دانش فنی تولید واکسن دامی با ۵ شتاب‌دهنده توسعه می‌یابد

اقدامات علمی و فناورانه برای توسعه دانش فنی تولید واکسن‌های دامی با راه‌اندازی ۵ شتاب‌دهنده سرعت می‌گیرد.

به گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  صنعت واکسن صنعتی قدیمی و کاربردی در جهان است. این شیوه درمانی کمک کرده تا برخی بیماری‌های کشنده در طی قرن‌ها ریشه کن شود. بیش از هفده سال از تاریخی که سازمان جهانی بهداشت رسما اعلام کرد برای نخستین بار آبله از سطح کره زمین ریشه‌کن شده است می‌گذرد. این اتفاق با کمک اجرای طرح جهانی واکسیناسیون عملی شد.

گفته می‌شود که با ریشه‌کن شدن آبله در جهان هر سال بالغ بر یک میلیارد دلار پول پس‌انداز می‌شود و این رقم بزرگ دلیل مهمی بر ضرورت توسعه فنی واکسن‌های انسانی و حیوانی در دنیا است. ایران هم کشوری است که از گذشته‌های دور در این حوزه دستی بر آتش داشته، اما چند سالی است که این حوزه فناورانه چندان رونقی ندارد.


بیشتر بخوانید


شکل‌گیری زیست‌بوم فناوری و نوآوری برای پر کردن همین خلاء‌ها و نواقص بود. همین شد که در دل این زیست‌بوم و با شناسایی کمبود‌های موجود این حوزه، ۵ شتاب‌دهنده به میدان آمده‌اند تا در حوزه تولید واکسن‌های دامی، کشور را یاری کنند.

در این حوزه فناورانه ۴ شرکت دانش‌بنیان فعال هستند. واکسن‌های تولیدی در حوزه دامی ۱۹، طیور ۱۱ و آبزیان یک عدد است. البته ۶ شرکت نوپا هم به این زیست‌بوم افزوده شده است. این زیست‌بوم با حمایت ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شکل گرفته و توسعه یافته است. قرار بر این است که با تلاش‌های ستاد و دیگر بازیگران این حوزه، تعداد این واکسن‌های تولیدی بیشتر شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار