نشریه آمریکایی هیل گزارش داد؛

نگرانی متحدان آمریکا از پافشاری ترامپ برای راه‌اندازی مکانیسم ماشه

نشریه آمریکایی هیل در گزارشی از نگرانی متحدان آمریکا در خصوص پافشاری دولت ترامپ برای تمدید تحریم‌های هسته‌ای ایران نوشت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، هیل در گزارشی نوشت: با وجود اینکه متحدان آمریکا و امضا کنندگان برجام راضی به لغو تحریم تسلیحاتی ایران نیستند، اقدامات یک‌جانبه آمریکا و تهدیدش برای راه اندازی مکانیسم ماشه که در نهایت موجب نابودی برجام خواهد شد، آن‌ها را نگران کرده است.

هیل در تحلیلی به قلم «ربکا کیل و لورا کلی» نوشت: این هفته راهبرد دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، با درخواست او برای رأی گیری درباره قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران با یک آزمون مهم مواجه خواهد شد.

دولت ترامپ تهدید کرده است که اگر این قطعنامه رأی نیاورد– که به گفته کارشناسان محتمل‌ترین سناریو است– از مکانیسم ماشه استفاده خواهد کرد که حامیان توافق هسته‌ای آن را ناقوس مرگ این توافق می‌دانند.

این قمار همچنین خطر دور شدن بیشتر آمریکا را از متحدانش به دنبال دارد، متحدانی که کماکان از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) حمایت می‌کنند و با کارزار به اصطلاح فشار حداکثری علیه تهران مخالفند.

ایلان گلدنبرگ، عضو ارشد مرکز امنیت آمریکای جدید، در این خصوص گفت: «دولت ترامپ می‌داند که تحریم تسلیحاتی ممکن است تمدید نشود و بیش از هرچیزی این مسئله موجب می‌شود که آن‌ها مکانیسم ماشه را به کار بیندازند و هر آنچه را که از برجام باقی مانده است نابود کنند.»

براساس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که در سال ۲۰۱۵ در حمایت از توافق هسته‌ای میان ایران و چند قدرت جهانی به تصویب رسید ممنوعیت واردات و صادرات سلاح‌های متعارف به ایران یا از ایران در ۱۸ اکتبر (۲۷ مهر) به پایان خواهد رسید.

هفته گذشته، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، گفت شورای امنیت هفته آینده درباره قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید این تحریم رای گیری خواهد کرد. اما روسیه و چین که در شواری امنیت حق وتو دارند قبلا پیشنهاد آمریکا را رد کرده اند.

پمپئو تهدید کرده است در صورت شکست این قطعنامه پیشنهادی، تاکتیک دیگری وجود خواهد داشت. او مدعی شد آمریکا بر اساس قطعنامه شورای امنیت، با وجود خروج از این توافق کماکان عضو آن است، در نتیجه می‌تواند همه تحریم‌های سازمان ملل را که قبل از توافق هسته‌ای اعمال شده بود بازگرداند که در نتیجه همین تحریم تسلیحاتی نیز شامل آن می‌شود و تمدید خواهد شد.

اما آمریکا باید دست‌کم تا ۱۷ سپتامبر (۲۷ شهریور) مکانیسم ماشه را راه اندازی کند تا در زمان انقضای تحریم تسلیحاتی این مکانیسم به کار بیفتد.

مشکل دیگر این است که برایان هوک، نماینده ارشد وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران روز پنجشنبه کناره گیری خود را از دولت ترامپ اعلام کرد و الیوت آبرامز، نماینده ارشد دولت ترامپ  در امور ونزوئلا و یک تندروی مخالف ایران، جای او را گرفت.

هیل در ادامه نوشت: در چند ماه گذشته، هوک به منظور جلب حمایت از قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران به سراسر جهان سفر کرد، اما موفقیت چندانی به دست نیاورد. او یک روز قبل از کناره گیری، در مجمع امنیت آسپن که به صورت مجازی برگزار شده بود بر حمایت کشور‌های حوزه خلیج فارس و اسرائیل از تمدید این تحریم تاکید کرد.

گروه یورآسیا هفته گذشته در یادداشتی به مشتریان و رسانه‌ها گفت: «کناره گیری هوک و جایگزینی آبرامز در چند ماه آخر دور اول ریاست جمهوری ترامپ خطرات را افزایش می‌دهد.»

این گروه ماه گذشته گفته بود آمریکا با فعال کردن مکانیسم ماشه تنش‌ها با ایران را افزایش خواهد داد و در محاسبات مقامات ایران بلاتکلیفی جدیدی ایجاد می‌کند و ممکن است موجب شود که ایران اقدامات خطرناک‌تر بیشتری در حوزه هسته‌ای انجام دهد یا این کار را با اقداماتی در عراق یا منطقه تلافی کند.

تحریم تسلیحاتی از حمایت هر دو حزب در میان قانونگذاران آمریکایی و هم چنین حمایت متحدان اروپایی آمریکا برخوردار است. اما رویکرد دولت ترامپ برای جلب حمایت بین المللی در تمدید این تحریم همان متحدان را آزرده خاطر کرده است.

تریتا پارسی، معاون اجرایی موسسه کوئینسی، در این خصوص گفت: «دیگر امضا کنندگان برجام نیز مایل به لغو تحریم تسلحاتی نیستند، اما اقدامات ترامپ را نادرست می‌دانند که هدف آن نابودی برجام است.»

یک دیپلمات اروپایی به هیل گفت: «در کل ما از این تحریم تسلیحاتی حمایت می‌کنیم، اما برخی از تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه ایران را دوست نداریم.»

در ماه ژوئن، زمانی که پمپئو موضوع تمدید تحریم‌ها را در شورای امنیت مطرح کرد، نمایندگان انگلیس، فرانسه و آلمان از انقضای این تحریم و همچنین از تهدید آمریکا برای راه اندازی مکانیسم ماشه ابراز نگرانی کردند.

باربارا اسلاوین، مدیر بخش ابتکار آینده ایران در شورای آتلانتیک، گفت: «حتی اگر دولت ترامپ در ازسرگیری تحریم‌ها موفق شود، ممکن است کشور‌های دیگر به خصوص روسیه و چین این تحریم‌ها را نادیده بگیرند.»

یک دیپلمات شورای امنیت گفت احتمال دارد کشور‌های عضو با وجود تلاش‌های آمریکا تحریم‌ها را بار دیگر اعمال نکنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار