رایگانی مطرح کرد؛

افزایش قیمت یک محصول لبنی در عرض سه روز/سازمان تعزیرات کاشف تخلف و ناظر تخلف نیست

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی گفت: محصولات لبنی که شامل قیمت گذاری نمی‌شوند نباید مدام افزایش قیمت داشته باشند.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،سید یاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در نشست خبری خود که صبح امروز برگزار شد، گفت: از ابتدای سال بیش از ۳۹ هزار پرونده به سازمان داشتیم و ۱۷۴ هزار پرونده در این مدت مختومه شده است میزان وصولی جرایم در سال ۹۹ نسبت به سال قبل ۸ درصد افزایش داشته است که این متخلفان مبلغ ۳۹۴ هزار میلیارد ریال جریمه شده اند.

وی درباره پرونده‌های لبنی گفت: سازمان تعزیرات یک مرجع رسیدگی کننده است و تا از ما درخواستی از سوی سازمان‌ها نشود اقدامی نمی‌کنیم تخلفات واحد‌های تولید کننده باید از طریق سازمان حمایت از مصرف کنندگان اعلام شود سازمان تعزیرات کاشف تخلف و ناظر تخلف نیست.
وی ادامه داد: ۱۰ قلم اصلی از محصولات لبنی ۲۲ درصد رشد داشته است. سازمان تعزیرات ناظر بر قیمت‌ها نیست، اما متاسفانه یک محصول لبنی در سه روز افزایش قیمت داشته است و محصولات لبنی که شامل قیمت گذاری نمی‌شوند نباید مدام افزایش قیمت داشته باشند.
سخنگوی تعزیرات حکومتی ادامه داد: در انتهای سال گذشته و ۴ ماهه ابتدای سال جاری سه شرکت شاندشت با برند پاژن ۳میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان جریمه شده است همچنین شرکت لبن دشت با برند چوپان مبلغ ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان جریمه شده و شرکت مادی با برند می‌ماست مبلغ یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان جریمه شده که علیرغم مهلت هوایی که سازمان تعزیرات به این شرکت‌ها داده است متاسفانه مبالغ جریمه این شرکت‌ها وصول نشده است و توسط اجرای احکام این شرکت‌ها مسدود الحساب شده اند.

آمار مربوط به احتکار و گرانفروشی خودرو از ابتدا لغایت ۱۲ مردادماه سال جاری
رایگانی با بیان اینکه تعداد ۹۳۴ تیم گشت مشترک اعزام و ۳۰۰۲ مورد بازرسی صورت گرفته است گفت: در این حوزه ۱۴۹ پرونده وارده به سازمان داشته‌ایم و مجموعه خودرو‌های مکشوفه در حوزه احتکار ۳۹۹۵ مورد اخفا به قصد گران‌فروشی ۱۱ مورد و گرانفروشی ۳۷ مورد بوده است در مجموع متخلفان ۱۶ میلیارد و ۹۴۳ میلیون تومان جریمه شده اند.

وی درباره آمار مربوط به ملزومات بهداشتی از سه اسفند ۹۸ لغایت ۱۸ مردادماه سال جاری افزود: تعداد ۱۱ و ۱۹۲ گشت مشترک، ۶۴ هزار و ۴۴۸ مورد بازرسی انجام شده که منجر به تشکیل ۶ هزار و ۳۵۲ پرونده در سازمان شده است. در این بازه زمانی تعداد ۹ میلیون و ۴۰۹ هزار و ۹۴۴ عدد ماسک و ۵۷۸ و ۸۰۱ لیتر الکل و مشتقات ضدعفونی، ۷۵ میلیون و ۴۹۴ هزار و ۳۳۱ جفت دستکش و همچنین ۶۸ هزار و ۵۵۳ عدد روپوش کشف شده است.

رایگانی در خصوص آمار مربوط به پرونده‌های لوازم خانگی از ۲۷ خرداد ماه لغایت ۱۶ مرداد ماه سال جاری نیز گفت:تعداد یک هزار و ۳۱۹ گشت مشترک و ۴ هزار و ۵۰۲ مورد بازرسی انجام شده است. تعداد یک هزار و ۱۷۰ پرونده به شعبه وارد شده که ۶۷۸ پرونده مختومه ۵۲۹ پرونده مانده در حال رسیدگی می‌باشد. از این تعداد پرونده ۱۷ مورد مربوط به احتکار، ۷ مورد مربوط به اختفاء، ۴۸۲ مورد مربوط به گرانفروشی و ۹۴۳ مورد مربوط به سایر تخلفات است و متخلفان تا کنون ۱۳۰ میلیارد ریال جریمه شدند.

وی اشاره ای به آمار مربوط به پرونده‌های لاستیک از اول فروردین ماه لغایت ۱۴ مرداد ماه سال جاری کرد و افزود: در مجموع تعداد ۴۲۵ پرونده وارده در خصوص لاستیک در سازمان داشتیم که ۲۷۰ مورد آن مربوط به حوزه کالا‌ها و خدمات و ۱۵۵ مورد مربوط به پرونده‌های قاچاق کالا و ارز می‌باشد. تعداد ۱۲۴ پرونده در حال رسیدگی و ۶۸ پرونده حکم برائت با توجه به ارائه مدارک قانونی صادر شده است. ۴ پرونده نیز با توجه به اینکه موضوع در صلاحیت رسیدگی سازمان تعزیرات نبوده، حکم به عدم صلاحیت صادر و به مرجع صالح بر رسیدگی ارسال شده است. در ۳۰ پرونده حکم قرار صادر شده و در نهایت متخلفان در ۲۵۳ پرونده جمعاً به پرداخت ۶۵ میلیارد و ۸۲۴ میلیون ریال جریمه محکوم شده‌اند.

سخنگوی سازمان تعزیرات کشور ادامه داد: در استان گلستان و براساس گزارش سازمان صنعت، معدن و تجارت، شرکت غله و خدمات بازرگانی و جهادکشاورزی مبنی بر اینکه یک شرکت نگهدارنده گندم امانی دولتی در بازرسی انجام شده به مقدار بیش از هفت میلیون و یکصد هزار کیلوگرم گندم کسری داشته؛ پرونده‌ای در اداره تعزیرات حکومتی مینودشت تشکیل و مورد رسیدگی قرار گرفت. پس از سیر مراحل قانونی و اخذ نظریه کارشناسی از سوی شعبه رسیدگی کننده در تعزیرات، تخلف انتسابی کسری گندم در سیلو‌های شرکت محرز و با استناد به بند الف ماده ۶۱ قانون اصلاح قانون نظام صنفی شرکت نگهدارنده گندم امانی دولتی ملزم به استرداد کالا در شبکه و پرداخت ۱۷۷ میلیارد ریال جریمه محکوم شد.

وی درباره پرونده های استان اصفهان افزود: با اعلام گزارش پلیس امنیت اقتصادی مبنی برکشف ۳۰۰۰ لیتر گازوییل مظنون به قاچاق از یک دستگاه کامیون کشنده، پرونده متشکله جهت رسیدگی به شعبه ششم ویژه رسیدگی به تخلفات قاچاق کالا و ارز تعزیرات حکومتی استان ارجاع شد و شعبه مذکور بعد از رسیدگی به پرونده و نهایتا احراز تخلف، راننده کامیون کشنده را به دلیل مباشرت در قاچاق فرآورده‌های نفتی به پرداخت مبلغ ۳ میلیارد و ۸۴۰ میلیون ریال جریمه در حق صندوق دولت محکوم کرد.

رایگانی گفت: در استان خوزستان نیز پس از ارسال گزارشی از سوی نیروی انتظامی شهرستان اهواز مبنی بر کشف مقادیری پوشاک، این گزارش به اداره تعزیرات حکومتی شهرستان اهواز ارسال و به شعبه هفتم ارجاع شد و پس از استعلامات لازم و اخذ دفاعیات متهم، تخلف محرز و متهم به ضبط کالا مکشوفه و پرداخت ۲ میلیارد و ۳۷۱ میلیون ریال جریمه محکوم شد.

وی از کشفیات کالاها در استان مرکزی خبر دادو گفت: با کشف محموله ۳۳ هزار و ۱۰۳ متر پارچه پرونده به تعزیرات ارجاع و با توجه به عدم ارائه مدارک قانونی، متهم به دلیل حمل و مباشرت در قاچاق به پرداخت ۳ میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال جزای نقدی محکوم شد.

رایگانی در ادامه به گزارش های تخلفات در استان خراسان شمالی اشاره ای کرد و افزود: با گزارش اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان مانه و سملقان مبنی بر تخلف عرضه خارج از شبکه مواد پتروشیمی به مقدار ۱۱۰ تن، پرونده تشکیل و در بررسی‌ها مشخص شد که شرکت تولیدی با دریافت مواد پتروشیمی سهمیه‌ای با نرخ دولتی، مواد را به صورت عرضه خارج از شبکه به فروش رسانده که در همین راستا شعبه پس از بررسی و رسیدگی پرونده، متهم به قطع سهمیه به مدت سه ماه، پرداخت مبلغ یک میلیارد و ۱۶۶ میلیون ریال جریمه محکوم و جریمه نقدی حکم صادره وصولی شده است.

وی افزود: در استان کردستان ماموران نیروی انتظامی مستقر در ایست بازرسی صلوات‌آباد سنندج در حین کنترل و بازرسی خودرو‌های عبورری از یک دستگاه خودرو سواری مشکوک و مجموعاً ۳۳۹ هزار و ۷۲۰ نخ سیگار خارجی کشف و پس از رسیدگی و احراز تخلف، حکم به ضبط محموله صادر و متهم به پرداخت یک میلیارد و ۱۲۷ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شدند.

سخنگوی تعزیرات حکومتی گفت: در استان فارس با شکایت یکی از بانک‌های استان از یک شرکت بازرگانی مبنی بر عدم ایفای تعهدات ارزی، پرونده‌ای در شعبه چهارم تعزیرات حکومتی استان تشکیل شد. بانک شاکی در شکایت خود ادعا کرده بود که شرکت مذکور مبلغ یک میلیون و ۳۰۰ هزار یوآن ارز دولتی را برای واردات کالا‌های مورد نیاز کشور دریافت کرده و این درحالی بوده که طبق گزارش گمرک کالایی وارد کشور نشده است. طی تحقیقات انجام شده و استعلام از مراجع مربوطه، تخلف این شرکت بازرگانی محرز و و در نهایت شعبه رسیدگی کننده حکم به استرداد مبلغ یک میلیون و ۳۰۰ هزار یوآن به بانک شاکی و تعلیق کارت بازرگانی شرکت متخلف به مدت ۶ ماه صادر کرد.

وی ادامه داد: در استان آذربایجان غربی، مامورین دایره مبارزه با قاچاق کالا و ارز شهرستان خوی درموقعیت ایستگاه بازرسی ایواوغلی به یک دستگاه خودروی کامیون ایسوز حامل بارگمرکی برخورد و در بازرسی از آن تعداد ۶۰ دستگاه محرک سمپاش و ۲۰ عدد گلات سمپاش را به ظن قاچاق کشف و ضبط و مراتب را طی گزارشی به تعزیرات حکومتی شهرستان خوی ارسال کردند. شعبه اول ویژه رسیدگی به قاچاق کالا و ارز شهرستان خوی بنابه گواهی گمرک مبنی برعدم مطابقت کالا‌های مکشوفه با اسناد، اتهام مباشرت در قاچاق کالا را محرز تشخیص و متهم را به ضبط کالا‌های مکشوفه به نفع دولت و پرداخت ۶ میلیارد و ۲۷۵ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم کرد.

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی درباره پرونده های استان زنجان گفت: با حسب شکایات شرکت‌های خصوصی پرونده یک واحد دامداری به اتهام گرانفروشی شیر خام در تعزیرات حکومتی شهرستان ابهر تشکیل و مورد رسیدگی قرار گرفت. پس از دریافت گزارشات کارشناسی تخلف گرانفروشی محرز و بر اساس حکم صادره شرکت متخلف به پرداخت ۵۲ میلیارد ریال در حق صندوق دولت محکوم شد.

وی در خصوص تخلفات استان سیستان و بلوچستان نیز افزود: مأمورین انتظامی مستقر در ایست و بازرسی شهرستان سراوان در بازرسی از یک دستگاه خودروی کامیون مقدار ۱۰ هزار کیلوگرم سم پروپارژیت مشکوک به قاچاق را کشف کردند. در همین راستا با تشکیل پرونده و رسیدگی آن در تعزیرات حکومتی سراوان، شعبه رسیدگی کننده بدلیل محبوبیت این کالا در کشور پاکستان و عدم ارائه مدارک قانونی توسط متهم رای بر محکومیت قاچاقچی به میزان ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون و ضبط سموم مکشوفه صادر کرد.

رایگانی اشاره ای به پرونده های تخلفاتی استان کرمان کرد و گفت: تعداد سه پرونده با موضوع عرضه خارج ازشبکه و عدم رعایت ضوابط قیمت گذاری و توزیع یک شرکت به ارزش ۹۴۴ میلیارد ریال، شرکت دوم به ارزش ۱۲ میلیارد ریال و شرکت سوم به ارزش ریالی تخلف فروردین ۹۸ تا مهر ۹۸: ۳۸۰ میلیارد تومان، آبان ۹۸ تا بهمن ۹۸: ۲۷۱ میلیارد تومان، اسفندماه ۹۸: ۱۳۷ میلیارد تومان جمعاً به ارزش ۷۸۹ میلیارد تومان در شعبه اول بدوی در حال رسیدگی است، شایان ذکر است در خصوص پرونده‌های اتهامی دو شرکت نخست، فرآیند رسیدگی پس از احضار مدیرعامل شرکت‌های موصوف و اخذ اظهارات ایشان، در مرحله استعلام مدارک ارائه شده از سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان قرار دارد و پرونده اتهامی شرکت سوم در مرحله تحقیقات مقدماتی است.

وی درباره گزارش پرونده‌های وارده و مختومه عدم ایفای تعهدات ارزی واردکنندگان در قبال دریافت ارز و خدمات دولتی در شعب سازمان در ۴ ماهه اول سال ۹۹ نیز اظهار کرد:تعداد ۷۹۷ پرونده وارده و تعداد ۸۲۷ پرونده مختومه داشته‌ایم که ارزش ریالی پرونده‌های مختومه ۱۷۰ هزار میلیارد ریال می‌باشد.

رایگانی در خصوص میزان محکومیت متخلفین پرونده‌های عدم ایفای تعهدات ارزی واردکنندگان در قبال دریافت ارز و خدمات دولتی در چهار ماهه نخست سال جاری نیز گفت:یک میلیارد و ۶۳، یک میلیون روپیه، ۹۹۷ میلیارد ریال، یک میلیون و ۶۶۰ لیره ترکیه، ۱۲ میلیون روبل روسیه، سه میلیارد درهم، ۲۳ میلیارد وون کره جنوبی، ۲ میلیارد یوان چین، ۳ میلیارد یورو، ۱۷ میلیون دلار، یک میلیارد ین، ۲۹۸هزار دلار کانادا بود.


بیشتر بخوانید

افزایش سریالی قیمت لبنیات در پی بی تفاوتی مسئولان نظارتی در بازار

پول آب جدا، قبض برق هم جدا/ گرانفروشی آب خنک به بهانه‌های واهی

نبود قانون شفاف برای رسیدگی به تخلفات مسکن/ توزیع خودرو فصلی و مناسبتی نباشد


وی درباره جرایم شرکت‌های لبنی افزود:تعداد ۶ پرونده در شهر تهران موجود می‌باشد که ۴ پرونده صدور حکم قطعی شده و با توجه به اتمام مهلت تعیین شده مجدداً حکم اجرا در آمده و در حال حاضر حساب تمامی ۴ شرکت مسدود می‌باشد دو پرونده لبنی نیز در شعبه ۴۰ شهر تهران در حال رسیدگی است که یک مورد آن در انتظار دریافت استعلام سازمان حمایت بوده و یک مورد جواب استعلام سازمان حمایت اخذ شده و در انتظار برگزاری آخرین جلسه رسیدگی در جهت شنیدن آخرین دفاعیات متهم جهت صدور حکم است.

لازم به ذکر است الباقی پرونده‌ها با توجه به عدم صلاحیت تعزیرات شهر تهران به تعزیرات حکومتی شهرستان‌های تهران جهت رسیدگی ارسال شده است.

سخنگوی تعزیرات حکومتی گفت:شرکت پگاه جریمه ٢میلیارد و ٧٠٠میلیونی خود را پرداخت کرده است. ٣ پرونده در خصوص مالیات داریم. یکی از آن‌ها در مرحله حکم به محکومیت ٧ میلیارد تومانی صادر شده است پرونده دیگر با تخلف ١٠ میلیاردی در حال رسیدگی است.

رایگانی در خصوص گرانفروشی اپراتور‌ها گفت:گزارش اولیه سازمان تنظیم مقررات رادیویی در خصوص میزان تخلف اولیه اعلام کرد که روند رسیدگی را آغاز کردیم، اما گزارش سازمان حمایت از مصرف کنندگان مدنظر است که این سازمان دقیقا همان نامه سازمان تنظیم را برای ما ارسال کردند و هنوز رای در این حوزه صادر نشده است.

وی در موردبحث تخلف شرکت‌های فولادی افزود:سازمان حمایت در بحث مس ورود پیدا کرد و ما هم رسیدگی کردیم. وقتی پرونده تشکیل می‌شود به عنوان مرجع رسیدگی کننده باید اظهارات متخلفین و سایر استعلام‌ها را بگیریم.


سخنگو سازمان تعزیرات حکومتی درباره بسته بندی مرغ و افزایش قیمت ناشی از آن اظهار کرد:تا زمانی که اعلام تخلف نشود نمی‌توانیم اعلام تخلف کنیم، که همکاران در سازمان حمایت نسبت به این موضوع پیگیر هستند.

رایگانی در مورد پرونده آذویکو ادامه داد: با اعلام شاکیان و سازمان حمایت این رای در حال تجدیدنظر است آخرین اظهارات طرفین گرفته شده که تا یکی دو هفته آینده رای نهایی در شعبه استان تهران صادر می‌شود.

وی در خصوص ایران خودرو دیزل خاطرنشان کرد:قرار بر نوسازی کامیون‌های فرسوده بوده است، به مشکلات صنف کامیون داران آگاه هستیم نه قیمت گذار هستیم و نه از سوی نهادی ناظر گزارشی ارسال شده است، اما توان اختیارات سازمان تعزیرات در حدی نیست که همه مشکلات این حوزه را حل کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار