بخشی از آنچه در مجلس ۱۹ مرداد گذشت؛

چالش برگزاری کنکور زیرذره‌بین بهارستان‌نشینان/ گشایش‌های اقتصادی، امروز یا وقتی دیگر؟/ بازار داغ عیدی‌ سادات در صحن علنی

صحن علنی امروز با اعلام وصول سؤال از وزیر جهاد کشاورزی همراه بود.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در حالیکه انتخاب اعضای ناظر و عضو مجامع رو به پایان بود، نخستین دستور کار صحن علنی امروز، ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد طرح دو فوریتی الحاق یک بند به تبصره یک قانون بودجه سال ۹۹ کل کشور (قیر رایگان) در برنامه نمایندگان مجلس یازدهم قرار داشت. سادات امروزعیدی هم می‌دادند.

گشایش‌های اقتصادی، امروز یا وقتی دیگر؟

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در نطق پیش از دستورش به پرسش‌های این روز‌های مردم درباره گشایش‌های اقتصادی پاسخ داد و گفت: همان‌طور که روز پنجشنبه در بازدید سرزده از واحد‌های خبری صدا وسیما گفتم، ما تحقق آینده‌ای خوب را از مسیری سخت ممکن می‌دانیم، ولی همان‌طور که آن روز هم تصریح کردم، نباید توقع حل مشکلات را در هفته و ماه داشت. بلکه اثر اقدامات در «فصل‌های پیش رو» دیده خواهد شد.

او ادامه داد: طرح مهمی در شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا در حال بررسی است که می‌تواند بر اقتصاد تأثیر ملموسی بگذارد، اما باید تصریح کرد این طرح فقط در صورتی که در جزئیات آن، نظرات کارشناسی برای حفظ منافع مردم مد نظر قرار گیرد می‌تواند به اهداف خود برسد.

رئیس مجلس اظهار کرد: در این زمینه اختلاف نظرات کارشناسی وجود دارد و هنوز هیچ طرحی قطعی نشده است لذا باید صبر کرد و اجازه داد این بحث‌ها در فضای کارشناسی بررسی شده و به نتیجه نهایی برسد.

این گفته در حالی بیان شد که در جریان صحن علنی، حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی، عضو هیئت رئیسه مجلس گفت که «اگر در جلسه سران قوا طرحی تصویب می‌شود، ما از آقای قالیباف انتظار داریم که از شأن مجلس دفاع کند؛ زیرا جای تصویب طرح در مجلس است و نه در جلسه سران قوا.»

گشایش‌های اقتصادی، امروز یا بعدها؟/ داستان کنکور ادامه دارد/ بازر عیدی‌های سادات در صحن علنی

داستان کنکور ادامه دارد

قالیباف به مسئله ادامه دار برگزاری کنکور اشاره کرد؛ رئیس مجلس گفت: پس از مطالبه نگرانی مردم در برگزاری کنکور، وزرای بهداشت و علوم، پروتکل‌های جدیدی را برای اطمینان از سلامت در برگزاری کنکور تنظیم کردند و متعهد شدند که اجرای آن را به درستی انجام دهند.

او تصریح کرد: در راستای پیگیری نگرانی‌های مردم، نمایندگان و معاونت قوانین مجلس با حضور در حوزه‌های برگزاری کنکور کارشناسی ارشد، بر چگونگی اجرای تعهدات نظارت کردند. گزارش‌ها حاکی از این است که نحوه برگزاری نسبت به آزمون دکترا بهتر شده است، اما همچنان اشکالات اساسی وجود دارد.

قالیباف آماری هم شرکت داوطلبان کنکور ارشد و دکترا داد. رئیس مجلس اظهار کرد: گزارش رسیده به اینجانب نشان می‌دهد که در کنکور دکتری ۱۰ درصد و در کنکور کارشناسی ارشد حدود ۱۵ درصد از داوطلبان نسبت به سال گذشته عموماً به دلیل هراس از ابتلا به کرونا در آزمون کمتر شرکت کرده‌اند. یعنی ده‌ها هزار نفر، به دلیل نگرانی، از حق شرکت در آزمون محروم شده‌اند.

او افزود: در کنکور سراسری این نگرانی‌ها می‌تواند به محرومیت از حضور در دانشگاه منجر شود و این بسیار نگران کننده است. از طرف دیگر، در عین افزایش انتظارات از نهاد‌های اجرایی برگزاری کنکور، دولت بودجه لازم را برای عمل به پروتکل‌ها اختصاص نداده است.

موضوع گشایش اقتصادی در روز‌های آینده یک اخطار را به دنبال داشت. محسن زنگنه در اخطاری با استناد به اصل ۵۸ قانون اساسی گفت: قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی را مرجع تعیین و تصویب قوانین در کشور کرده، اما متأسفانه آقای رئیس جمهور در چند روز اخیر در مصاحبه‌ای اعلام کردند که در هفته آینده یک اتفاق و مصوبه‌ای در حوزه مسائل اقتصادی مطرح و عملیاتی می‌شود.

نماینده مردم تربت حیدریه و مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در چند روز اخیر تماس‌های مکرری از سوی خبرنگاران، نخبگان اقتصادی و مردم با نمایندگان صورت گرفته تا آنها از جزئیات این مسئله مطلع شوند. این مسائل از مجرای نظارتی خودش باید عبور کند و نمایندگان، نخبگان و کارشناسان مرکز پژوهش‌ها باید در این خصوص نظر دهند تا شبهات مربوطه حل شود.

گشایش‌های اقتصادی، امروز یا بعدها؟/ داستان کنکور ادامه دارد/ بازر عیدی‌های سادات در صحن علنی

تلاشی برای سلب فوریت قیر رایگان 

پیش از بررسی طرح معروف و دو فوریتی قیر رایگان، مالک شریعتی، سخنگوی کمیسیون انرژی تقاضای سلب فوریت این طرح را اعلام کرد. او گفت: اصل موضوع که پیگیری طرح‌های عمرانی و راه‌های روستایی است، مورد حمایت همه قرار دارد، اما هدف ما این است که دقت در نحوه اجرا صورت گیرد تا زمینه‌ساز فساد نباشد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: گزارشی که کمیسیون داده برای تنظیم راه‌های روستایی و تأمین اعتبار برای طرح‌هاست، در حالیکه طبق قانون پیشنهاد‌هایی که منبع درآمد مشخصی ندارد، قابل طرح نیست؛ زمانی قابل طرح است که ردیف مشخص جایگزین داشته باشد.

شریعتی بیان کرد: بنابراین کسی با اصل موضوع مخالفتی ندارد، اما باید مطمئن باشیم که شورای نگهبان آن را رد نمی‌کند.

اما محمدحسین فرهنگی، سخنگوی هیئت رئیسه مخالف نظر شریعتی بود. فرهنگی گفت: مجلس دو فوریت این طرح را با بیش از دو سوم آرا تصویب کرد و کلیاتش هم دو سوم رای داشت. اینکه مجلس شورای اسلامی سلب فوریت کند، معنایش حذف موضوع است؛ زیرا مراحل طی شده بود.

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس با پذیرش ضعف‌های طرح، بیان کرد که «می‌توان در جریان بررسی جزییات پیشنهاد‌هایی برای رفع آن‌ها داد، اما با توجه به این‌که فصل کاری در برخی استان‌ها محدود است هرگونه تاخیر ضرر به همراه دارد.»

شرکت ملی نفت موظف به تأمین یک میلیون تن قیر تا سقف مشخص شد

با آغاز بررسی دستور، نمایندگان، شرکت ملی نفت ایران را موظف به تأمین یک میلیون تن قیر تا سقف مبلغ چهل هزار میلیارد ریال اقدام و در اختیار دستگاه‌های اجرایی مربوطه قرار دهد.

کادر درمان، پرداخت حقوق معلمان و افزایش حقوق در تذکر شفاهی

در تذکری شفاهی، عباس گودرزی، نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس خواستار رسیدگی هرچه سریع‌تر وزیر بهداشت به نحوه ناعادلانه پرداخت حق الزحمه کادر درمان در شرایط کرونا شد. او خطاب به وزیر آموزش و پرورش خواستار پرداخت حقوق معوق معلمان اعزامی خارج از کشور، افزایش حقوق کارمندان کتابخانه‌ها مشابه سایر دستگاه‌های اجرایی و ارتقا و تبدیل وضعیت نیرو‌های صداوسیما هم شد.

سؤال از رئیس جمهور و پیگیری نمایندگان

مسائل دنباله دار در ابتدای مجلس یازدهم کم نیست. ارائه گزارش رئیس جمهور و وزیران همچنان در صحن علنی دنبال می‌شود. محمدرضا صباغیان بافقی، با استناد به ماده ۲۳۵ و ۲۳۸ آئین نامه داخلی مجلس و خطاب به رئیس وقت صحن، سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی تذکر داد: متأسفانه در شرایط کنونی سوال از رئیس جمهور و استیضاح خود به خود منتفی می‌شود، حال انتظار است که حداقل ماده ۲۳۵ آئین نامه اجرایی شود تا رئیس جمهور و وزرا سالانه به مجلس بیایند، گزارش نموداری ارائه کنند که مجلس به شکل ضابطه‌مند بر دولت نظارت داشته باشد.

صباغیان بافقی ادامه داد: سال گذشته رئیس جمهور در نامه‌ای به مقام معظم رهبری نوشتند و مسئله به شورای حل اختلاف قوا ارجاع شد، انتظار می‌رود که موضوع در سال جاری پیگیری شود تا رئیس جمهور و وزرا گزارش دهند، این مسئله که دیگر نیاز به اعتبار و بودجه ندارد.

قاضی زاده هاشمی پاسخ داد: همان موقع که قانون آیین نامه داخلی مجلس اصلاح شد، رئیس جمهور به نحوه تصویب این قانون اعتراض کرد و طرح به هیئت حل اختلاف قوا ارجاع شد. در آنجا یک نظر تفصیلی در مورد حضور و سخنرانی رئیس جمهور گذاشته شد که در نتیجه‌اش مقرر شد که این قانون در سطح وزرا پیگیری شود تا گزارش‌ها به موقع به مجلس ارائه شود.

سؤال از رئیس جمهور هم مطرح شد. حجت الاسلام موسوی لارگانی، عضو هیئت رئیسه بیان کرد: مجلس به دنبال مجادله با دولت نیست، اما کسی که نتیجه عملکرد ۷ ساله اش این همه بلا بر ملت آورده است، باید در خانه ملت به مردم و نمایندگان پاسخ دهد.

لارگانی تصریح کرد که سؤال از رئیس جمهور را جریان خاصی هدایت نمی‌کند و ۵ سوال عمدتاً اقتصادی که ملت با آن درگیرند، طرح شده است.

عضو هیئت رئیسه بیان کرد: تا آخرین لحظه پیگیر طرح آن و احضار رئیس جمهور به مجلس هستیم، از این رو بهتر است سؤالات هر چه سریعتر در کمیسیون‌های تخصصی بررسی شود تا امید مردم به یأس تبدیل نشود.


بیشتر بخوانید


اعلام وصول۳ طرح و ۱ سؤال

سید محسن دهنوی، عضو هیئت رئیسه ۳ طرح و ۱ سؤال را اعلام وصول کرد. به این ترتیب، طرح‌های ساماندهی سیاست‌های حمایتی، اصلاح نرخ ارز مبنای حقوق ورودی، تسهیل صدور برخی مجوز‌های کسب و کار و همچنین سؤال ملی علی خضریان نماینده تهران و تعدادی دیگر از نمایندگان از وزیر جهاد کشاورزی درخصوص دلیل حذف ردیف اعتباری خودکفایی گندم از سال ۹۴ تاکنون و واردات گندم توسط برخی افراد خاص اعلام وصول شد تا کمیسیون‌های تخصصی و صحن علنی در آینده‌ای نزدیک به تکاپوی بیشتری درآیند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار