خسارت‌‌های فراوان آلودگی‌ نفتی به اکوسیستم خلیج فارس/ برنامه مدیریت زیست محیطی شرکت‌های نفتی تدوین شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: برنامه مدیریت زیست محیطی شرکت‌های نفتی در خلیج فارس باید تدوین و ارائه شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، فرهاد قلی نژاد مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: هرساله خلیج فارس شاهد وقوع آلودگی‌های متعدد و گسترده ناشی از نشت نفت از سکو‌های نفتی و یا از خطوط انتقال نفت است که خسارت‌های فراوانی را به اکوسیستم دریایی وارد می‌آورد و حتی گاه لکه‌های نفتی به سواحل نیز می‌رسد و خاک را در سواحل آلوده می‌کند.

او ادامه داد: در پی آلودگی اخیر ناشی از نشت نفت از یکی از سکو‌های نفتی خلیج فارس در روز‌های اخیر با تلاش فراوان ادارات مرتبط شامل شرکت نفت فلات قاره، اداره کل بنادر و دریانوردی استان و اداره کل حفاظت محیط زیست پاکسازی صورت گرفت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر عنوان کرد: وقوع آلودگی‌های نفتی در خلیج فارس به صورت متعدد در سال‌های اخیر موجب خسارت فراوان به اکوسیستم دریایی به ویژه آبسنگ‌های مرجانی شده، که سازمان حفاظت محیط زیست در حال پیگیری این موضوع است.


بیشتر بخوانید


قلی نژاد گفت: اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر نیز با علت یابی حوادث یاد شده پیشنهادهای خود را به شرکت‌های نفتی ارائه و خسارت‌های وارده را برای احیای اکوسیستم‌های دریایی و برطرف شدن آلودگی‌ها مطالبه می‌کند.

او افزود: آلودگی‌های نفتی در خلیج فارس قابل پیشگیری است و باید شرکت‌های نفتی در قالب برنامه‌های مدیریت زیست محیطی EMP الزامات را رعایت و با اقدامات کنترلی از ورود و نشت نفت جلوگیری کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: در این خصوص درخواست ارائه برنامه‌های مدیریت زیست محیطی به شرکت‌های نفتی ارائه و مهلت قانونی تعیین خواهد شد در غیر این صورت موضوع بر اساس قوانین پیگیری خواهد شد، زیرا اکوسیستم دریایی خلیج فارس یک زیستگاه ارزشمند است که نقش مهمی در معیشت و زندگی ساحل نشینان و اقتصاد کشور دارد.

قلی نژاد همچنین بیان کرد: با توجه به اهمیت زیست محیطی خلیج فارس همه کشور‌های حاشیه خلیج فارس باید استاندارد‌های زیست محیطی را در فعالیت‌های اقتصادی به ویژه نفت و گردشگری رعایت کنند، زیرا خسارت به خلیج فارس سواحل آنها را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

او تاکید کرد: کشور‌های حاشیه خلیج فارس عضو کنوانسیون کویت نسبت به حفاظت از اکوسیستم خلیج فارس متعهد هستند.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.