در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

آثار مخرب شک‌های زنانه بر زندگی مشترک

یک روانشناس گفت: شک می‌تواند پیامد‌های بسیار بدی بر جسم و ذهن ما داشته باشد برای کنارآمدن با این مشکل، قبل‌از هرچیز باید علل شک برطرف شود.

فرشته سادات شجاعی روانشناس بالینی و خانواده درمانگر در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره همسران شکاک، اظهار کرد: تا این موقع کجا بودی؟ یعنی به کی داره پیام می‌ده؟ چرا رفت بیرون از اتاق؟ کی بهت اجازه داد به گوشیم دست بزنی؟ من به همسرم شک دارم. احساس می‌کنم داره به من خیانت می‌کنه. شاید با همکارش تو شرکت… منشی‌اش خیلی جوون و خوشگله. حتما یه سروسرّی با هم دارن…. این جمله‌ها به گوش بسیاری از زن و شوهر‌هایی که اعتمادشان به هم را از دست داده‌اند آشناست.

این روانشناس بیان کرد: آیا واقعا همه این احساسات حقیقی هستند؟ آیا می‌توان هرحسی را شک دانست؟ درست است که روابط عاطفی سالم برپایه اعتماد بنا می‌شود، اما حتی افرادی که به همسرشان کاملا اعتماد دارند، گاهی ممکن است وفاداری او را زیر سؤال ببرند.

وی افزود: دو محور اصلی و بسیار مهم هر رابطه‌ای و به خصوص در زندگی مشترک، اعتماد و احترام است و اگر هرکدام از این دو محور آسیب ببینند ممکن است رابطه کاملاً از بین برود. در حقیقت این دو، خط قرمز‌هایی هستند که هیچگاه نباید از آن‌ها عبور کرد. به محض اینکه بی‌اعتمادی در رابطه‌ای به وجود بیاید رابطه به سمت ویرانی می‌رود.

شجاعی با اشاره به اینکه شک می‌تواند پیامد‌های بسیار بدی بر جسم و ذهن ما داشته باشد، ادامه داد: برای کنارآمدن با این مشکل، قبل‌از هرچیز باید علل شک (اینکه آیا به‌دلیل مشاهده علائم خیانت است یا از روی حسادت) برطرف شود. افزایش خیانت در بین افراد موجب افزایش شک در جامعه شده است به طوری که اگر فرد دارای استعداد ژنتیکی شکاکیت بوده و تجربه تلخی را در گذشته داشته باشد با دیدن خیانت در جامعه، شک در او افزایش می‌یابد.

این روانشناس با بیان اینکه افراد باید به این امر واقف باشند که شکاکیت مسری است و موجب تحریک کردن و انتقال آن به طرف مقابل می‌شود، اضافه کرد: اگر فرد قبل از ازدواج شناخت کافی از همسرش به دست نیاورد و پس از ازدواج همسر خود را متفاوت از معیارهایش ببیند متوجه اشتباه در انتخابش می‌شود و دچار نوعی نفرت و انزجار نسبت به همسرش می‌شود که این خود دلیل پیدایش بهانه گیری‌ها و بدبینی‌های بیمار گونه او می‌شود.

وی گفت: حسادت معمولا یک احساسی است که در بین همه‌ی افراد بشری کم یا زیاد وجود دارد، اما‌ این حسادت زمانی که به روابط عاشقانه یا روابط زناشویی نفوذ می‌کند مخرب می‌شود. زیرا در‌ این روابط حسادت به بالاترین درجه‌ی ممکن می‌رسد و باعث می‌شود که روابط گذشته را کاملا از بین ببرد.

شجاعی خاطرنشان کرد: اگر مردتان نسبت به شما حسود شود باعث می‌شود که بر روی روابط شما سخت گیری‌های زیادی را انجام دهد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
ناشناس
۲۲:۰۸ ۰۶ دی ۱۳۹۹
زنها نگن مرد ها هم کمی به همسرانشون حق بدهند چون خیلی دوست دارن حساس میشن مردها هم مراعات حال همسرشان بکنن
-
ناشناس
۰۹:۳۰ ۲۲ مرداد ۱۳۹۹
تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها. خوب تیتری انتخاب کردین. اگه مردهای ما مرد باشن لزومی نداره شک زنانه رخ بده ولی در حقیقت اینه که برخی مرد نیستن. چرا علت خیانت مردها رو همش به گردن زنها میندازین؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۴ ۲۲ مرداد ۱۳۹۹
جنابعالی برو اول رولبط سالم رو تعریف کن...ببینم بر اساس اسلام داری میگز یا بر اساس فرهنگ غرب....الان که تو فیلم و سریالها دارن رابطه رو باب میکنن با پوشش اینکه قصدشون ازدواجه....زهی خیال باطل
آخرین اخبار