رئیس کمیسیون بهبود فضای کسب و کار اتاق تعاون ایران:

حقوق تولیدکنندگان با نقص در قانون مالیات بر ارزش افزوده ضایع می شود

علیخان زاده گفت: حلقه‌های قانون مالیات بر ارزش افزوده در چرخه تولیدی با نقص‌هایی مواجه هستند که حق تولیدکننده را ضایع می کند.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا علیخان زاده در گفت و گو با شبکه خبر اظهار کرد: در سال ۹۹ مهم‌ترین مسئله‌ای که باید به آن رسیدگی کنیم جهش تولید است که البته صادرات را می‌توان مهم‌ترین پیش نیاز جهش تولید نام برد.

او افزود: برای تحقق جهش تولید علاوه بر صادرات مسائل دیگری نیز وجود دارند که با موانع زیادی مواجه اند از جمله این‌ها می‌توان به نظام بانکی و مالیاتی اشاره کرد.

رئیس کمیسیون بهبود فضای کسب و کار اتاق تعاون ایران بیان کرد: تشکل‌های اقتصادی با ظرفیت‌ها و توانایی‌هایی که دارند می‌توانند نقش بسیار موثری در رفع موانع پیش روی اقتصاد و جهش تولید بردارند، اما متاسفانه دید دولت به این تشکل‌ها مثبت نیست و اعتماد چندانی به آن‌ها ندارند.

علیخان زاده ادامه داد: نقش بی بدیع این تشکل‌های اقتصادی را می‌توان در زمینه اجرای قوانین و طرح‌های اقتصادی مشاهده کرد که در کشور نیز در این زمینه‌ها با مشکلات کوچک و بزرگی مواجه ایم همچنین تشکل‌های اقتصادی در زمینه سهولت در کسب و کار نیز می‌توانند مثمر ثمر واقع شوند.

او با اشاره به نقش مالیات در اقتصاد تصریح کرد: مالیات بر ارزش افزوده که در ابتدا به عنوان یک قانون موقت در کشور تصویب شد که حالا قطعی و مصوب شده است را می‌توان یکی از نیاز‌های اقتصاد کشور شناخت، اما متاسفانه این قانون به خوبی در کشور اجرایی نشده است به طوری که هم اکنون به عنوان یکی از موانع رشد اقتصادی از آن یاد می‌شود.

رئیس کمیسیون بهبود فضای کسب و کار اتاق تعاون ایران با ذکر این مطلب که حلقه‌های مالیات بر ارزش افزوده در چرخه اقتصادی کشور دقیق و کامل نیست تصریح کرد: تولیدکنندگان هم اکنون چندین مرتبه این مالیات را پرداخت می‌کنند در صورتی که برخی دیگر از بخش‌های اقتصادی هیچ مالیات بر ارزش افزوده‌ای را پرداخت نمی‌کنند.
بیشتر بخوانید:

علیخان زاده ابراز کرد: واحد‌های تولیدی با پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در زمینه‌ها و بخش‌های مختلف بار زیادی از هزینه‌ها را به دوش می‌کشند و به جای بخش‌های دیگر اقتصادی نیز مالیات پرداخت می‌کنند.

به گفته این مقام مسئول، سازمان امور مالیاتی نیز بر این موضوع واقف است و در بیشتر جلساتی که برگزار می‌کند این بحث مورد بررسی قرار می‌گیرد، اما هنوز هیچ قدم تاثیر گذاری در این زمینه برداشته نشده است.

بورس کالا مانع تولید

رئیس کمیسیون بهبود فضای کسب و کار اتاق تعاون ایران با بیان اینکه بورس کالا نیز در حال حاضر به یکی از موانع تولید تبدیل شده است عنوان کرد: بدین شکل که قیمت انواع کالا‌ و مواد اولیه که در بورس کالا عرضه می‌شود با قیمتی که به دست تولیدکننده می‌رسد بسیار تفاوت فاحش دارد.

علیخان زاده افزود: به عنوان مثال در صورتی که تولیدکنندگان، مواد اولیه انواع فرآورده‌های نفتی را با همان قیمتی که پالایشگاه‌ها تعیین می‌کنند، تهیه کنند، هزینه‌های تولید کاهش و قیمت تمام شده محصولات داخلی با افت مواجه می‌شود.

او اظهار کرد: در شرایط کنونی که مشکلاتی در اقتصاد کشور حاکم است، راهبرد توسعه صنعتی با اولویت‌های تولیدی یک فرصت طلایی برای خروج از این بحران‌ها است، این به این معناست که ما باید با استفاده از فناوری‌های روز دنیا، مواد اولیه و معدنی خود را به محصولات نهایی تبدیل کنیم.

رئیس کمیسیون بهبود فضای کسب و کار اتاق تعاون ایران ادامه داد: سالانه مبالغ زیادی ارز جهت واردات محصولاتی که ساخت آن‌ها توسط مواد اولیه ایرانی تولید شده است، از کشور خارج می‌کنیم که با استفاده از این فرصت طلایی می‌توانیم به اهداف اقتصادی خود نزدیک‌تر شویم.

علیخان زاده در پایان اظهار کرد: در این راستا، تعاونی‌ها به عنوان فراگیر‌ترین تشکل‌های تخصصی در زمینه حمایت از بنگاه‌ها و واحد‌های تولیدی کوچک می‌توانند تاثیر چشم گیری در این قضایا داشته باشند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار