توصیه‌های اداره کل دامپزشکی گلستان در رابطه با ذبح دام در عید قربان

اداره کل دامپزشکی گلستان با صدور اطلاعیه ای، توصیه‌های لازم را در رابطه با شرایط ذبح دام اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، اداره کل دامپزشکی گلستان با توجه به نزدیک شدن به عید قربان اطلاعیه‌ای صادر کرد.

در این اطلاعیه گفته شده به منظور حفظ سلامت و تأمین بهداشت عمومی جامعه و با توجه به شیوع بیماری کرونا و احتمال وقوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو اداره کل دامپزشکی گلستان و شبکه‌های دامپزشکی در سطح استان آماده بازرسی بهداشتی و شرعی دام‌های قربانی در روز عید سعید قربان است.

بازرسین بهداشت گوشت دامپزشکی و ناظرین شرعی با استقرار در نقاط مختلف شهر‌ها بویژه در محل کشتارگاه‌های دامی شهرستان‌ها، دام‌های قربانی را از نظر آلودگی به عوامل بیماریزا به ویژه بیماری‌های مشترک بین انسان و دام بازرسی می‌کنند. به همین منظور اکیپ‌های بازرسی گوشت از ساعت ۷ صبح الی ۱۳ ظهر آمادگی خود را در روز عید قربان جهت ارائه خدمات بهداشتی اعلام می‌کنند.

با توجه به شرایط خاص امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا در کشور و استان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در کلیه مراکز عرضه دام قربانی از سوی شهرداری‌ها الزامی است و در این راستا استفاده از ماسک و دستکش در کلیه مراکز عرضه و فروش دام الزامی می‌باشد.

توصیه‌های اداره کل دامپزشکی استان:

۱- جهت تهیه دام ضمن عدم تجمع و با رعایت دقیق و الزامات بهداشت فردی از قبیل استفاده از ماسک ودستکش، حتما به مراکز مجاز عرضه بهداشتی دام مراجعه و اکیدا از خرید دام زنده از کنار معابر عمومی و خیابان‌ها و افراد غیر مجاز خودداری شود.

۲- باتوجه به مهیا بودن شرایط لازم جهت بازرسی و معاینه بهداشتی دامپزشکان در مراکز مجاز عرضه و نیز نظارت بر ذبح دام‌ها در تمامی کشتارگاه‌های دام استان، از ذبح در معابر عمومی و خیابان و کوچه جدا پرهیزشود.

۳- دامپزشکان در مراکز مجاز عرضه بهداشتی آماده خدمت به هموطنان و بازرسی و معاینه بهداشتی دام قبل، حین و بعد از ذبح هستند.

۴: توصیه می‌شود از ذبح دام به وسیله افراد ناشناس جدا خودداری شود.

۵ ـ ذبح عمومی صرفاٌ در کشتارگاه‌های دام استان و زیر نظر کارشناس دامپزشکی انجام شود.

۶ ـ پوست دام قربانی را صرفاٌ به افراد دارای خودرو‌های مناسب و درمحل‌های تعیین شده از سوی شهرداری تحویل دهید.

۷- الزامی است در هنگام خرد کردن گوشت یا شستشوی آن (خصوصاً خانم‌های باردار) از دستکش و ماسک استفاده کنند.

۸- گوشت‌های تهیه شده، تا قبل از پخت بهتر است به مدت ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری شوند.

لازم به ذکر است ستاد اجرایی نظارت بر ذبح دام‌های قربانی مستقر در اداره کل دامپزشکی گلستان در روز عید قربان آماده ارائه هرگونه راهنمائی و پاسخگویی به سئوالات شهروندان هستند.

انتهای پیام/ق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.