بررسی بازار سرمایه در تیتر امشب؛

وزارت نفت آمادگی عرضه سهام پالایشگاه‌ها را دارد/ اُفت امروز شاخص بورس، ریزش سنگین نبود

معاون وزیر نفت گفت: ما آمادگی کامل داریم تا سهام پالایشگاه‌ها با روش صندوق ETF و یا صندوق بلوکی عرضه شود.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سدیدی عضو هیات مدیره شرکت بورس اوراق بهادار در برنامه تیتر امشب در خصوص ریزش شاخص بورس تصریح کرد: امروز شاخص بورس حدود ۱۴ هزار واحد ریزش داشت اما در شاخص کل دو میلیون واحدی بورس،  کاهش  ۱۳ هزار واحدی نگران کننده نیست و  ریزش سنگین سهام محسوب نمی شود.

او ادامه داد: بازار سرمایه نسبت به اخبار حساس است ولی در کل امروز ۳۰ هزار میلیارد تومان معامله شد و داد و ستد خوبی انجام گرفت.

سدیدی با اشاره به اینکه دولت اهتمام جدی بر واگذاری سهام دولتی دارد گفت: وزارت نفت و وزارت اقتصاد فرایند واگذاری سهام شرکت های دولتی را  از سال ۸۵ آغاز کرده اند . مردم از عرضه سهام دارایکم استقبال خوبی کردند که عرضه این سهام از سوی خود وزارت اقتصاد انجام شد اما صندوق دوم و سوم مربوط به نفت و صمت است که در مورد وزارت نفت و صمت فرآیند بروکراتیک بیشتر طول می کشد.

او افزود : بازار سرمایه خبر توقف عرضه سهام صندوق دوم را دستاویزی قرار داد تا اصلاحی در بازار صورت گیرد.

آمادگی کامل برای واگذاری سهام پالایشگاه ها داریم

در ادامه فلاحتیان معاون وزیر نفت در پاسخ به اینکه آیا سهام پالایشگاه ها به علت آماده نبودن وزارت نفت عرضه نمی شود گفت: وزارت نفت در طول سال های اخیر موفقیت در واگذاری شرکت های تابعه خود را داشته است. امسال هم مصوبه ای در قالب بودجه ۹۹ مطرح شد که در این ارتباط نشست هایی با حضور مسئولان سازمان خصوصی سازی و وزارت نفت برگزار شده و راهکارهای مختلف برای واگذاری سهام شرکت ها بررسی شده است.

معاون وزیر نفت تاکید کرد: آماده همکاری برای واگذاری این سهام هستیم به هر روشی که وزارت اقتصاد تعیین کند. واگذاری سهام پالایشگاه ها به هر صورت  با روش صندوق ETF و یا صندوق بلوکی باشد  ما آمادگی انجام آن را داریم.

او افزود: به همه مردم و مسئولین از طریق این تریبون اعلام می‌کنم، که  در واگذاری سهام ما تابع نظر آن‌ها هستیم.

فلاحتیان گفت: در دو سه روز اخیر دیدیم که هیات واگذاری با واگذاری بلوکی سهام پالایشگاه‌های مورد نظر موافقت کرده است و برای روز بیست و دوم مرداد اعلام عمومی خواهد کرد تا این سهام را به صورت بلوکی واگذار کنند و ما هم هیچ مخالفتی نداریم.

او ادامه داد: امیدواریم هر چه زودتر با هماهنگی و تعامل مستمر و بیشتر، بتوانیم این کار را به سرانجام برسانیم.


بیشتر بخوانید


دولت هنوز آماده پذیرایی ۵۰ میلیون نفر سهام‌دار نیست

خدارحمی کارشناس بازار سرمایه در ادامه برنامه تصریح کرد: ذات بازار سرمایه نوسان است اما اتفاقات امروز طبق روال عادی نبود.

او ادامه داد: دولت هنوز آماده پذیرایی ۵۰ میلیون نفر در بازار سرمایه نیست. حتما باید در این خصوص سنجیده تر برخورد شود. چرا باید بازار با خبر منتفی شدن عرضه سهام ETF منفی شود؟ در حال حاضر که ۵۰ میلیون نفر کد بورس و سهامداری صادر شده باید با احتیاط بیشتری برنامه ریزی شود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: سهامی که دولت ارائه می دهد از آن پشتیبانی می کند اما روی ارزندگی آن جای سوال است و این اصلا نکته مثبتی در بورس نیست.

او افزود: همزمانی توقف  عرضه سهام ETF با فروش سلف نفتی و گشایش اقتصادی  دولت یک کج سلیقگی بود که تاثیر منفی بر بازار سرمایه داشت.

دلایل استقبال مردم از بازار سرمایه

رباطی کارشناس بازار سرمایه در ادامه برنامه در خصوص علت اصلی استقبال مردم از بازار سهام گفت:طی چند سال اخیر وابستگی دولت به درآمد های نفتی به اجبار کاهش یافته است و دولت به سمت مردمی کردن اقتصاد حرکت کرده است بدین منظور باید بازار سرمایه توسعه جدی پیدا کند و مردم هم این موضوع  را درک کرده اند.

او ادامه داد: علاوه بر این موضوع کلان اتفاقات خرد همچون عرضه سهام ETFها حمایت های دولت و وزارت اقتصاد از بازار سرمایه باعث استقبال کم سابقه مردم از بورس شده است.

رباطی تصریح کرد: همچنین یک دلیل دیگر استقبال مردم نا امیدی از بازار های سرمایه گذاری دیگر مانند مسکن، طلا و ارز نسبت به بازار سرمایه است.
 
او با اشاره به اینکه بازار سرمایه یک تیغ دو لبه است بیان کرد: بی اعتمادی مردم به نهادهای مدیریت دارایی باعث می شود خود افراد به طور مستقیم وارد بازار سرمایه شوند و این امر سبب می شود در مواقع بحرانی بازار همچون امروز رفتارهای هیجانی از خود نشان دهند و ضرر سنگین کنند که این رفتارها فشار روی هسته معاملات بازار سرمایه را بالا می برد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: بازار بورس قطعا حباب ندارد و اگر این بازار از ارزش واقعی خود فاصله بگیرد اصلاح صورت می گیرد.

 هیأت واگذاری اجازه عرضه بلوکی پالایشگاه‌ها را به سازمان خصوصی سازی داده است

در ادامه برنامه صالح رئیس سازمان خصوصی سازی در پاسخ به این سوال که مشکل عرضه سهام پالایشگاه ها از سمت وزارت نفت بوده یا خیر گفت: شب گذشته  به نقل از بنده مصاحبه ای منتشر شده که مربوط به  اردیبهشت ماه  بود و در آن زمان برنامه عرضه ETF اول مطرح شده بود که وزارت اقتصاد به عنوان دستگاه تخصصی بانک‌ها و بیمه‌ها در اردیبهشت ماه  صندوق دارایکم را تشکیل و واحد‌های آن صندوق را از طریق پذیره نویسی به عموم مردم عرضه کرد.

او افزود: همان زمان قرار بود در اوایل شهریور بحث عرضه صندوق پالایشی را مطرح کنیم که متاسفانه زیرساخت‌های لازم برای تأسیس این صندوق توسط  وزارت‌خانه نفت فراهم نشد و در نتیجه این صندوق تأسیس نشد.

صالح تصریح کرد: پس از اینکه روش واگذاری باقیمانده سهام دولت در پالایشگاه‌ها از طریق ETF پالایشی به نتیجه نرسید سازمان خصوصی سازی پیشنهاد عرضه باقیمانده سهام دولت در این ۴ پالایشگاه به صورت بلوکی را به هیات واگذاری ارائه داد و بر آن اساس در تاریخ ۵ مرداد هیات واگذاری اجازه عرضه بلوکی پالایشگاه‌ها را به  سازمان خصوصی سازی داد.

او ادامه داد: در صورتی که عرضه بلوکی این پالایشگاه‌ها موفق نباشد سازمان خصوصی سازی به صورت خرد و تدریجی و به صورت عرضه شناور باقیمانده سهام این پالایشگاه‌ها را به عموم مردم در بازار سرمایه عرضه می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۵ ۲۱ مرداد ۱۳۹۹
چرا با اعتماد مردم بازی میکنید چرا به مردم خسارت وارد میکنید
آخرین اخبار