علم بهتر است یا ثروت در سیره امام باقر (ع)

یک عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه به بررسی دیدگاه علم بهتر است یا ثروت در سیره امام باقر(ع)پرداخت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، طاهره ماهروزاده ،عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه به علم  امام باقر(ع) اشاره کرده و گفت: روشنایی و شعاع علم امام محمد باقر (ع) به قدری تابان بود که بعد از ۱۴۰۰ سال نیز نام ایشان و شاگردانش بر سر زبان هاست و علم مانند پلی است که انسان را در گذر زمان به سمت روشنایی می‌برد.

او افزود:مالی که در مسیر اطاعت و فرمانبرداری خداوند نباشد انسان را به سمت تاریکی هدایت می‌کند، به گونه‌ای که در این باره امام علی (ع) نیز فرمودند: علم تو را از وسوسه‌های شیطانی حفظ می‌کند حال آن که مال نه تنها حافظ تو نیست بلکه باید حافظ و نگهدارنده آن باشی.


عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه  اظهار کرد: یکی از القاب این امام بزرگوار شکافنده علم است، زیرا او گنجینه‌های نهانی معارف و حقایق احکام را آشکار می‌نمود در کتاب‌های لغت ذکر شده که، چون تبحر در علم داشت باقر نامیده شده است.


او افزود: علم ایشان از امتیاز‌های خاصی برخوردار بود به گونه‌ای که توانستند نهضت علمی برای شیعیان بعد از صدسال ممنوعیت از تدوین حدیث ایجاد کنند و سنت و علم نبوی (ص) را احیا و گسترش دادند.


عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه ادامه داد: امام، دوران ضعف حکومت بنی امیه را به نحو احسن استفاده نمود و علوم بی شماری به شاگردانشان تعلیم دادند و شاگردان خویش را به نقل و تدوین احادیث پیامبر -صلی الله علیه و آله- و امامان علیهم السلام تشویق می‌نمودند.


او با تاکید بر این که امام محمد باقر (ع) به پایه گذاری نهضت اسلامی و گسترش تشیع پرداختند گفت: ایشان در‌های دانش را به سوی مردم گشود و شعاع علم و دانشش برای همگان روشن شد.


ماهروزاده اضافه کرد: مقایسه علم و ثروت را می‌توان در کلام این امام بزرگوار دریافت ایشان در حدیثی فرمودند: شخص حریص به دنیا مانند کرم ابریشم است که هر چه بیشتر ابریشم به دور خود می‌تند، راه بیرون شدنش را دورتر و مشکل‌تر می‌کند، تا اینکه از غم و اندوه بمیرد.


عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به اینکه علم هر قدر خرج شود رشد پیدا می‌کند گفت: ثروت و دارایی با خرج کردن و به دیگران دادن کم می‌شود و حال آن که علم و دانش با نشر آن افزون می‌گردد حرص در مال اسباب ذلت انسان می‌شود و کسب علم سبب معرفت و شناخت پروردگار است و سعادت و نام نیک را به همراه می‌آورد.


او تصریح کرد: امام توانست با علم آموزی به مردم پایه گذار نهضت علمی شیعه باشد لکن انتشار و توسعه آن در زمان امام صادق علیه اسلام به اوج خود رسید.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۳ ۰۷ مرداد ۱۳۹۹
در سیره مسولین مقدس نظام ایران علم هیچ جایی ندارد وفقط ثروت اندوزی می کنند
آخرین اخبار