عابدینی در گفت‌وگوی مشروح با باشگاه خبرنگاران جوان:

آمریکا از هر حربه‌ای برای منع همکاری ایران و چین استفاده می‌کند/ تهران از حقوق خود کوتاه نمی‌آید

کارشناس مسائل بین الملل گفت: آمریکا در حال تلاش است تا از تحریم‌ها به عنوان حربه‌ای برای تسلیم کردن ایران استفاده کند.

حسن عابدینی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین، گفت: دهه دوم قرن بیست و یکم بر اساس اکثریت برآورد‌های تحلیل گران و نظریه پردازان، قدرت در حال انتقال از غرب به شرق است، چراکه نظام سرمایه‌دار بنا به دلایل مختلف از توانایی لازم برای پاسخ گویی به نیاز جامعه بشری برخوردار نیست.

او افزود: نمونه بارز آن ناکارآمدی نظام سرمایه دار آمریکا در برابر یک بیماری همه‌گیر مانند کروناست؛ نزدیک به ۲ ماه است که مردم این کشور در اعتراض به بی عدالتی و عدم مشروعیت لیبرال دموکراسی به خیابان‌ها آمدند و به جای اینکه پاسخی به آن داده شود، در صدد سرکوب آنها هستند؛ بنابراین آمریکا بیش از هر زمان دیگری با بحران هویت مواجه است.

آمریکا از هر حربه‌ای برای منع همکاری‌ها میان ایران و چین استفاده می‌کند

عابدینی ادامه داد: از یک سو شاهدیم که آمریکا هواپیمای مسافربری ایرانی را بر فراز سوریه تهدید می‌کند، در صورتی که خلاف قوانین بین المللی است، از دیگر سوی دیگر قوانین مربوط به دیپلماسی یا کنوانسیون وین یا ژنو را در قبال چین زیر پا می‌گذارد، در موضوعات مربوط به مسائل داخلی چین مانند هنگ کنگ یا تایوان دخالت می‌کند یا هر روز ضد دولت روسیه ادعا‌هایی را مطرح می‌کند، بنابراین اکنون مهم‌ترین بحث این است که کشور‌هایی که رقیب آمریکا تلقی می‌شوند برای تقویت خود در حال گسترش همکاری‌های منطقه‌ای و دو جانبه هستند، یکی از آنها ایران است که در صدد تقویت روابط با چین و روسیه هست.

کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: آمریکا در حال تلاش است تا از تحریم‌ها به عنوان حربه ای برای تسلیم کردن جمهوری اسلامی ایران استفاده کند، حال اگر کشور ما بتواند روابط خود را با کشور‌های دیگری مانند چین و روسیه که قدرت‌های بزرگ اقتصادی، نظامی، فرهنگی و بین المللی هستند، تقویت کنند؛ تحریم‌ها از بین می‌رود و دیگر فشار آمریکا نمی‌تواند موثر واقع شود، دوم اینکه ایران، چین و روسیه  در صدد کنار گذاشتن دلار از بازار تجارت بین المللی هستند که تحقق این موضوع می‌تواند ضربه سنگینی به حیثیت آمریکایی‌ها بزند، بنابراین آمریکا تلاش می‌کند تا از هر حربه‌ای برای منع همکاری‌های راهبردی میان ایران و روسیه یا ایران و چین استفاده کند.


بیشتر بخوانید


او افزود: پیش نویس طرح جامع همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین بین کارشناسان و مقامات دو کشور در حال رفت و آمد است، در این پیش نویس موضوعات همکاری به طور کلی در حوزه راه و ترابری، یک جاده یک کمربند، آموزش، گردشگری، زیر ساخت‌های فنی و ارتباطاتی، تقویت همکاری استاد و دانشجو و موضوعات مختلف وجود دارد.

عابدینی تصریح کرد: آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند با دروغ پراکنی و استفاده از امپراتوری بزرگ رسانه‌ای، زمینه ای برای ابهام آفرینی درمورد طرح ۲۵ ساله ایران و چین  فراهم کنند، در صورتی که این طرح هنوز پیشنهاد است، باید به مجلس شورای اسلامی برود، تصویب شود و در نهایت مورد تایید شورای نگهبان قرار بگیرد.

او افزود: آمریکایی‌ها برای ابهام آفرینی و هجمه سازی چیزی را در پیش نویس طرح ۲۵ ساله ایران و چین مطرح کردند که اصلا در آن نیامده، مثلا یکی از آن‌ها موضوع فروش کیش به چین است، در صورتی که در ۱۸ صفحه پیش نویس این قرارداد اسمی از کیش نیامده است.

او ادامه داد: طرح جامع همکاری‌ها برای ورود به مرحله اجرا باید تبدیل به یک قرارداد شود، برای مثال ممکن است، هتل یا جاده‌ای مشترک ساخته شود، لذا به نظر می‌رسد این قرارداد می‌تواند برای آینده نظام بین الملل بسیار موثر واقع شود.

 ایران تا ۱۴۰۴ با اکثر کشور‌ها روابط گسترده‌ای در چارچوب برابر دارد

کارشناس مسائل بین الملل درباره اینکه چه اقدامی باید انجام داد تا قرارداد ایران و چین مانند تجربه ناموفق برجام نشود، گفت: برجام از ابتدا مشخص بود، اتحادیه اروپا و آمریکا  هنگامی که تلاش کردند برجام را تصویب کنند، چند خواسته مشخص داشتند و توافق هسته ای در چارچوب یک توافق دوجانبه نبود و نیست، چراکه طرف‌های غربی به ایران گفتند که برای شفاف سازی باید پروتکل الحاقی را بپذیرید، بازرسی‌های فرا پادمانی را قبول کنید و کد اصلاحی ۳.۱ را بپذیرید.

عابدینی تصریح کرد: در توافقنامه برجام، غرب پرونده دروغینی برای کشور ما ساخته بود و ایران برای عادی سازی یک سری محدودیت‌هایی را پذیرفت، اما در مورد توافق‌های دیگر این چنین نیست، در عرف بین الملل  انعقاد قرارداد در چارچوب برابر با کشور‌های دیگر نشان دهنده قدرت آن کشور است، بنابراین نمی‌توان قرارداد تهران و پکن را با برجام مقایسه کرد.

کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایران با روس‌ها در سال ۲۰۰۱ قرارداد همکاری ۲۰ ساله بست که سال آینده تمام می‌شود و ممکن است با مفاد جدید دوباره امضا شود. همچنین اکنون در همکاری‌ها با شانگ‌های قراردادی بستیم و زمینه برای مبادلات تجاری برای کشور‌های عضو را فعال کردیم.

عابدینی ادامه داد: نباید ایران را با زمان قاجار و پهلوی مقایسه کرد، چراکه جمهوری اسلامی از منافع خود کوتاه نمی آید، اثبات کرده طی ۴۳ سال گذشته به هیچ عنوان از حقوق خود کوتاه نمی‌آید و بر اساس چشم انداز ۱۴۰۴ هم با همه کشور‌ها، منهای برخی از آنها که با جمهوری اسلامی خصومت دارند، روابط کاملا گسترده‌ای را در چارچوب برابر ادامه خواهد داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار