۱۰ نکته برای خنک نگه داشتن خانه در طول تابستان با روش‌های بهینه

بهینه کردن مصرف انرژی در نهایت به نفع اقتصاد فردی و خانوادگی تمام می‌شود و جلوی هدر رفتن انرژی و در نتیجه هزینه‌های بعدی را خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بهینه کردن مصرف انرژی در نهایت به نفع اقتصاد فردی و خانوادگی تمام می‌شود و جلوی هدر رفتن انرژی و در نتیجه هزینه‌های بعدی را خواهد گرفت. از آنجایی که تابستان فصلی است که موقع آن هم باید خانه را خنک نگه داشت و هم مانع از بالا رفتن مصرف انرژی و در نتیجه قبض‌هایی با هزینه‌های زیاد شد، بهتر است از نکات خنک کننده و در عین حال اقتصادی با خبر باشید. در این مقاله به 10 نکته بسیار مهم برای ایجاد خنکای بهینه پرداخته‌ایم.

  1. نصب سایه بان برای پنجره‌ها

بخش زیادی از گرمای خورشید در روزهای بلند تابستانی به حرارت تبدیل می‌شود و اگر بتوانید محل‌های ورود نور را به خوبی پوشش دهید، خودتان را از گرمای زیاد مصون نگه خواهید داشت.

برای اینکه بتوانید جلوی ورود نور خورشید و حرارت ناشی از آن را بگیرید؛ اولین راهکار مناسب برای شما، کشیدن پرده‌ها در ساعت‌های گرم روز است. سپس می‌توانید با استفاده از استیکرهایی که شبیه نگاتیو عکاسی هستند و به آن‌ها Windows Film گفته می‌شود، نور را به بیرون منعکس کنید.

در کنار این دو روش نصب سایه بان برای پنجره‌ها راه حل سومی است که منجر به خنک ماندن خانه از طریق جلوگیری از ورود نور شدید خورشید خواهد شد.

  1. شب‌ها پنکه روشن کنید

در طول روز سعی کنید با استفاده از انواع کولر مثل اسپلیت یا کولرهای گازی دمای خانه را کاهش دهید؛ فرقی ندارد کولر اسپلیت شما کوچک یا پرتابل باشد؛ چون در هر صورت مصرف برق را خواهد داشت. کار مهمی که باید انجام دهید این است که برای کاهش قیمت قبض برق در طول شب‌های خنک کولر را خاموش کنید و در عوض سراغ پنکه بروید که باعث ایجاد حرکت همان هوای خنک ایجاد شده در طول روز می‌شود.

  1. از گیاهان رونده کمک بگیری
    ۱۰ نکته برای خنک نگه داشتن خانه در طول تابستان با روش‌های بهینه

گیاهانی مانند گیاه پیچک که می‌توانند روی سطوح عمودی مثل دیوارها هم رشد کنند، انتخاب خوبی برای دیوارها و پنجره‌های شما خواهند بود. کارکرد گیاه پیچک برای پنجره‌ها چیزی شبیه سایه‌بان است و در عین حال می‌تواند نوعی حالت عایق بندی ساده را هم فراهم کند. از آنجایی که عایق بندی دیوارها می‌تواند جلوی برون رفت هوای خنک داخل منزل را بگیرد، این گیاهان هم شانس خوبی برای خنک نگه داشتن خانه در طول تابستان را به خودشان اختصاص می‌دهند. در این مطلب می‌توانید با چند گیاه رونده که به راحتی در خانه قابل پرورش هستند آشنا شوید.

  1. خاموش کردن کولر در طول شب

هر چقدر روزهای تابستان گرم هستند؛ بسیاری از شب‌هایش هم خنک به شمار می‌آیند. کاری که برای بهینه کردن مصرف انرژی در طول تابستان باید انجام دهید، شناسایی این شب‌ها و سپس خاموش کردن کولر است. از این نسیم خنک به نفع اقتصاد خانواده کمک بگیرید. می‌توانید برای ایجاد جریان هوای بهتر دو پنجره رو به روی هم را با قرار دادن پادری مطمئن باز کنید تا هوا به گردش درآید.

  1. پرده‌ها را خیس کنید

از گذشته تا به امروز در مواقعی از سال که هوا گرم می‌شود می‌توان از یک روش ساده اما کاربردی برای خنک کردن خانه استفاده کرد و آن روش خیس کردن پرده‌هاست. برای انجام این کار باید یک اسپری آب یخ تهیه کنید و آن را روی پرده‌ها بپاشید تا خوب خیس شوند. سپس درز پنجره را باز بگذارید تا جریان هوا وارد خانه شود. این جریان با گذر از روی پرده باعث ایجاد خنکای مطبوعی در فضای منزل خواهد شد.

  1. پنجره‌ها را تنظیم کنید

اگر پنجره‌های منزلتان امکان تنظیم زاویه دارند، از این ویژگی استفاده کنید. یکی از پنجره‎‌ها را رو به بالا تنظیم کنید و دریچه دیگری را رو به پایین. این کار منجر به جریان پیدا کردن هوا در خانه خواهد شد. اگر پنجره‌های خانه ساده هستند، از دو پنکه برای ایجاد جریان هوا کمک بگیرید و سر یکی را رو به سقف و دیگری را رو به زمین تنظیم کرده و از جریان هوای خنک استفاده کنید.

  1. از بادبزن خیس کمک بگیرید
    ۱۰ نکته برای خنک نگه داشتن خانه در طول تابستان با روش‌های بهینه

در ساعت‌هایی که امکان خاموش کردن کولر و استفاده از روش‌های بهینه وجود دارد، کافی است یک بادبزن حصیری بردارید، آن را خیس کنید و سپس خودتان را باد بزنید. این روش قدیمی است؛ اما بهینه است و نه تنها در ساعت‌های گرم ماندن در خانه؛ بلکه موقع مسافرت‌ها و خرابی کولر ماشین هم به یاری شما خواهد آمد.

  1. استفاده از درزگیرها

اگر بتوانید محل‌های خروج هوای خنک از منزل را شناسایی کنید، با مسدود کردن آن‌ها قدم بزرگی برای جلوگیری از برون رفت هوای سرد خواهید کرد و در نتیجه خانه‌ای خنک‌تر خواهید داشت.

روشی که می‌توانید از طریق آن با صرف هزینه و زمان بسیار کم هوای خنک را در منزل نگه دارید، استفاده از درزگیرهاست. کافی است با توجه به ابعاد در‌های رو به بیرون، مثل در ورودی خانه، در تراس و همچنین ابعاد پنجره‌ها، طول مناسب درزگیر لازم را اندازه‌گیری کنید و سپس تمامی درزها را به خوبی بپوشانید تا مانع هدر رفتن انرژی شوید.

  1. از پنکه‌ها درست استفاده کنید

اگر قرار است از پنکه ایستاده به عنوان یک گزینه برای بهینه سازی مصرف انرژی کمک بگیرید، خوب است با قرار دادن یک ظرف پر از یخ رو به روی آن منجر به ایجاد سرمای بیشتر و خنک شدن هوا شوید؛ اما اگر پنکه شما سقفی است، می‌توانید جهت چرخش آن را بر خلاف عقربه‌های ساعت در نظر بگیرید تا جریان هوا به سمت پایین بیاید و شما را خنک کند.

  1. درهای غیر ضروری را ببندید

زمانی که با بقیه اعضای خانواده در یک اتاق جمع شده‌اید، درب بقیه اتاق‌ها یا دریچه‌های کولر را ببندید. مثلا وقتی در هال منزل مشغول تماشای تلویزیون هستید، برای کاهش مصرف انرژی می‌توانید دریچه‌های کولر اتاق‌ها را ببندید یا اگر اسپلیت یا کولر گازی دارید، صرفا در اتاق‌ها را بسته نگه دارید. این روش در زمستان و موقع استفاده از پکیج های گرمایشی هم به کار شما خواهد آمد و باعث تمرکز هوای گرم در یک نقطه از منزل خواهد شد. می‌توانید محصولات سرمایشی و گرمایشی منزل‌تان را از نمایندگی های برند معتبری مثل ایران رادیاتور تهیه کنید که علاوه بر ارائه توضیحات لازم برای بهینه کردن مصرف دستگاه با توجه به متراژ و توان آن، قیمت‌های قابل قبولی در نمایندگی‌هایش ارائه می‌دهد.

 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار