فواید درمانی خربزه؛ از دفع سنگ کلیه تا رفع عطش

یک فوق تخصص طب سنتی گفت: خربزه یک میوه تابستانی است که برای درمان بسیاری از بیماری‌ها به خصوص یبوست موثر است.

محمد رضا حاجی حیدری متخصص طب سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: خربزه معمولا فصل تابستان در مناطق معتدل کشور می‌روید و دارای انواع مختلفی است.

او افزود: بعضی از خربزه‌ها بسته به منطقه رویش نامگذاری شده‌اند مانند خربزه مشهدی که در استان خراسان و خربزه گرمسار که در منطقه گرمسار و یا خربزه گرگاب که در منطقه‌ای به همین نام در استان اصفهان، کشت می‌شوند.

حاجی حیدری تصریح کرد: مزاج خربزه سرد و ‌تر است، اما مزاج خربزه‌ای که شیرین و رسیده باشد به سمت گرمی می‌رود. از دیدگاه طب سنتی بهترین زمان مصرف خربزه در فاصله بین دو وعده غذایی است و مصرف آن با معده خالی و بلافاصله پس از صرف غذا توصیه نمی‌شود.

فواید درمانی خربزه

او درباره فواید درمانی خربزه گفت: خربزه دارای ویتامین‌های مختلفی مانند ویتامین A و C و مواد معدنی مانند کلسیم، پتاسیم، فسفر و فیبر بوده که خواص ضد التهابی و ضد تجمع پلاکتی آن در برخی مطالعات تایید شده است.

این متخصص طب سنتی ادامه داد: خربزه دارای خواص دارویی است که از جمله آن می‌توان به دفع سنگ کلیه، ادرار آوری، عرق آوری و شیر افزایی اشاره کرد. همچنین خربزه یک رطوبت بخش طبیعی است که برای برطرف کردن خشکی بدن، درمان خراش‌ها و زخم‌های مجاری ادراری خصوصا برای افرادی که در هنگام دفع سنگ دچار سوزش مجاری ادرار هستند مناسب است.

درمان یبوست با مصرف خربزه 

حاجی حیدری گفت: برای افرادی که به یبوست و اختلال اجابت مزاج به خصوص اختلال ناشی از خشکی مبتلا هستند مصرف خربزه توصیه می‌شود، همچنین با توجه به خصوصیت رطوبت بخشی آن برای برطرف کردن خشکی پوست و تیرگی‌های پوستی ناشی از خشکی مفید است.

او با بیان اینکه مصرف خربزه بلافاصله بعد از غذا باعث فساد هضم در معده می‌شود و خوردن آن در هنگام ناشتا از دیدگاه طب سنتی توصیه نمی‌شود، گفت: مصرف خربزه شیرین برای مزاج‌های سرد و خشک مناسب بوده و افراد گرم مزاج در مصرف آن نباید زیاده روی کنند.

این متخصص طب سنتی تصریح کرد: گرمک نیز که از نظر علمی با خربزه در یک خانواده قرار دارد و از دیدگاه طب ایرانی نیز تا حدود زیادی خواص خربزه را دارد، نسبت به خربزه طبع سردتری دارد و برای افراد گرم مزاج و رفع عطش مناسب است.

گرمک

حاجی حیدری در پایان یادآوری کرد: خربزه با توجه به آب، رطوبت زیاد و مواد مغذی که در آن وجود دارد برای رفع عطش و جبران کمبود مایعات بدن میوه مناسبی در فصول گرم سال است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

برچسب ها: رفع عطش ، درمان یبوست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار