پایان عملیات برداشت غلات در نی ریز

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز گفت: عملیات برداشت غلات از سطح اراضی کشاورزی این شهرستان آغاز شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مدیر جهادکشاورزی شهرستان نی ریز از افزایش ۱۳ درصدی گندم تحویلی نی ریز به سیلوی بختگان در مقایسه با سال زراعی قبل خبرداد و گفت: عملیات برداشت غلات در این شهرستان همه ساله از نیمه اول خرداد ماه با محصول کلزا شروع می‌شود و در اواخر تیرماه با محصول گندم پایان می‌یابد.

علیرضا بصیری با اشاره به اینکه به دلیل افزایش بارندگی‌ها سطوح قابل برداشت گندم و جو نسبت به سال زراعی قبل به ترتیب ۱۳ و ۲۹ درصد افزایش داشته است افزود: در سال زراعی جاری برداشت ۱۲۶۴ هکتار گندم، ۲۱۴۵ هکتار جو و ۲۷ هکتار کلزا با ۳۰ دستگاه کمباین و ۷ گروه نظارتی به صورت مکانیزه انجام شد.

به گفته او، میزان تولید گندم، جو و کلزای شهرستان نی ریز به ترتیب ۵۶۸۸، ۶۲۴۰ و ۲۷ تن بوده است که مقدار ۱۶۹۹، ۱۴۹۵ و ۲۰ تن از این محصولات، تحویل سیلوی بختگان شده است.

محفاضت از گیاهان با ضدعفونی کردن ابزار باغبانی

مسئول حفظ نباتات مدیریت جهادکشاورزی شهرستان نی ریز گفت: تماس ابزار با گیاهان بیمار و استفاده از آن‌ها بر روی گیاهان سالم، احتمال انتقال عوامل بیماری زای گیاهی باکتریایی و ویروسی را افزایش می‌دهد که می‌تواند خسارات جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

زهرا مستفیضی افزود: موزائیک، شانکر، آتشک، گال طوقه و لکه برگی از جمله بیماری‌هایی هستند که در هنگام عملیات پیوند زنی، هرس یا برداشت میوه، از طریق قیچی، بیل، بیلچه و سایر ابزار باغبانی قابلیت سرایت به گیاه در باغ و گلخانه را دارند.

او با اشاره به حضورمحسوس اسپور‌ها، کپک ها، ویروس‌ها و باکتری‌ها در فضا‌ها و سطوح تاکید کرد: برای پیشگیری از انتفال بیماری بهتر است از ضدعفونی کننده هایی، چون وایتکس ۱۰ درصد استفاده شود که بتواند به راحتی و سریع، بسیاری از عوامل بیماری زا را از بین ببرد و ضمن موثر بودن، در همه جا، به صورت آماده قابل مصرف باشد و به دفعات مورد استفاده قرار گیرد.

مستفیضی با بیان اینکه در چند ماه اخیر شاهد بروز بیماری خطرناک آتشک در بعضی از مناطق نی ریز بوده ایم، تصریح کرد: در همین خصوص، به منظور پیش آگاهی و جلوگیری از شیوع بیماری‌ ها، واحد حفظ نباتات اقدام به تهیه و نشر اخبار و اطلاعیه‌های ترویجی از طریق فضای مجازی و نشریات کرده است.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.