغاز می‌شود.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان همدان افزود: پیش بینی ما برای تعداد نوآموزان استان ۳۰ هزار نفر بود که از این تعداد ۶۰۰۰ نفر سال گذشته در هنگام ورود به پیش دبستانی مورد بررسی قرار گرفتند و امسال ۲۴ هزار نوآموز سنجش می‌شوند که تاکنون بالای ۴۰۰۰ نفر در این طرح شرکت داشته و مورد سنجش قرار گرفته اند.

قره خانی با بیان اینکه در این پایگاه‌ها بحث سنجش آمادگی تحصیلی، بینایی، شنوایی و درخودماندگی نوآموزان ارزیابی می‌شود، اضافه کرد: هنگامی که می‌بینیم نوآموزی از نظر مباحث شناختی یا هوشی مشکل دارد و میزان بهره هوشی آن پایین‌تر از حد معمول است، این نوآموز بسته به نیازی که دارد به مراکز آموزش استثنایی یا مراکز آموزشی بهزیستی معرفی می‌شود.

او ادامه داد: در حوزه تشخیص یا مداخلات در حوزه مباحث شنیداری نیز اگر نوآموزی کم شنواییش در حدی باشد که بتواند در مراکز عادی ادامه تحصیل دهد به عنوان دانش آموز تلفیقی به مراکز عادی فرستاده می‌شوند و خدماتی را هم به آن ارائه می‌دهیم، اما اگر افت شنوایی بالایی داشته باشد به مراکز استثنایی دانش آموزان کم شنوا ارجاع داده می‌شود.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان همدان عنوان کرد: در سنجش بینایی نیز بینایی بچه‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد و نوآموزانی که دچار مشکل شدید بینایی هستند به مراکز استثنایی تخصصی ارجاع داده می‌شوند.

قره خانی در رابطه با غربالگری اوتیسم نوآموزان نیز بیان کرد: در حوزه درخودماندگی یا اوتیسم نیز غربالگری مقدماتی برای نوآموزان انجام می‌گیرد و افرادی که در این زمینه مشکل دارند به آموزش و پرورش استثنایی ارجاع داده می‌شوند.

او در رابطه با نحوه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در پایگاه‌های سنجش نوآموزان استان توضیح داد: سال گذشته تعداد مراجعه به پایگاه‌های روزانه بالای ۴۶ نفر بود، اما امسال به جهت کاهش تجمعات و رعایت پروتکل‌های بهداشتی تعداد مراجعات روزانه را به ۲۶ مورد و سپس ۲۰ مورد کاهش دادیم.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان همدان ادامه داد: نوبت دهی‌ها به فاصله نیم ساعت است یعنی وقتی یک نوآموز وارد پایگاه شده و مورد سنجش قرار می‌گیرد تا وقتی خارج نشود هیچ نوآموز دیگری وارد پایگاه نمی‌شود.

قره خوانی افزود: فقط یکی از والدین می‌تواند همراه نوآموز به داخل پایگاه بیاید و ورود والدین بدون ماسک نیز ممنوع است. هنگام ورود ما تب سنجی را انجام می‌دهیم و افراد پرخطر را اصلاً پذیرش نمی‌کنیم و نوبت می‌دهیم تا در طول سالتحصیلی برای سنجش نوآموزان بیایند.

او تأکید کرد: خانواده‌ها برای سنجش نوآموزان دچار نگرانی نباشند چراکه در پایگاه‌ها همه افراد در هنگام ورود حتی کف کفش‌های آن‌ها نیز ضدعفونی شده و دستگاه‌های ما نیز بعد از بررسی هر نوآموز ضدعفونی یا عوض می‌شود.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان همدان با اعلام اینکه تاکنون مبلغی بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تجهیزات بهداشتی به پایگاه‌ها تزریق کردیم، گفت: همه پایگاه‌ها به صورت روزانه توسط شهرداری و اداره ضدعفونی و گندزدایی می‌شود و تمام اعضا و کارکنان پایگاه‌ها دارای شیلد، ماسک و گان هستند.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.