تزریق واکسن آنفلوآنزا با بیماری کرونا مقابله نمی‌کند

متخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: تزریق واکسن آنفلوآنزا با بیماری کرونا مقابله نمی‌کند، از عفونت همزمان دو ویروس جلوگیری می‌کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، ناصر خسروی متخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: تزریق واکسن آنفلوآنزا با بیماری کرونا مقابله نمی‌کند، اما ممکن است از عفونت همزمان دو ویروس کرونا و آنفلوآنزا جلوگیری کند.

او افزود: وضعیت بیماری در جهان تغییر کرده است و کشور ایران هم از این قضیه مستثنی نیست.


بیشتر بخوانید


خسروی با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شد در تابستان وضعیت بیماری سبک‌تر شود ولی این اتفاق رخ نداد، ادامه داد: این واقعه به این دلیل بود که ویروس کرونا ناشناخته است و عوارض و اثرات آن نیز شناخته شده نبود.

او اضافه کرد: تغییری که در تابستان در ویروس کرونا اتفاق افتاد، افزایش سرعت انتقال ویروس بود، سن گرفتاران نیز تغییر پیدا کرد، قبلا اعلام می‌شد افراد مسن بیشتر در معرض خطر هستند، اما به صراحت اعلام می‌کنیم همه از اطفال گرفته تا جوانان، افراد مسن، افراد با بیماران زمینه‌ای یا آن‌هایی که سلامت هستند در معرض خطر ابتلا قرار دارند.

خسروی با بیان اینکه گرفتاری سنین مختلف به بیماری کرونا و شدت بدحال شدن بیماران نسبت به اوایل شیوع بیماری ازجمله چالش‌های حال حاضر بیماری کرونا است گفت: بازی ویروس فرق کرده است و مردم باید بیشتر به مسئله سلامت خود توجه نشان دهند، ساده‌انگاری نکنند و تا جایی که می‌توانند با قطع زنجیره انتقال بیماری خود را از خطر دور نگه دارند.

او افزود: امروزه حتی در کشور‌های پیشرفته جهان نیز با شیوع بیماری، کمبود تجهیزات پیش می‌آید، اما این موضوع در کشور‌های کمتر توسعه یافته بسیار مهم‌تر است، لذا باید بیماری قبل از ورود به بیمارستان کنترل شود، چراکه درصورت افزایش افراد بستری در بخش‌های عادی و ویژه بیمارستانی ممکن است توان تجهیزاتی کشور قادر به پاسخگویی نباشد.

خسروی اضافه کرد: در ووهان چین قرنطینه به یک حکم حکومتی تبدیل شد، همین اقدام باعث محدودتر شدن بیماری گردید.

او ادامه داد: افزایش بیماری به دلیل رفتار‌های نادرست عده‌ای از افراد بی مسئولیت است، همین افراد، آن‌هایی هستند که از دیگر مسئولیت‌های اجتماعی نیز شانه خالی می‌کنند.

خسروی با اشاره به اینکه همگی در قبال دیگران در بحث بیماری کرونا مسئول هستند، گفت: نباید حق‌الناس را در این قضیه فراموش کرد.

او با بیان اینکه حدود هشت ماه است که از مواجه با ویروس کرونا می‌گذرد افزود: دانش پزشکان و متخصصان درخصوص این بیماری نیز در حد همین چند ماه است و رفتار ویروس را نمی‌شناسیم، تولید واکسن کووید_۱۹ یک بحث پیچیده است، اطلاعی از تغییرپذیری ویروس و ایمن‌سازی واکسن نداریم.

خسروی ادامه داد: در حال حاضر نمی‌توان هیچگونه پیش‌بینی مثبت یا منفی درخصوص واکسن کرونا داشته باشیم که آیا واکسن می‌تواند از ابتلا به بیماری جلوگیری کند یا خیر.

او با بیان اینکه ویروس آنفلوآنزا سال به سال تغییر می‌کند و واکسنی که برای این بیماری استفاده می‌شود تنها یک سال کاربرد دارد اضافه کرد: ویروسی مثل HIV که مرتبا در حال تغییر است اصلا واکسنی ندارد.

خسروی با تأکید بر اینکه تزریق واکسن آنفلوآنزا با بیماری کرونا مقابله نمی‌کند گفت: ممکن است از عفونت همزمان دو ویروس کرونا و آنفلوآنزا جلوگیری کند، چون علایم این دو ویروس مشابه هم است، اگر کسی در مقابله با آنفلوآنزا ایمن باشد، تشخیص بیماری کرونا راحت‌تر خواهد بود.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.