دبیر یازدهمین جشنواره فارابی:

تا اطلاع ثانوی معتبرترین آثار در کشور رساله‌های دکتری هستند

میرازیی گفت: از ۱۹ اثر برگزیده ۱۵ اثر رساله دکتری است و تا اطلاع ثانوی معتبرترین آثار در کشور رساله‌های دکتری هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین میرزائی دبیر یازدهمین جشنواره فارابی در نشستی خبری به همین مناسبت اظهار کرد: جشنواره فارابی در چهار قالب کتاب، رساله، پایان نامه و تحقیقات است که در مجموع ۵ هزار ۷۰۴ اثر در این چهار حوزه به دبیرخانه ارسال شد که از این تعداد ۴ هزار ۲۳۱ اثر به صورت حقیقی و توسط نویسندگان ثبت شد که ۷۰ درصد را شامل می‌شود و هزار و ۸۰۵ یا همان ۳۰ درصد از آثار حقوقی بوده و توسط دانشگاه و موسسه ارسال شدند.

دبیر یازدهین جشنواره فارابی گفت: به لحاظ قالب اثر ۲ هزار و ۸۸۵ کتاب شامل ۴۸ درصد به جشنواره ارسال شد. ۵۳۳ اثر گزارش پایانی پژوهش شامل ۹ درصد آثار بوده و هزار و ۱۹۶ رساله دکتری ثبت شد که حدود ۲۰ درصد آثار را شامل می‌شود.

به گفته او ۲۲ درصد از آثار ارسالی شامل هزار و ۴۲۲ پایان نامه می‌شود. ۷۰ درصد آثار مردان و ۳۰ درصد توسط بانوان ارسال شده است.

او در ادامه افزود: به لحاظ رده سنی تعداد افراد زیر ۳۵ سال ۲ هزار و ۵۵ اثر شامل ۳۴ درصد می‌شود. ۳ هزار و ۹۸۱ اثر شامل ۶۶ درصد یعنی دو سوم آثار توسط بزرگسالان ارسال و یک سوم توسط جوانان ارسال شده است.

میرزایی گفت: اختتامیه جشنواره ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۰ تا ۱۲  با حضور وزیر علوم و و معاون علمی و فناوری به صورت مجازی و حضوری برگزار می‌شود.

میرزائی ادامه داد: در این جشنواره ۱۵ گروه علمی داشتیم که در ۴ تا ۵ مرحله داوری شدند. آثار ارسالی نسبی بررسی نمی‌شوند و به همین دلیل در برخی گروه‌ها هیچ برگزیده‌ای نداریم.


بیشتر بخوانید


دبیر یازدهمین جشنواره بین‌المللی فارابی اظهار کرد: در نهایت در این جشنواره از ۱۹ اثر در قالب برگزیده تقدیر می‌شود که یک اثر دو نویسنده دارد و به این ترتیب از ۲۰ نفر تقدیر می‌کنیم که از این تعداد ۱۱ اثر در بخش بزرگسال و ۸ اثر در بخش جوان است.

میرزائی ادامه داد: در مجموع از کتاب‌هایی که حدود ۴۸ درصد از آثار واصله را شامل می‌شود فقط ۴ کتاب حائز صلاحیت شناخته شدند. تالیفاتی که در قالب کتاب در کشور منتشر می‌شود از نظر کیفیت مطلوب نیست و دچار رکود و افول در این زمینه شده‌ایم.

میرزائی اظهار کرد: از ۱۹ اثر برگزیده ۱۵ اثر رساله دکتری است و بر این اساس باید گفت تا اطلاع ثانوی معتبرترین آثار در کشور رساله‌های دکتری هستند.

برگزیده شدن ۷ نویسنده خارجی در ۱۱ جشنواره خارجی

دبیر یازدهمین جشنواره بین المللی فارابی ادامه داد: در بخش بین الملل که ۳۳۲ اثر ارسالی داشته است از ۷ صاحب نظر و محقق بین‌المللی خارجی تقدیر می‌کنیم. این آثار مربوط به نویسندگان خارجی هستند. این برگزیدگان از کشور‌های ژاپن، اندونزی، گرجستان، لبنان، کانادا، آمریکا و انگلستان شامل ۲ نفر خانم و ۵ نفر مرد هستند.

او در پایان گفت: در این دوره از دو پیشکسوت علوم انسانی شامل یک مرد و یک زن، دو شخصیت مرحوم شاخص، یک انجمن علمی برتر، یک مجله یا نشریه علمی برتر تقدیر به عمل خواهد آمد؛ علاوه بر این از ۳۴ اثر در بخش داخلی بین‌المللی و بخش جانبی جشنواره تقدیر خواهد شد. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار