عید سعید قربان متفاوت از سال‌های پیش در بوشهر گرامی داشته می‌شود

بوشهری‌ها عید سعید قربان را مانند دیگر اعیادی که پس از شیوع کرونا داشته‌ایم در خانه‌ها و در جمع کوچک خانواده خود گرامی می‌دارند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، امروز عید سعید قربان است یکی از اعیاد مهم مسلمانان. اگر امسال کرونا نبود، در چنین روزی زائران خانه خدا قربانی می‌کردند و حاجی می‌شدند و خانواده‌هایشان نیز به یمن این مناسبت، مراسم جشن و شادی در خانه برپا می‌کردند.

همچنین آیین‌های جشن در مکان‌های مذهبی برگزار، و شربت و شیرینی میان مردم توزیع می‌شد.

حالا با توجه به شیوع کرونا، برنامه‌ها رنگ و بوی دیگری گرفته است و به شکل دیگری برگزار می‌شود.

بنا به اعلام مدیر نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در استان بوشهر، برای حفظ سلامتی مردم، این شورا برنامه‌ای برای اقامه نماز عید سعید قربان نداشته است؛ چنان که به علت شیوع کرونا مدت‌هاست نماز جمعه نیز برگزار نمی‌شود.

رعایت نکات بهداشتی برای قربانی کردن دام

یکی از مراسم عید سعید قربان، قربانی کردن دام است که این برنامه امروز با توصیه‌های مسئولان بهداشت و درمان و دامپزشکی نباید در معابر صورت گیرد و برای حفظ سلامتی باید نکاتی را رعایت کرد.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: برای ذبح دام در عید قربان استفاده از دستکش، ماسک، چکمه و ضدعفونی کردن آن‌ها قبل و بعد از ذبح، نگهداری احشاء دام در یخچال ۴۸ ساعت قبل از مصرف باید رعایت شود.

سعید کشمیری افزود: قربانی نکردن دام‌های دارای علائم و بیماری، نگهداری گوشت دام در دمای ۴ درجه سانتی‌گراد حداقل ۲۴ ساعت قبل از مصرف، ذبح نکردن دام در منازل و معابر عمومی و خریداری دام از مراکز قانونی و مجاز از دیگر مواردی است که مردم باید برای ذبح دام در عید قربان باید رعایت کنند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان بوشهر هم  توصیه کرده است، مردم دام قربانی خود را در کشتارگاه ذبح کنند و درصورتی‌که ناچار به ذبح دام در منزل هستند قبل از شروع ذبح با گروه‌های ثابت و سیار شبکه دامپزشکی هماهنگ کنند تا قربانی کردن دام با شرایط شرعی و بهداشتی مدنظر دامپزشکی انجام گیرد.

محمد مهدی سیمرونی بیان کرد: با توجه به شیوع بیماری کرونا و همزمانی عید سعید قربان با گرمای هوا و آغاز فعالیت بندپایان و حشرات در بین دام‌ها، کارشناسان دامپزشکی با حساسیت بیشتری نسبت به سال‌های گذشته لاشه دام‌های قربانی را بررسی می‌کنند و لازم است مردم در این زمینه با کارشناسان همکاری کنند.

او گفت: پس از نگهداری لاشه دام به مدت ۲۴ ساعت در دمای یخچال، گوشت قربانی توزیع شود.

کمک مومنانه

اما آنان که به دنبال کار خیرند، از امروز که آغاز دهه ولایت و امامت است تا عید سعید غدیر، کمک‌های مومنانه خود را به نهاد‌های جمع آوری کننده این کمک‌ها خواهند داد، تا به دست نیازمندان و کسانی که کرونا چرخاندن چرخ زندگی‌شان را تحت تاثیر قرار داده است، برسانند.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.