وزیر بهداشت در جمع خبرنگاران:

اگر قرار باشد در برگزاری کنکور پروتکلی شکسته شود اجازه برگزاری نمی‌دهم/ رعایت خوب پروتکل‌ها در کنکور ارشد

نمکی گفت: اگر شب قبل از کنکور احساس کنم پروتکلی شکسته خواهد شد، اجازه برگزاری کنکور را نخواهم داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید نمکی، وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در جمع خبرنگاران درباره تعویق یک ماهه کنکور سراسری اظهار کرد: در رابطه با کنکور جلسات متعددی برگزار کردیم و اعتقاد ما در گذشته این بود که کنکور در موعد مقرر برگزار شود.

او ادامه داد: کنکور کارشناسی ارشد و دکتری با حداقل شکست پروتکل‌ها و اجرای شیوه نامه‌های بهداشتی برگزار شد و از برگزاری کنکور کارشناسی ارشد بسیار راضی بودیم مگر موارد اندکی که پروتکل‌ها رعایت نشده بود.

نمکی افزود: از ۴۰۰ عکسی که ۵۳۰۰ مراقبت کارشناس بهداشتی در کنکور گرفته بودند و به دست من رسید، معدود مواردی بود که پروتکل‌ها رعایت نشده بود؛  به طور کلی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کنکور کارشناسی ارشد خوب بود.

او تصریح کرد: قرار بود با همین الگو کنکور سراسری را برگزار کنیم، اما اعلام کردیم که شیوه نامه‌ها سخت گیرانه‌تر خواهد بود. اگر فاصله دو نفر در کنکور کارشناسی ارشد ۱۶۰ سانتیمتر است که به دلیل آنکه داوطلبان پخته‌تر و بالغ‌تر هستند و به بلوغ بیشتری در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی رسیده‌اند نیازی به افزایش فاصله‌ها نبود، اما دانش آموز دبیرستانی که در صندلی کنکور می‌نشیند رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای او بسیار سخت است.

نمکی بیان کرد: در برخی استان‌های گرمسیر، دانش آموزان ممکن است در طول کنکور خسته شوند و ماسک‌ها را جابجا کنند و به همین دلیل اعلام کردیم که فاصله‌ها باید به اندازه‌ای باشد که هیچ فرزند این سرزمین به دلیل شرکت در کنکور سراسری دچار گرفتاری نشود. ما نمی‌توانیم نسبت به سلامت آن‌ها بی‌تفاوت باشیم بنابراین برای اطمینان بخشی به خانواده‌ها شیوه نامه‌ها را سخت گیرانه‌تر کردیم.


بیشتر بخوانید


نمکی گفت: دیروز جلسه‌ای با اعضای کمیسیون بهداشت و درمان و آموزش عالی مجلس شورای اسلامی داشتیم و وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش در این جلسه حضور داشتند و دوستان وزارت علوم اعلام کردند که اگر فاصله‌ها را کم کنید امکان برگزاری کنکور میسر است؛ ما نیز اعلام کردیم از پروتکل‌های بهداشتی عدول نمی‌کنیم و اگر از پروتکلی عدول کنیم یعنی به آلوده شدن یک نفر از فرزندان این سرزمین رضایت دادیم و دوستان در مجلس از این تفکر حمایت کردند.

او بیان کرد: البته باید توجه داشته باشید که دوستان وزارت علوم نمی‌خواستند که پروتکل‌های بهداشتی شکسته شود بلکه بحث آن‌ها این بود که وقت تعیین شده برای برگزاری کنکور سراسری با پروتکل‌های سختگیرانه کافی نیست و به منظور آنکه پروتکل‌هایی اجرا شود باید کنکور یک ماه به تعویق بیفتد و پیشنهاد وزیر علوم را دریافت کردیم و مقرر شد امروز در ستاد ملی کرونا موضوع تعویق یک ماهه کنکور را مطرح و نتیجه را اعلام کنیم.

وزیر بهداشت گفت: باید توجه داشت که این خبر نیست که کنکور سراسری برگزار نخواهد شد بلکه به تعویق یک ماهه آن مطرح است و باید درباره آن تصمیم بگیریم و آنچه که باید بدانیم این است که وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت و به عنوان دستگاهی که همواره سعی کرده است با مردم با صداقت و یک‌رنگی از حقوق شهروندی صحبت کند.

اگر شب قبل کنکور احساس کنم پروتکلی شکسته خواهد شد، اجازه برگزاری آن را نمی‌دهم

او با تاکید براینکه هرگز اجازه شکست پروتکل بهداشتی را نخواهیم داد، گفت:  اگر شب قبل از کنکور احساس کنم پروتکلی شکسته خواهد شد و جان فرزندی از این سرزمین به خطر خواهد افتاد، اجازه برگزاری کنکور را نخواهم داد.

نمکی گفت: محرم ماه پاسداری از حماسه بی‌بدیل کربلا و زمان یادآوری یاد امام حسین(ع) و شهدای کربلا است و امسال با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری باید به دو اصل توجه کنیم؛  باید مراسم‌های عزاداری محرم باشکوه و مبتنی بر شیوه‌نامه‌های بهداشتی وزارت بهداشت برگزار شود و به همین دلیل با محوریت سازمان تبلیغات اسلامی جلسات بسیاری با وعاظ، مداحان و دلسوزان برگزاری مراسم‌های محرم، برگزار کردیم و در این جلسات به همدلی و وفاق رسیدیم.

باید الگوی بسیار مناسبی از برگزاری محرم در دنیا ارائه کنیم

او ادامه داد: دوستانمان در وزارت کشور و کمیته اجتماعی و امنیتی ستاد ملی کرونا جلسات متعددی گذاشتند که این جلسات منتهی به شیوه‌نامه‌های بهداشتی جدید با محور‌های متفاوت شد و سعی کردیم سه اصل را مورد توجه قرار دهیم. نخست اینکه محرم را گسترده‌تر و با توجه به پروتکل‌های بهداشتی برگزار کنیم و دوم اینکه نام امام حسین(ع) و یاد شهدای کربلا به شکل گسترده در اقصی نقاط کشور طنین انداز شود. همچنین فاصله‌گذاری و حرکت دسته‌های عزاداری در سطح شهر‌ها و موارد این چنینی را که می‌تواند باعث انتقال ویروس شود ممنوع کردیم، افزون بر این‌ها باید الگوی بسیار مناسبی از برگزاری محرم در دنیا ارائه کنیم و در پایان این مراسم‌ها می‌توانیم اعلام کنیم یک نفر در این سرزمین به دلیل شرکت در مراسم عزاداری آلوده به ویروس کرونا نشده است.

نمکی گفت: اما سند نوشته شده را دوباره بررسی کردیم و به جمع‌بندی خوبی رسیدیم و محوریت مراسم، برگزاری مراسم ماه محرم سازمان تبلیغات اسلامی خواهد بود و ما در وزارت بهداشت به عنوان کارشناسان ناظر در خدمت دوستان در سازمان تبلیغات خواهیم بود. خوشبختانه هیئتی‌ها و مردم که تا امروز مدیون همراهی آن‌ها هستیم ما را یاری خواهند کرد.

در صورت بی‌توجهی کردن، اژده‌های خاموض کرونا دوباره فعال می‌شود

وزیر بهداشت گفت: ما امروز با پیک سنگین و سخت بیماری مواجه هستیم، ما به مرگ ۳۰ نفر در روز رسیده بودیم و کمی ساده انگاری و بی‌خیالی ما را به ورطه جدید کشاند و همکاران ما را به روز‌های سختی گرفتار کرد و مردم هم گرفتار فاجعه سنگین مرگ‌ومیر‌های بالا با کرونا شدند. ما در یک ماه اخیر فشار سنگینی در استان‌های مختلف تحمل کردیم و خوشبختانه در حال بازگشتن به الگویی مناسب هستیم و اگر کوچکترین بی‌توجهی مجدد صورت گیرد ممکن است باز این اژد‌های خاموش شده فعال شود؛ مردم بدانند که همکاران من به شدت خسته و گرفتار هستند.

انتهای پیام/

برچسب ها: وزیر بهداشت ، کنکور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
کنکوری
۱۰:۲۸ ۲۲ مرداد ۱۳۹۹
تشکر تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۷ ۲۲ مرداد ۱۳۹۹
چقدرزود زدن زیرحرفشون
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه.ش
۲۲:۰۹ ۲۱ مرداد ۱۳۹۹
آقای وزیر لااقل شما که دکترین ازاین حرفای استرس زا نزنید
بچه هامونو بااین بی برنامگی تون دارن بیمار میشن
ممکنه کرونا نگیرن ولی بیماریهای دیگه رو خدایکنرده چرا....
متاسفم که باعث تزریق استرس وناامیدی ونفرت میشید.
Iran (Islamic Republic of)
جواد پ.
۲۲:۰۲ ۲۱ مرداد ۱۳۹۹
آقای وزیر شما برای کنکور اینقدر حساس هستین !
مردم ما در صف های بورس و داروخانه ها و .... برای شما مهم نیست رعایت شود؟؟؟
چرا کنکور براتون مهمه؟
حتما ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۸ ۲۱ مرداد ۱۳۹۹
الان چیشد؟؟؟کنکوربه تعویق افتادیانه؟؟؟توروخدایه تاریخ دقیق بگین...برنامه هامون بهم ریخته نمیدونیم باید چیکارکنیم،بابا یکساعت هم واسه آدم کنکوری یک ساعته،توروقران هرچه سریعتر تاریخ دقیق اعلام کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۹ ۲۱ مرداد ۱۳۹۹
الان تعویق قطعیه یا نه؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۰ ۲۱ مرداد ۱۳۹۹
باشه تو خوبی