جان سگ های ولگرد چند؟

علی رغم آنکه سگ های ولگرد تبدیل به معضلی برای شهروندان اهوازی شده اند، اما آیا کشتار این حیوانات موافق با انسانیت است؟

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، اخیرا انتشار فیلمی کوتاه از کشتار سگ‌های خیابانی در شهر اهواز انتقاداتی را به همراه داشته است.

بنا بر تصاویر این کلیپ که در فضای مجازی دست به دست شده، خودروی شهرداری منطقه ۴ اهواز شبانه و با سلاح گرم اقدام به کشتار سگ‌های خیابانی کرده است. موضوعی که همواره از سوی حامیان حقوق حیوانات با اعتراض روبرو شده است.

آبان ماه سال ۹۷ نیز کشتار سگ‌های ولگرد موجی از جنجال و تشویش را میان مردم ایجاد کرد. اوایل صبح یک شنبه، ۱۳ آبان ماه بود که بوی بد ناشی از آتش سوزی در منطقه مهدیس اهواز، ساکنان را بر آشفت. پس از آن عده‌ای به منظور چرایی مسئله در محل حریق حاضر شده و با صحنه‌هایی دلخراش مواجه شدند. بر اساس گفته‌های حامیان حقوق حیوانات و مردم بومی بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ سگ در این مکان به آتش کشیده شدند، هر چند شهرداری تعداد را ۲ یا ۳ سگ عنوان کرد.

سگ های ولگرد در حال یافتن غذا

به هر حال معضل سگ های ولگرد هر از گاهی تبدیل به مسئله شده و تنوع تفکرات را بیش از پیش نمایان می‌کند. برای مثال پارسال نیز که یک دختر بچه از سوی سگ‌های صاحب دار لواسان تهران دچار شکستگی دست شد، بسیاری در فضای مجازی با وحشی خواندن این حیوانات نسبت به جمع آوری سگ‌های ولگرد تاکید کردند. 

ماجرای کشتار سگ های ولگرد به نقل از شاهد عینی

عبدالرضا کریمی پور حامی حقوق حیوانات در خصوص کشتار سگ‌ها در یکی از مناطق اهواز با بیان اینکه این اتفاق در پارک ولایت، واقع در محله‌ کوی نفت رخداد و یک خودروی شهرداری لاشه حیوانات را حمل می‌کرد، گفت: پس از رویت رویداد، سریعا در محل حاضر شده و مستنداتی نیز فراهم کردیم.

 

سگ های ولگرد

کریمی پور با اشاره به مصوبات وزارت کشور درباره سگ‌های بی صاحب که در سال ۱۳۸۹ به تصویب رسید، بیان کرد: بر این اساس در صورتی که سگ‌های خیابانی فاقد بیماری انتقالی به انسان باشند، باید پلاک گذاری شده و در صورتی که بتوان آنها را رها کرد باید به منطقه‌ای امن فرستاده شوند تا حامیان حیوانات کار غذا رسانی را انجام دهند.

این حامی حقوق حیوانات با بر شمردن این مسئله که سازمان مدیریت پسماند با هزینه بیت المال سگ‌های ولگرد را عقیم می‌کند، اظهار داشت: اما شاهد هستیم که شهرداری منطقه ۳ همین سگ‌ها را می‌کشند و اکثر سگ‌های کشته شده در کشتار اخیر نیز حیوانات عقیم شده بودند و این در حالی است که سگ‌ها مانند سپر حفاظتی پیرامون شهر هستند و از ورود روباه، گرگ و حیوانات درنده جلوگیری می‌کنند. ضمن آنکه در صورت بیمار بودن سگ و کشتن آنها ممکن است حیواناتی که از لاشه این موجودات تغذیه می‌کنند، به خطر افتند.

سگ‌های خیابانی از کجا آمدند؟

عبدالرضا کریمی پور در خصوص چگونگی حضور سگ‌ها و جولان این حیوانات در سطح شهر ادامه داد: هر ساله شاهد مهاجرت گسترده روستانشینان به سوی شهر هستیم که عمده آنها به دلیل نبود آب و امکانات مناسب به حاشیه شهر‌ها پناه می‌برند و حیوانات نیز به همراه آنها راهی می‌شوند، اما پس از نیافتن غذا، به درون شهر هجوم می‌برند.

روی دیگر سگ های ولگرد چیست؟

احتمالا تاکنون برای شما پیش آمده که هنگام بازگشت از فروشگاه به خانه در شهر اهواز، با سگ‌های خیابانی مواجه می‌شوید که به محض دیدن بسته‌هایی در دست شما به سویتان حمله ور شده تا جایی که عطا را به لقایش بخشیده و ترجیح داده اید محصولات خریداری شده را رها و جان خود را بردارید و بگریزید. یا اینکه هنگام عبور از یک پارک، با سگ‌های خیابانیِ در حال غلتیدن درون آب‌های لجنی حوض‌ها مواجه شده اید. چه بسا وقتی که در حال بازگشت از محل کار، مدرسه و یا دانشگاه هستید با گله‌ای از این حیوانات روبرو شدید که واق واق کنان در حال دنبال کردن یکدیگر و جنگ و جدل با هم هستند، احتمالا یک سگ نر در حال بیرون راندن حیوان غریبه از حوضه تحت نفوذش است.

سگ ولگرد در حال حمله به انسان

مریم دریکوندی یکی از زنان خانه دار اهوازی که سگ‌های خیابانی مدتی پیش دختر بچه ۶ ساله او را دنبال کردند. در گفتگو با خبرنگار ما گفت: مدتی پیش هنگام بازگشت از مرکز خرید به همراه دختر خود بود. در محله ما پارکی واقع است که پر از سگ‌های ولگرد است و وقتی دخترم که کیسه‌ حاوی فلفل دلمه‌ای در دست داشت را دنبال کردند، از ترس کیسه را رها کرد و پا به فرار گذاشت.

سگ‌های خیابانی؛ دلهره‌ای برای شهروندان، معضلی برای شهرداری

محمد رضا قنواتی مدیریت پسماند شهرداری اهواز در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه داستان سگ‌های خیابانی مسئله دنباله دار است، گفت: شهروندان نسبت به رها بودن سگ‌ها در خیابان از شهرداری گله‌مند هستند و هر از چند گاهی درخواست می‌کنند که جمع آوری شوند، در همین حال حامیان نیز «جنجال» به پا می‌کنند.

او افزود: این امکان وجود ندارد که سگ‌ها در خیابان رها باشند و حامیان حقوق حیوانات باید به یک «تعادل» رسیده و «منطقی» فکر کنند. شهر اهواز بیش از یک میلیون جمعیت دارد، هر چند ما به هیچ وجه موافق کشتار حیوانات نیستیم، اما موافق رها سازی آنها هم نیستیم.

قنواتی با اشاره به منطقه صفیره که محل دفن زباله‌های کلانشهر اهواز است، بیان کرد: سازمان مدیریت پسماند به منظور عقیم سازی سگ‌های ولگرد محلی را به وجود آورده که روش ما همچنان نیز زنده گیری سگ‌ها و عقیم سازی است که با نظارت مستقیم و از سوی حامیان حقوق حیوانات انجام می‌شود، هر چند در مواردی ممکن است، شاهد کشتار سگ‌ها باشیم که کلیپ آن منتشر شد و شهرداری مرکزی نیز در این خصوص اطلاعیه صادر کرد.

سگ، جانداری که نباید کشته شود

شهرداری اهواز پس از انتشار فیلم کوتاه حمل لاشه سگ‌ها از سوی شهرداری منطقه ۴ در اطلاعیه‌ای کشتار سگ‌ها را تکذیب و اعلام کرد که کشتار سگ‌ها به صورت خودسر از سوی برخی افراد در پارک شهروند صورت پذیرفته و شهرداری نیز به منظور حفظ بهداشت عمومی اقدام به جمع آوری اجساد کرده است. موضوعی که مورد قبول حامیان حقوق حیوانات قرار نگرفت و حالا سعی دارند از طریق قضایی و سازمان محیط زیست مسئله را دنبال کنند.

سگ ولگرد در حال پرسه زدن در خیابان های شهر

 

گزارش از ساسان ناصری زاده

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Canada
ناشناس
۲۱:۳۷ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
چرا باید نگهداری سگ به هر دلیلی ممنوع شود :
- در شرایطی که خیلی از انسان ها به سختی گوشت تهیه میکنند غذای سگ پر از گوشت فروخته می شود.
- سگ گردانی در خیابان موجب وحشت برخی افراد میشود.
-سگ ها در منزل و خیابان ادرار و مدفوع میکنند حتی اگر تربیت شده باشند.
_ سگ ها پارس میکنند حتی اگر تربیت شده باشند و این امر آلودگی صوتی در محله ها و آپارتمان ها ایجاد کرده و مزاحم آرامش مردم است.
- نگهداری سگ موجب رونق توله کشی یا به اصلاح پرورش سگ می شود که عملی غیر انسانی است.
-سگ ها خطرناک هستند و سالانه تعداد زیادی از افراد را مجروح می کنند.
-بدن سگ مستعد انتقال بسیاری از بیماری ها و حشرات است مانند انگل ، کرم ، باکتری و کنه است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۲۶ مرداد ۱۳۹۹
هیچ گونه حیوانی امنیت و جان خود را فدای گونه دیگر نمی کند مگر این به اصطلاح حامیان محیط زیستی ما! اگر قراره بین جان کودکانمان و سگها یکی را انتخاب کنیم مسلما جان کودکانمان است . جناب محیط زیستی مطمئن باش سگ هم بین فرزندش و جنابعالی فرزندش ر ا انتخب و شما را تکه تکه خواهد کرد حتی اکر بهش کاری نداشته باشی و از کنارش رد شوی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۲۳ مرداد ۱۳۹۹
باعرض درود خدمت کلیه دوستان .آیا به نظر شما سگها حق حیات ندارن آیا شما این حق را باید به خودت بدی بگی چون من از سگ میترسم پس باید این حیوان زنده نباشد آیا تا حالا شده تو این مدتی که داری از خداوند عمر میگیری یکبار فکر کرده باشی که این زبان بسته از کجا باید غذا تهیه کند آیا ما به عنوان اشرف مخلوقات باید حق حیاط را از این زبان بسته ها بگیریم.لطفآ بجای معدوم کردن راهکار پیشناده بدین که این زبان بسته ها هم بتوانن راحت زندگی کنن
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۹:۲۳ ۲۳ مرداد ۱۳۹۹
هر روشن فکر‌ حامی حیوانات سرخوش لطفاً بیاد اهواز ببینه چ افتضاحی شده از شدت سگ های ولگرد بعد معترض بشه به کشتن شون... یواش یواش امنیت سگ ها داره از امنیت آدم ها مهم تر میشه دیگه