انجام عملیات هیدروگرافی برای نخستین بار در بنادر شمالی

عملیات هیدروگرافی برای نخستین بار در بنادر شمالی کشور برای پوشش کامل بستر ناحیه دریایی بندر نوشهر آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،محمد تقی انزان پور مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران، گفت: عملیات هیدروگرافی و عمق یابی چند پرتوی برای نخستین بار در بین بنادر شمالی کشور برای پوشش کامل بستر ناحیه دریایی شامل حوضچه آرامش، کانال دسترسی ‏و اطراف بندر نوشهر آغاز شده است.

او افزود: این عملیات با بهره گیری از یک فروند راهنمابر که به جدیدترین فناوری­های عمق ‏یابی چندپرتوی (مولتی بیم) و سیستم‌های تعیین موقعیت ماهواره‌ای با سرویس خدمات تعیین موقعیت دقیق و نرم افزار جمع آوری و پردازش اطلاعات ‏مجهز شده است، در بندر نوشهر در حال انجام است.

انزان پور با بیان اینکه پوشش عمق یابی مولتی بیم ‏قادر به نقشه برداری از بستر دریا با پوشش صددرصد و با دقت و سرعت بالا انجام می ­شود، گفت: تهیه نقشه‌ها و چارت‌های ناوبری از طریق مولتی بیم برای بنادر و آبراهه‌های دریانوردی منجر به بهبود تهیه نقشه و ‏تأمین بهتر ایمنی دریا نوردی در کانال­ها و بنادر می‌شود.

او افزود: برای تحقق امور هیدروگرافی تک پرتوی و چند پرتوی نیاز به زیرساخت‌های بنیادی نظیر ایجاد شبکه نقاط کنترل زمینی شامل نشانه‌ها و بنچ مارک‌های نقشه برداری و ایجاد شبکه ترازسنجی از نوسانات سطح آب است که در این زمینه شبکه گسترده‌ای از بنچ مارک‌ها شامل پیلار، دیسک و نقاط پایدار برای سامانه‌های ارتفاعی و مسطحاتی طراحی، جانمایی و ایجاد شده اند.

انزان پور گفت: یک تیم هیدروگرافی با هماهنگی معاونت مهندسی و توسعه امور زیر بنایی سازمان بنادر و دریانوردی با تجهیزات کامل در بندر نوشهر مستقر هستند و به صورت دوره‌ای و موردی امورهیدروگرافی را انجام می‌دهند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران با اشاره به اهمیت هیدروگرافی بنادر، افزود: انجام عملیات هیدروگرافی برای اطمینان بخشی از ایمنی دریانوردی در کانال­های دسترسی، حوضچه‌ها، اسکله‌های پهلوگیری بنادر، امور لایروبی و جانمایی بویه‌های ناوبری و مطالعات هیدرودینامیکی و مهندسی است.

انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار