معاون فنی و امور گمرکی خبر داد؛

تشکیل کمیته‌ای برای احصا کالا‌های دپو در بنادر و گمرکات

ارونقی گفت: کمیته‌ای برای احصا و رصد کالا‌های رسوبی در بنادر و گمرکات به ریاست وزارت اقتصاد و دارایی تشکیل می‌شود.

تشکیل کمیته‌ای برای احصا کالا‌های دپو در بنادر و گمرکاتبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مهرداد جمال  ارونقی معاون فنی گمرک با اشاره به پیشنهادات ترخیص کالا‌های اساسی از بنادر و گمرک به دولت گفت: پیشنهاداتی که از سوی گمرک برای کاهش رسوب کالا در گمرک  و بنادر کشور به رئیس جمهور تقدیم شد که عبارت بود از اینکه کمیته‌ای برای احصا و رصد کالا‌های رسوب شده در بنادر و گمرکات به ریاست وزارت اقتصاد و دارایی تشکیل شود.

او افزود: یکی دیگر از پیشنهادات صدور مجوز‌های ثبت سفارش بعد از درخواست سیستمی از سوی صاحبان کالا بود تا ظرف هفت روز کاری این مجوز صادر شود.

معاون فنی گمرک گفت:صدور مجوز‌های قانونی از سوی مراجع ذی صلاحی که مجوز برای ترخیص کالا صادر می کنند ظرف هفت روز اداری، ترخیص کل کالا‌های اساسی که در بنادر و گمرکات دپو و رسوب کرده، همچنین ارتقا سامانه رسیدگی به ارزش کالا با استفاده از ظرفیت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی از دیگر پیشنهادات بود.

او ادامه داد: ترخیص اقلامی که در صف تخصیص ارز بانکی قرار دارند با اولویت کالا‌های اساسی و کالا‌هایی که مورد نیاز خطوط تولید هستند یکی از پیشنهاداتی بوده که کل پیشنهادات به صورت خلاصه به استحضار رئیس جمهور رسیده است و موافقت با آنها نیز اعلام شده است تاسازمان‌های مربوطه اقدامات لازم را مبذول کنند.

ارونقی عنوان کرد: اولین مورد این است که تمامی پیشنهادات وزرات اقتصاد و دارایی ارسال شد  و تمام آن‌ها مورد پذیرش قرار گرفت و در صدد بررسی موضوع  هستم تا راهکار‌های اجرایی احصا  و نسبت به اجرای آن ها اقدام شود.

او گفت: در خصوص کالا‌هایی که به نحوی اجازه ترخیص نداشتند و هنوز در بنادر و گمرکات دپو شدند، ستاد هماهنگی اقتصادی مصوباتی را به گمرک ابلاغ کرد.

ارونقی با اشاره به دستگاه های مسئول در حوزه تجارت خارجی هم گفت: تمامی دستگاه هایی که به نحوی در صدور مجوزهای قانونی ذی صلاح هستند باید در مدت زمان مشخص به پرونده هایی که برای ترخیص کالا به گمرک می رسد، رسیدگی کنند.

معاون فنی و امور گمرکی تصریح کرد:قانون و آیین نامه اجرایی ماده ١٢ قانون گمرکی و قانون  ٨ آیین نامه اجرای این موضوع را تاکید می کنند که تمامی دستگاه ها موظف هستند در زمان آزمایش کالاها، نتیجه را به اطلاع عموم برسانندکه درحال حاضر این موضوع رعایت نمی شود و تاکنون اجرایی نشده است.

ترخیص کالا‌های اساسی وارد شده به گمرک تا ۲۰ تیر ماه

ارونقی ادامه داد: ما مصوبه دیگری داریم که به‌ تمامی دستگا‌های ابلاغ کردیم و آن‌هایی که مجوز‌های قانونی برای ترخیص کالا صادرات می‌کنند موظف هستند ظرف هفت روز کاری نسبت به صدور مجوز اقدام کنند که این موضوع هم توسط برخی دستگاه‌ها رعایت نمی‌شود.

او تصریح کرد: ضمانت اجرایی برای این مصوبه در نظر گرفته نشده که امیدواریم مصوبه‌ای اعلام شود که براساس آن گمرک بتواند پیگری کند تا مجوز‌ها در حداقل زمان ممکن صادر شود.

او گفت: به دلیل اینکه این مجوز‌هایی که جهت ترخیص کالا صادر می‌شوند با بهداشت جامعه در ارتباط هستند و به این صورت نیست که گمرک عدم پاسخگویی یک سازمان را به منزله لایه مثبت تلقی کرده و نسبت به ترخیص آن کالا اقدام کند.


بیشتر بخوانید


معاون فنی گمرک اظهار کرد: سه بند از پیشنهاداتی که مورد تایید قرار گرفته و در ستاد هماهنگی اقتصادی مصوب شده در خصوص ترخیص کالا‌های اساسی رسیده به گمرکات تا ٢٠ تیر ماه امسال است که صاحبان کالا باید با مراجعه فوری به بانک ها نسبت به اخذ اعلامیه تامین ارز به صورت اعتباری اقدام و کالای خود را به صورت کامل از گمرک ترخیص کنند. بانک‌ها مبادلات و رسیدگی ها را ظرف سه ماه انجام می دهند.

به گفته این مقام مسئول تمامی کالا‌های اساسی گروه یک با مراجعه به بانک و صدور اعلامیه تامین ارز، قابل ترخیص هستند.

او‌ گفت: سایر اقلام‌ کالا‌هایی که به گمرک اظهار شده بودند به وزرات صنعت، معدن و تجارت تفویض شد و از سوی سازمان بنادر فهرست کالا‌هایی که به گمرک اظهار نشده بودند، تحویل وزارت صمت داده شد. اقلام واحد‌های تولیدی با ارز اشخاص و صدور مجوز‌های از بانک مرکزی به فوریت قابل ترخیص هستند و تا ده روز آینده اقلام متعددی ترخیص می شوند.

ارونقی با اشاره به میز خدمت گفت: میز خدمت با حضور نمایندگان بانک مرکزی و وزرات صمت شروع به کار کرده و در گمرک مستقر است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار