به مناسبت روز جهانی تغذیه با شیر مادر؛

شیر مادر؛ واکسن کرونا برای کودکان/ شیردهی مادر را زیبا و شاداب می‌کند

شیر مادر به عنوان یک حریف سرسخت در برابر ویروس تاجدار کرونا در کودکان شناخته می‌شود و حکم واکسن طبیعی کرونا برای کودکان را دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمانگروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، «گریه نوزاد» صدایی که زندگی را در ذهن‌ها تداعی می‌کند، نوای شیرین زندگی که هر پدر و مادر آرزوی شنیدن آن را دارد، یکی از شیرین ترین و ماندگارترین لحظات زندگی هر مادری در آغوش کشیدن و شیر دادن به نوزاد است.

اگر از مادران سوال کنید که یکی از شیرین‌ترین دوران ابتدایی فرزنددار شدن را یادآوری کنند، به طور حتم یکی از این لحظات شیر دادن به نوزاد است چرا که مادر با نهایت مهر و محبت شیر جان خود را به فرزندش می‌دهد و روز به روز رشد و نمو فرزندش را در مقابل چشمانش مشاهده می‌کند.

افزون بر تاثیرات احساسی و لذت‌هایی که مادر و فرزند در حین تغذیه با شیر مادر تجربه می‌کنند، تغذیه با شیر مادر فواید بسیاری برای جسم و روان کودک و مادر دارد از این رو همه متخصصان بر تغذیه با شیر مادر تاکید ویژه‌ای دارند.

همه ساله اول آگوست که هفته جهانی شیر مادر نامگذاری شده است، در کشور‌های مختلف جهان گرامی داشته می‌شود. هدف از نامگذاری روز و هفته جهانی تغذیه با شیر مادر تشویق مادران به تغذیه فرزندان خود از این موهبت الهی است.

آن ونمن مدیر اجرایی یونیسف با بیان اینکه هفته جهانی تغذیه با شیر مادر همچنین به ما فرصتی می‌دهد تا خانواده‌ها و مردم را از مزایای تغذیه زود هنگام و انحصاری با شیر مادر آگاه کنیم، گفت: یونیسف به حمایت، ترویج و پشتیبانی از تغذیه با شیر مادر متعهد است، اهمیت تغذیه با شیر مادر به لحاظ داشتن مواد پروتئینی و ویتامینی بسیار، بیش از سایر غذا‌ها برای نوزادان توصیه شده است.

بسیاری از روایات وارده در دین اسلام و در میان متون فقهی، مدت تغذیه با شیر مادر را حدود دو سال مشخص کرده اند. پزشکان نیز می‌گویند کودکانی که در دوران نوزادی از شیر مادر تغذیه می‌کنند، از میزان هوش و توان جسمی بالاتری نسبت به سایر نوزادانی که از دیگر منابع غذایی تغذیه می‌کنند، برخوردارند.

شعار هفته جهانی تغذیه با شیر مادر در سال ۲۰۲۰

فاطمه فرهمند فوق تخصص گوارش کودکان و دبیر انجمن علمی ترویج تغذیه با شیر مادر در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه در آغاز هفته جهانی تغذیه با شیر مادر هستیم، گفت: شعار هفته جهانی تغذیه با شیر مادر در سال ۲۰۲۰ «سیاره سالم با حمایت از تغذیه شیر مادر» انتخاب شده است تا نوزادان در سراسر دنیا با شیر مادر تغذیه و از مزایای آن بهره‌مند شوند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: تغذیه با شیر مادر موضوع بسیار مهمی بوده که از چند سال پیش موجب شده است، شیردهی به طور قابل توجهی در کشور‌های مختلف جهان و ایران ترویج پیدا کند و مادران با کمال میل و رغبت کودک خود را با شیر مادر تغذیه کنند.

تغذیه با شیر مادر

شیر مادر؛ بهترین ماده غذایی برای نوزاد شیرخوار

همیشه برای مادران و پدران این سوال مطرح است که آیا شیر مادر کفاف تغذیه و نیازهای بدنی او را تامین می کند؟

دبیر انجمن علمی ترویج تغذیه با شیر مادر  گفت: باید توجه داشت در دوران زندگی جنینی ارتباط جنین و مادر از طریق جفت و بند ناف است و همه مواد غذایی از این راه تامین می‌شود، اما پس از تولد شیر مادر جایگزین بند ناف خواهد بود و به دلیل ترکیباتی که دارد، بهترین ماده غذایی برای نوزاد شیرخوار است.

فرهمند اظهار کرد: در سه روز نخست پس از تولد شیر آغوز در سینه مادر جریان دارد که حاوی مواد مغذی، ایمونوگلوبین و ویتامین‌ها برای نوزاد است، باید توجه داشت نوزادی که متولد می‌شود در محیطی قرار می‌گیرد که شامل انواع ویروس‌ها و میکروب هاست.

دبیر انجمن علمی ترویج تغذیه با شیر مادر اظهار کرد: به دلیل اینکه سیستم ایمنی نوزاد هنوز به طور کامل تکامل پیدا نکرده است، نمی‌تواند در برابر عوامل ویروسی و میکروبی از نوزاد دفاع کند به همین دلیل آغوز حاوی ایمونوگلوبین‌هایی است که از نوزاد در برابر عفونت‌ها محافظت کند، ایمونوگلوبین‌ها در شیر مادر به طور مداوم تولید می‌شوند و کودک شیرخوار از این مزیت شیر مادر در طول دوران شیردهی بهره مند می‌شود.

او ادامه داد: شیر مادر بهترین ماده غذایی برای نوزاد بوده، زیرا هنوز کلیه نوزاد تکمیل نشده است و تحمل شیر خشک و شیر حیوانی به دلیل املاح زیاد را ندارد، همچنین پروتئین، کربوهیدارات و چربی شیر مادر متناسب با نیاز شیرخوار تنظیم می‌شود و از نظر هضم و جذب مشکلی برای نوزاد و شیرخوار به وجود نمی‌آورد.

با شیر مادر کودک را در برابر این بیماری‌ها واکسینه کنید

بسیاری از مادران وقتی توان و قدرت فرزندشان را مشاهده می کنند، اذعان دارند که چون شیرمادرشان را خورده اند از این سطح هوش و توانایی برخوردار هستند، این گفته های مادران دور از حقیقت نیست و ریشه در یافته های علمی دارد.

دبیر انجمن علمی ترویج تغذیه با شیر مادر با اشاره به خواص آنتی بیوتیکی شیر مادر اظهار کرد: آنتی بادی‌های بدن مادر که به دلیل تماس با عوامل میکروبی و ویروسی به وجود آمده اند، به عنوان ایمونوگلوبین‌ها از طریق شیر مادر به نوزاد و شیرخوار منتقل می‌شوند و او را در برابر بیماری‌ها ایمن می‌کنند.

فرهمند گفت:شیرمادر، نوزاد و کودک شیرخوار را در برابر عفونت‌های مختلف مثل عفونت ادراری، عفونت سیستم مغزی، درگیری ریه، پنومونی و اختلالاتی مانند آلرژی‌های غذایی، آسم، گوش درد‌های مکرر و حتی سلیاک و بدخیمی‌ها در سنین بالاتر محافظت می‌کند، افزون بر این‌ها مطالعات نشان داده است، نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌کنند، در آینده کمتر به بیماری‌های قلبی و فشارخون در سنین بالاتر مبتلا می‌شوند.

دبیر انجمن علمی ترویج تغذیه با شیر مادر اظهار کرد: کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌شود، از لحاظ عاطفی نسبت به کودکانی که با شیرخشک تغذیه می‌شوند، در شرایط روحی و روانی بهتری در آینده قرار می‌گیرند چرا که شیر مادر و مهر مادر جایگزینی ندارد.

شیر مادر؛ حریف سر سخت ویروس تاجدار کرونا

مریم خشنود شریعتی فوق تخصص نوزادان عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تغذیه با شیر مادر را بهترین و مفیدترین تغذیه برای نوزادان دانست و گفت: شیر مادر آنتی بادی‌های لازم برای مقابله با انواع بیماری‌ها از جمله ویروس کرونا را در بدن نوزاد تامین می‌کند. 

عضو هیئت علمی دانشگاه، در خصوص ارزش غذایی شیر مادر، تصریح کرد: این شیر، حاوی ایمنوگلوبین های منحصر به فردی از جملهIgG ،IgM، IgD، است و منجر به تقویت نوتروفیل و ماکروفاژ می شود. این عوامل منجر به تقویت سیتم ایمنی بدن نوزاد در مقابل عفونت ها خواهد شد.

دکتر خوشنود شریعتی، اظهار کرد: تغذیه با شیر مادر، فاکتور محرک رشد لاکتوباسیلوس را نیز در بدن نوزاد تقویت می‌کند؛ باکتری‌های مفیدی که در روده نوزاد مانع از رشد پاتوژن‌ها یا باکتری‌های بیماری‌زا می‌شود، به هضم و جذب غذا کمک می‌کند و منجر به تقویت سیستم ایمنی روده ای خواهد شد.

ضریب هوشی بالا با تغذیه  با شیر مادر

او با اشاره به اینکه شیر مادر به علت وجود نوکلئوتیدها، ضریب هوشی را نیز در نوزادان بالا می‌برد، گفت: طبق تحقیقات، ضریب هوشی نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، هشت نمره از سایر نوزادان بالاتر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادامه داد: آمار ابتلا به دیابت در بزرگسالی نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، به مراتب کمتر است، چراکه کازئین موجود در شیر گاو سیستم ایمنی را تحریک کرده و ترشح آنتی بادی ضد کازئین باعث تخریب سلول‌های بتای پانکراس می‌شود؛ در نتیجه نوزاد در بزرگسالی مستعد ابتلا به دیابت است.

به گفته او، شیر مادر ریسک ابتلا به بیماری هوچکین، از سرطانهای شایع دوران کودکی را نیز کاهش می‌دهد.

تغذیه با شیر مادر تا ۲ سالگی چگونه باشد؟

بسیاری از مادران درباره مدت شیردهی فقط با شیر مادران سوال می کنند زیرا برخی ها توصیه می کنند که تغذیه کمکی از چهار ماهگی یا پنج ماهگی آغاز شود  و در فضای مجازی مطالب متناقضی در این باره وجود دارد.

فرهمند درباره مدت شیردهی فقط با شیر مادران گفت: نوزادان باید از ابتدای تولد تا شش ماهگی فقط شیر مادر و قطره AD مصرف کنند، بعد از شش ماهگی شیر مادر با قطره AD، آهن و غذای کمکی، تغذیه مورد استفاده کودکان خواهد بود البته باید توجه داشت که شیردهی باید تا ۲ سالگی ادامه پیدا کند.

کرونا از طریق شیر مادر منتقل نمی‌شود

امسال هفته جهانی تغذیه با شیر مادر را در شرایطی متفاوت تجربه می کنیم، چرا که کرونا در تمام دنیا شیوع پیدا کرده است و بسیاری از افراد گرفتار این ویروس شده اند، در این روزهای کرونایی بسیاری از مادران گرفتار کرونا می‌شوند و از ترس ابتلای نوزاد خود به کرونا شیردهی را متوقف می کنند در حالی که این باوری نادرست است.

دبیر انجمن علمی ترویج تغذیه با شیر مادر درباره شیردهی مادران کرونایی و خط ر انتقال ویروس به کودکان گفت: مادران کرونا مثبت نباید شیردهی به نوزاد را متوقف کنند  چرا که کرونا از طریق شیر مادر منتقل نمی‌شود و می‌توان با رعایت نکات بهداشتی شیردهی را ادامه داد تا کودک و مادر از مزایای شیر مادر بهره‌مند شوند.

دبیر انجمن علمی ترویج تغذیه با شیر مادر با اشاره به نکات بهداشتی شیردهی در مادران کرونا مثبت اظهار کرد: مادر کرونایی قبل از شیردهی دست‌های خود را بشویند، ماسک بزنند، با وجود اینکه فاصله گذاری اجتماعی رعایت نمی‌شود، اما تغذیه نوزاد یا شیرخوار با شیر مادر باید ادامه پیدا کند و مادران نگران انتقال کرونا از طریق شیر نباشند.

پوست زیبا و حال خوب در انتظار مادران شیرده

او با اشاره به فواید شیردهی برای مادران شیرده اظهار کرد: باید توجه داشت، مادرانی که به نوزاد شیر می‌دهند کمتر به سرطان سینه و دهانه رحم مبتلا می‌شوند و شادابی پوست آن‌ها بیشتر است و پوست خوش رنگ تری دارند، همچنین مادران شیرده به دلیل ترشح هورمون‌های ناشی از شیردهی بیشتر احساس خوشحالی و نشاط می‌کنند.

فرهمند یادآوری کرد: باید پس از زایمان تماس پوست به پوست مادر و نوزاد شکل بگیرد و بعد از بریدن بند ناف، نوزاد با مادر روی یک تخت باشد و بهتر است تا سزارین بدون بیهوشی عمومی باشد تا مادر اوج عاطفی در ساعات اولیه پس از زایمان را از دست ندهد چرا که این اوج عاطفی مزایای بسیاری برای نوزاد و مادر به دنبال دارد.

او ادامه داد: اینکه نوزاد و مادر در یک تخت باشند، خونریزی و عفونت بند ناف به دلیل توجه بیشتر مادر به نوزاد کاهش پیدا خواهد کرد، افزون بر این نوزاد از فواید شیر مادر در ساعات اولیه بهره مند خواهد شد.

همانطور که متخصصان عنوان می کنند، بهترین ماده غذایی مورد نیاز کودک شیر مادر است و با شیردهی نه تنها سلامت نوزاد حفظ می شود، بلکه مادر هم از فواید شیردهی بهره مند خواهد شد، ما هم با حمایت از تغذیه از شیر مادر به شکل گیری سیاره سالم کمک کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.