گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از موشک‌های بومی/ ۱؛

موشک خرمشهر؛ یک گام تا نابودی تل آویو و حیفا + فیلم

موشک بالستیک خرمشهر یکی از جدیدترین موشک‌های بالستیک ساخت ایران است.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، توان دفاعی و قدرت موشکی کشورمان امروزه به عنوان مولفه قدرت موثر ایران اسلامی در غرب آسیا و جهان مطرح است. قدرتی که ایران در زمان رژیم پهلوی و آغاز دفاع مقدس ایران از آن محروم بود تا اینکه از کشور‌های دوست خود تهیه کرد و با تلاش‌های دانشمندانی همچون سردار شهید حسن طهرانی مقدم در دوران دفاع مقدس این توانمندی بومی شد.

 

موشک خرمشهر؛ یک گام تا نابودی تل آویو و حیفا + فیلم

با پایان جنگ تحمیلی و آغاز دوران سازندگی متخصصان ایرانی بیکار ننشستند و شروع به ساخت انواع موشک‌های بومی کردند. طیف این موشک‌ها از موشک‌های کوتاه برد آغاز شد و در سال‌های اخیر به موشک‌هایی رسیده است که بُرد آن‌ها علاوه بر کشور‌های همسایه ایران، مرز‌های رژیم صهیونیستی را هم زیر سیطره خود قرار داده است. این موشک‌های به قدری در افزایش قدرت بازدارندگی ایران موثر هستند که کشور‌هایی که روزی ایران را تهدید به حمله می‌کردند امروز دیگر جرئت تکرار این تهدیدات را ندارند.

موشک خرمشهر؛ یک گام تا نابودی تل آویو و حیفا + فیلم

یکی از این موشک‌ها که در سال‌های اخیر رونمایی شده است، خرمشهر نام دارد که ویژگی‌های خاص و منحصر به فردی دارد.

موشک خرمشهر؛ یک گام تا نابودی تل آویو و حیفا + فیلم

موشک بالستیک خرمشهر

این موشک روز ۳۱ شهریورماه سال ۹۶ و در رژه سالانه نیرو‌های مسلح در مقابل حرم مطهر امام خمینی (ره) از مقابل جایگاه رژه رفت تا بدین گونه از آن رونمایی شود. سردار حاجی زاده درباره این موشک گفت که وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح آن را به صورت اختصاصی برای هوافضای سپاه طراحی کرده و ساخته است.

استفاده از موتور و سوخت جدید در موشک خرمشهر

چند روز بعد یعنی سوم مهرماه همان سال بود که سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه با حضور در مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس که در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران برگزار شده بود با اشاره به رونمایی از این موشک گفته بود که در رونمایی اخیر، موشکی با طول ١٣ متر رونمایی شد که از این نظر با شهاب یک برابری می‌کند، آن موشک ٣٠٠ کیلومتر برد داشت، اما این موشک ٢ هزار کیلومتر و توان عبور از سامانه‌های دفاعی را دارد و از سوخت و موتور جدید در موشک خرمشهر استفاده شده است.

موشک خرمشهر؛ یک گام تا نابودی تل آویو و حیفا + فیلم

مشخصات فنی موشک خرمشهر

موشک بالستیک خرمشهر دوربردترین موشک بالستیک ساخت ایران است که بُرد آن در حدود ۲ هزار کیلومتر و وزن آن ۲۰ تن ارزیابی می‌شود که از این مقدار در حدود یک هزار و ۸۰۰ کیلوگرم مربوط به کلاهک موشک خرمشهر است. طول این موشک ایرانی در حدود ۱۳ متر و قطر آن در حدود ۱/۵ متر است. طبق گفته فرماندهان نظامی ایران این موشک قادر است تا در هنگام حرکت چند کلاهک را با خود حمله کند.  

دیگر ویژگی موشک خرمشهر را می‌توان عدم وجود بالک در بدنه آن دانست که طبق گفته کارشناسان دفاعی در سطح جهان این قابلیت را به موشک خرمشهر می‌دهد تا در طول مسیر خود به سوی هدف با سرعت بیشتری حرکت کند.

کلاهک تک مرحله‌ای این موشک قابلیت حمل کلاهک منفرد و یا کلاهک‌های چندگانه را دارد که این ویژگی باعث شده تا در صورت استفاده از کلاهک چندگانه قدرت تخریب بیشتری داشته باشد. شکل کلاهک موشک خرمشهر نیز به صورت مخروطی ساده و یا منحنی است که برای کاهش اثرات مخرب حرارت در سرعت‌های پروازی بالا و هایپرسونیک به این گونه طراحی شده است.

سوخت موشک خرمشهر نیز دیگر مورد مهم در بررسی این موشک است. اصولا موشک‌ها در دنیا از دو نوع سوخت جامد و یا مایع استفاده می‌کنند که موشک‌ها با هر کدام از این دو نوع سوخت میزان سرعت و بُرد مشخصی را طی می‌کنند. سوخت موشک خرمشهر از نوع مایع است که تمام انرژی موردنیاز برای حرکت این موشک را فراهم می‌کند.

مورد مهم بعدی که باید در بررسی موشک خرمشهر به آن توجه شود، سرعت حرکت این موشک است که یکی از مولفه‌های مهم و موثر در طراحی و ساخت موشک هاست. کارشناسان می‌گویند با توجه به شکل ظاهری کلاهک این موشک در قسمت دماغه، سرعت موشک خرمشهر بیش از ۱۵ ماخ برآورد می‌شود.

موشک خرمشهر؛ یک گام تا نابودی تل آویو و حیفا + فیلم

خرمشهر، یک موشک با قابلیت حمل سه کلاهک

قدرت انفجار ۲ تُنی کلاهک موشک خرمشهر بسیار عظیم و گسترده است. حال تصور کنید که اگر این موشک به طور همزمان دارای سه کلاهک انفجاری باشد شدت انفجار آن تا چه میزان گسترده و مخرب خواهد بود. این همان قابلیتی است که ایران از سال‌ها پیش در حال مطالعه بر روی آن بود و اکنون با ساخت خرمشهر نشان داد که به دانش طراحی و ساخت این موشک‌ها دست پیداکرده است.

بازتاب‌های جهانی رونمایی از موشک بالستیک خرمشهر

همزمان با رونمایی از این موشک در رژه نیروهای مسلح رسانه های جهان علاوه بر بازتاب خبر رونمایی از موشک بالستیک خرمشهر نظراتی درباره آن مطرح کردند.

موشک خرمشهر؛ یک گام تا نابودی تل آویو و حیفا + فیلم

پایگاه خبری militarywatchmagazine طی گزارشی که در روز ۲۲ ماه می‌سال ۲۰۱۹ درباره خرمشهر نوشته آن را قوی‌ترین موشک ایرانی معرفی کرده و برد آن را تا بیش از ۲ هزار کیلومتر اعلام کرده است. نویسنده این مطلب درباره موشک خرمشهر نوشته است که ساخت این موشک توانمندی موشکی ایران را ارتقاء داده و کلاهک‌های بلند بُرد و چندگانه آن می‌تواند تا اهداف مشخص شده را در سراسر خاورمیانه و فراتر از آن ویران کنند.

پایگاه خبری NATIONALINTEREST هم در گزارش روز ۱۴ ماه می‌سال ۲۰۲۰  به بررسی این موشک پرداخته و درباره آن نوشته است که موشک خرمشهر به دلیل ابعاد کوچک خود قابلیت حمل آسان تری را نسبت به سایر موشک‌های هم‌رده خود دارد.

موشک خرمشهر؛ یک گام تا نابودی تل آویو و حیفا + فیلم

پایگاه خبری JANES DEFENCE هم در گزارشی مربوط به ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۹ از حضور موشک بالستیک خرمشهر با کلاهک جدید خبر داده است. نویسنده در این گزارش با کنار هم قراردادن دو تصویر از دو نسل از موشک خرمشهر در کنار یکدیگر تفاوت کلاهک‌های این دو موشک را مشخص کرده است.

قدرت موشکی ایران، قدرتی که ایران برای آن از کسی اجازه نمی‌گیرد

قدرت موشکی ایران که کشورمان اکنون از آن به عنوان مولفه قدرت خود در جهان بهره می‌گیرد، قدرتی است که از دل تحریم های سخت بیرون آمده و همان طور که رهبر انقلاب هم در سخنرانی خود به مناسبت عید قربان به این موضوع اشاره کردند و گفتند؛ اینکه آمریکایی‌ها می‌گویند بیایید مذاکره کنیم، مذاکر‌ه‌شان سر این چیز‌هاست. خواهش می‌کنم همه این را توجّه کنند! البتّه من این را بار‌ها گفته‌ام، باز هم ناچارم بگویم، چون بعضی‌ها یا متوجّه نمی‌شوند یا وانمود می‌کنند متوجّه نشده‌اند؛ اینکه دشمن می‌گوید بیایید مذاکره کنیم، یعنی اینکه شما بیایید پشت میز مذاکره بنشینید و ما به شما بگوییم باید شما موشک نسازید، شما هم باید قبول کنید؛ اگر قبول کردید که خب پدرتان درآمده؛ یعنی خودتان را بی‌دفاع کرده‌اید؛ اگر قبول نکردید، همین آش است و همین کاسه.

این فرمایش فرمانده کل قوا بارها و در سخنرانی های گذشته ایشان نیز تکرار شده است و ایشان بر این موضوع که ایران برای افزایش قدرت بازدارندگی خود از کسی اجازه نمی‌گیرد، تاکید کرده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۵
در انتظار بررسی: ۲
Iran (Islamic Republic of)
محمدحسین فاخری
۱۲:۱۸ ۱۹ آبان ۱۳۹۹
یاد شهید حسن طهرانی مقدم این صنعت را در ایران ساخت و الان فرزندان این شهید این مسیر را دارند ادامه می دهند و فردا است که به قدرت اول موشکی دنیا دست می یابیم .به امید آن روز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۴ ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
تشکر از نیروهای مسلح انقلابی این کار یعنی قدرت جمهوری اسلامی
Germany
من
۱۹:۵۹ ۲۴ مرداد ۱۳۹۹
با وزن یک تن و هشتصد کیلومتر؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۲۲:۴۳ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
واقعا بعضی ها عین مگس میمونن صاف میشینن روی زخم ها.

داداش اینهمه متن و تصویر و فیلم و عزت رو سربلندی رو ول کردی گیردادی به یه غلط گفتاری؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۵ ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
سلام. دست. مریزاد به نیروهای مسلح کشورم چه سپاه چه ارتش فرقی ندارن موفقیت از تعامل هرچه بیشتر نیروها کسب میشود. همین طور که فرمودین موشک خرم شهر مثل جوانان میهن اسلامی تیز وبرنده است برای هردشمن استعمارگر.ومعجزه میکنن اگرکشور بهشون سپرده شه.
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۳:۳۵ ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
بی خیال اون هم تایپی که کرده بودم شدم....
Iran (Islamic Republic of)
یوسف درخواه مقدم
۲۲:۰۶ ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
راست قامتان درود بر شما
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۲۳:۴۸ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
لعنت بر کسانی که منفی میدن،احتمالا بی وجودهای غرب زده هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۶ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
دشمن اصلی در داخل است امریکا و اسرائیل دشمن فرعی هستند اگر بفهمند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۸ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
مسؤلان ما فقط تهدید میکنن و کاری, نمیکنن و یا شاید کاری از دستشون برنمیاد ولی دشمنان ایران هر کاری که میخوان میکنن. لااقل تهدید توخالی نکنید چون اونها بیشتر خرابکاری و ترور میکنن و بعد ایران جواب نمیده!
Iran (Islamic Republic of)
ح
۲۱:۱۸ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
جااااااااااااااااااااان خستگیم در رفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۹ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
هدف ما زدن کاخ سفید امریکا است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۳ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
ما باید میلیونها از این موشک ها داشته باشیم باید ایران را پر از موشک بکنیم باید طوری باشد که جهانخواران حتی از نام ایران هم بترسند و خودشونو نابود کنند ممنون
United States of America
Hh
۱۸:۰۴ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
بنظر من ایران باید وزن کلاک های خود را به ۴ الی۵ تن مواد شدید النفجار افزایش دهد و برد موشک ها را باه بالای ۱۱ هزار کیلومتر برساند
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۳:۵۶ ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
داداش بالای 5 هزار کیلومتر میشه قاره پیما و با این برد و کلاهکی که شما گفتی فقط انیمیشن میشه ساخت
Iran (Islamic Republic of)
علی خدایی
۱۷:۱۶ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
با پیشرفت های خیلی زیاد همیشه ان شالله . و ان شالله موشک های قاره پیما هم بسازیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۲ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
واقعا تنها یک گام تا نابودی رژیم یاغی و اشغالگر
Iran (Islamic Republic of)
داریوش
۱۵:۳۰ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
درودبر رزمندگان اسلام خدا قوت
Iran (Islamic Republic of)
داریوش
۱۵:۲۴ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
درود بر شیر مردان ایران زمین
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۵:۱۸ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
ای کاش در زمینه مهار تورم روزانه هم یه حرکت انفجاری میزدید!
Iran (Islamic Republic of)
بارزمان
۱۹:۵۷ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
محمد جان من هم با شما موافقم ولی مهار تورم که کار بچه های نظامی نیست که!!!!
این بندگان خدا دارند کار خودشون رو میکنند و اگه دقت کرده باشی همیشه باعث شادی و سرافرازی ایران و ایرانی شدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
یه ذره دلخوشی مردم فقط به فرماندهان بی ادعایی همچون حاجی زاده ست

هوافضای سپاه چندوقت یکبار قوت قلب میده سلاح جدید رونمایی میکنه



دولت هفته ای چند تا ازمفسد اقتصادی رونمایی میکنه

البته دستگاه قضا دستشون رو میکنه

و این درحالیست که همه از یک دین و شریعت و امام پیروی میکنیم!!!!@
Iran (Islamic Republic of)
لیقارداشی
۰۱:۵۵ ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
ایرانخودرو و سایپا و روحانی هم هر چند وقت یکبار یه قوت به مردم بیچاره میدن.
Iran (Islamic Republic of)
علی آوی
۱۵:۰۳ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
باعث غرورملی و سربلندی ایران عزیزمان شد...تبریک....
United States of America
ناشناس
۱۴:۵۴ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
برد موشک های ایران کمه
و فقط شعار نابودی اسرائیل رو می دید در صورتی که اسرائیل داره تو ایران هر جارو که می خواد منفجر میکنه و جرات پاسخ دادن ندارید
پس کم شعار بدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۳ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
سخت دراشتباهی دوست عزیز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۰ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
شتررر در خواب دیده...
Iran (Islamic Republic of)
بارزمان
۱۹:۵۹ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
شک نکن ذره ای ترس در وجود ما نیست برای به آتش کشیدن کشوری که سنگش رو به سینه میزنی فقط منتظر فرمانیم منتظر فرمان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۳ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
چشم ایرج داداش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۳ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
یک موشکی هم بسازین این تورم و فساد مسئولین را بزند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۰ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
اون رو مردم باید با رای درست بزنند. ننگ بر رای بی تفکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۳ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
اندکی عقل هم خوبه، اون تو انتخابات توسط مردم و بصورت درست باید تعیین بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۸ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
۸ نفر برای انتخابات بودند که همه در آزمون های قبلی رد شده بودند مگر انتخاب درست برای مردم می گذارند بین بسیار بسیار بد و خیلی خیلی بد یکی را انتخاب کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۱ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
درود بر رزمندگان اسلام....
Iran (Islamic Republic of)
محمد طهماسبی
۱۳:۱۶ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
الله اکبر
الله اکبر
الله اکبر
درود بر رزمندگان اسلام
سلام بر شهیدان
زنده باد سپاه پاسداران
#ایران_اسلامی_قدرتمند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
درود برشرفتون مسلمانان واقعی امیدوارم روزی بیادتمام ادمکش هامثه نتانیاهوو ترامپ نابودشن امین امین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۲ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
موشک خوبه ولی برای نابودی دشمن کافی نیست باید از نظر اقتصادی و سیاسی و تنوع سلاح نظامی پیشرفت کنیم
Germany
امیر
۱۲:۴۰ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
ای لشکر صاحب زمان آماده باش آماده باش....حواسمون هست که مقدمه قیام حضرت قائم محو اسرائیل و آمریکاست...پس بایستی قوی و قویتر شویم
Iran (Islamic Republic of)
امیرعلی
۱۲:۲۵ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
آدم این همه توانمندی ایران و ایرانی رو که می بینه عشق میکنه . به گفته پیرو مراد و عشق بزرگان خمینی بزرگ ، اسرائیل باید از صحنه روزگار محو شود . درود بر شرف دلاورمردان عرصه نظامی ، که خواب راحت را از چشمان دشمنان ربوده اند . ایران در این زمان پر صلابت و پر اقتدار تر از هر زمان دیگری ایستاده و تا نابودی اسرائیل این غده ی سرطانی از پای نخواهد نشست
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۲:۱۵ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
با درود بر دلاوران ارتش - سپاه _ و انتظامی مردم به شما ایمان و اعتماد کامل دارند . ولی سیاستمداران و مسئولان نباید دشمن مکار و هزار رنگ و چهره را دستکم بگیرند.
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۱:۵۴ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
خدا قوت ممنون تمام زحماتتان هستیم فقط هر چه زودتر این جورثومهای فساد از بین بره دنیا
یک نفس راحت میکشه . انتقام به یا شهدایمان وسردارسلیمانی
Iran (Islamic Republic of)
یاشار
۱۰:۵۴ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
تاریخ رونمایی هر موشک مشخصه،بازه زمانی توان بخشی به موشک بعدی و به توان رسوندن موشک ها بازم مشخصه،فرمول توان موشک سازی هم بازم مشخصه،پس ماشاءالله به نسل موشک بعدی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۵ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
ایران کشور بزرگ وقدرتمندی است بگید کارت ملی مارو کی میدید
Iran (Islamic Republic of)
چادر
۱۰:۲۹ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
با حمله ما یک اثر از دیو نماند
یک خانه سالم به تل آویو نماند
Iran (Islamic Republic of)
سراج
۱۰:۱۰ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
سلام. دلاوران خدا قوت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۵ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
پس انتقام خون حاجی چی شد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
خسته نباشید
ممنونتان هستیم
ازاینکه امنیت داریم ودشمن نمی تواندکوچکترین تهدیدی کندمردم را
ازشماهاتشکرمی کنیم
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۹:۲۳ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
2000 هزار کیلومتر
سعودیا هم در امان نیستن چه برسه به صهیونیزم
فقط باید منتظر یه لغزش از آمریکاو اسرائیل بود تا...والسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۷ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
سعودی ها همین جوریش از دست برادران یمنی در امان نیستند حیف نیست براشون خرمشهر مصرف کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
خسته نباشید به همه نیروهای انقلابی
Netherlands
حاج علی
۰۹:۰۶ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
به صهیونیست های خبیث و نتانیابو می گویم : دست از سر ملت ایران بردارید و گرنه از تک تک شهر هایتان چیزی جز خرابه سوخته باقی نخواهیم گذاشت ؛ آقا فرمود 25 سال ، اما بنده به شما عرض کنم که اگر غلط اضافه ای بکنید 25 روز آینده را هم نخواهید دید.
Iran (Islamic Republic of)
مونا
۰۹:۰۰ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
انشاالله برسد به دست شیخ حسن نصرالله برای ضربه نهایی به اسرائیل،
حزب الله پیروز است،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۵ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
درود خدا بر متخصصان ودانشمندان ایرانی که شبانه روز برای دفاع از این آب وخاک بدون هیچ چشم داشتی تلاش میکنن بدون هیچ نام ونشان و تعریفی، اجرتون با حق تعالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۹ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
ماشالله واقعا خیره کننده هست این دستاوردهای بزرگ باید به اطلاع همه ی ملت بخصوص جوانان برسد که فکر می‌کنند کشورشان عقب افتاده و در حال فروریختن هست
Iran (Islamic Republic of)
خلیج فارس وخلیج مکران
۱۹:۲۸ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
انشاالله توابادسازی روستاهای بدون برق وگازوجاده وبدون درمانگاه وغیره هم پیروزباشیم موقه ای پیروزیم که ملت ما اه نکشن ازگرسنگی مریضامون داروداشته باشن البته اگه بیمه هم الکی سیاه بازی نباشه یاحق ویاعلی
آخرین اخبار