در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

ابراز نگرانی یک هنرمند درباره حال و روز هنر نگارگری/ مینیاتور در حال حذف شدن از دایره هنر‌های تجسمی؟!

مینیاتوریست جوان گفت: متأسفانه وضعیت فعلی مینیاتور خوب نیست و حمایتی از آن نمی‌شود.

سید مهدی موسوی کیاسری متولد سال ۶۷ نگارگر و مینیاتوریست جوان است که سابقه حضور در دوسالانه نگارگری ایران، نمایشگاه‌های گروهی و انفرادی را دارد. تعدادی از آثار این هنرمند جوان هم در موزه قدس رضوی نگهداری می‌شوند.

موسوی درباره علاقه‌مندی خود به هنر مینیاتور، در گفت و گو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: من مینیاتور را نزد برادر بزرگم آغاز کردم و در کنار آن سیاه قلم، رنگ روغن و آبرنگ هم کار می‌کنم. محمود فرشچیان، حسین آقامیری و عبدالله محرمی اساتیدی هستند که دانش هنری و تکنیک مینیاتور و نگارگری را از آن‌ها آموختم و همچنان از محضرشان می‌آموزم.

هنر مینیاتور در آستانه حذف شدن است

وی افزود: از کودکی با دیدن ظریف کاری‌ها حس خوبی می‌گرفتم. وقتی فرش‌ها را نگاه می‌کردم، از طرح هایشان خوشم می‌آمد. بعد‌ها متوجه شدم نگاه خاصی نسبت به طرح و کلاً اشیا دارم. به طور مثال اگر یک گل یا درخت و پرنده را در نظر بگیرید، ممکن است دیگران نما و زیبایی کلی از این موجودات را ببینند، اما من در درون آن‌ها دنیای دیگری را می‌بینم که به چشم دیگر افراد نمی آید. یکی از اهدافم این است که دیدگاهی منحصر به فرد را در نقاشی هایم نشان دهم؛ یعنی دنیایی که از چشم من دیدنی است را در قالب تابلو‌های نقاشی برای دیگران هم قابل رویت کنم.

این هنرمند جوان درباره وضعیت فعلی هنر نگارگری و مینیاتور اظهار کرد: متأسفانه وضعیت فعلی مینیاتور زیاد خوب نیست و حمایتی از آن نمی‌شود. در ایران اصلاً نگارگری را نمی‌شناسند! شاید از بین بیش از ۲۰۰۰ هنرجو، کمتر از ۱۰۰ نفر بخواهند در رشته مینیاتور تحصیل و فعالیت کنند. در صورتی که در کشور‌های دیگر، ایران را با نگارگری می‌شناسند.

هنر مینیاتور در آستانه حذف شدن است

وی ادامه داد: برای برقراری ارتباط نسل جوان با هنر نگارگری و مینیاتور باید تغییر و تحول در سبک‌های کلاسیک آن به وجود آید.  تابلوهای استاد فرشچیان به دلیل رنگ و لعابش طرفدار دارد؛ اما در حال حاضر می‌بینیم که در یک نمایشگاه هنرجو‌ها از بین تابلو‌هایی که به نمایش درمی آید به سمت آثار سیاه قلم و هنر نو می‌روند. در صورتی که برای خلق یک اثر مینیاتور، ۶ ماه تا ۱ سال زمان لازم است؛ تابلوی سیاه قلم و یا مدرن در یک ماه یا حتی کمتر از آن به سرانجام می‌رسد.

موسوی تأکید کرد: آثار هنر مدرن و نو با قیمت‌های بالاتر طرفدار‌های بیشتری دارند. به دلیل استقبال مخاطب، ما خودمان هم به سمت تابلو‌های سیاه قلم و مدرن کشیده می‌شویم و مینیاتور در حال حذف شدن از دایره هنر‌های تجسمی است.

هنر مینیاتور در آستانه حذف شدن است

وی در خصوص تابلویی که ویژه عید سعید قربان تصویر کرده است، گفت: طرح اصلی این تابلو، از آنِ استاد فرشچیان است. ما به عنوان شاگرد معمولاً از طرح‌های استاد فرشچیان الهام می‌گیریم و ایشان هم درباره آثار تولیدی نظر می‌دهند. نظر ایشان بسیار حرفه‌ای و تخصصی است و شاید چکیده ده سال کلاس آموزشی را در چند جمله بیان کنند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۱۳:۵۱ ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
بسیار زیبا
آخرین اخبار