برنامه‌های سیما در محرم ۹۹ تشریح شد/ برپایی حسینیه‌ای به وسعت ایران در تلویزیون

نشست خبری تشریح برنامه‌های محرم شبکه‌های سیما با حضور مدیر شبکه قرآن برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، جواد شیخ اکبری مدیر شبکه قرآن و معارف سیما، در نشست خبری تشریح برنامه‌های محرم شبکه‌های سیما، درباره تجربه برگزاری و پخش آیین های مذهبی در دوران کرونا گفت: شیوع گسترده ویروس کرونا در ایران، در اسفندماه سال گذشته بود؛ با این حال ما شاهد برگزاری مراسم‌های ماه شعبان بودیم و برای اولین بار احیای نیمه شعبان، در اماکن مقدسه برگزار و از شبکه های سیما پخش شد.

وی ادامه داد: اوج کار ما در رسانه ملی و شبکه قرآن، در ماه مبارک رمضان بود. بر اساس نظرسنجی ها در شب‌های قدر استقبال خوبی از برنامه‌های سیما شد. ما توانستیم به پشتوانه تجربه‌های گذشته، برنامه ریزی دقیقی برای شب های قدر و ماه رمضان بکنیم. بعد از ماه مبارک رمضان هم با یاری شورای معارف سیما و نهاد‌های دیگر، برنامه‌های متعددی را در مناسبت های مذهبی بدون حضور جمعیت در اماکن مقدسه برگزار و از تلویزیون پخش کردیم.

مدیر شبکه قرآن و معارف سیما عنوان کرد: پخش مراسم روز عرفه و عید غدیر هم تجربه خوبی برای ما بود؛ شبکه‌های مختلف هم وارد این حوزه شدند و به مدل خوبی در برگزاری و پخش زنده مراسم های دینی بدون حضور مردم (بنا به جبر کرونا) رسیدیم.

شیخ اکبری درباره برنامه ریزی شبکه های سیما برای پوشش مراسم محرم اظهار کرد: درباره مراسم های محرم، با یک سنت چند صد ساله عزاداری مردمی مواجه هستیم. ابراز علاقه مردم و ابراز محبت آن‌ها به امام حسین (ع) نه تنها کم نمی‌شود، بلکه روز به روز بیشتر می‌شود.

وی عنوان کرد: امسال با توجه به شرایط کرونا با یکسری محدودیت ها در برگزاری مراسم آیینی محرم مواجه هستیم. آنچه برای ما مهم است، نظر ستاد ملی مقابله با کرونا برای برگزاری مراسم های محرم است؛ همه ما باید طبق دستورالعمل‌های آنها حرکت کنیم.

شیخ اکبری اظهار کرد: ما باید در بحث فرهنگ سازی و اطلاع رسانی درباره مفاد این دستورالعمل، کار کنیم که مردم و هیئت‌ها نسبت به آن آگاه شوند. باید سعی کنیم آنچه برگزار می‌شود، بر اساس دستورالعمل های بهداشتی باشد.

وی افزود: از امروز شبکه‌های سیما به طور متمرکز روی این دستورالعمل ها کار می‌کنند. آثار موشن گرافی ساخته شده است که این دستورالعمل ها را تا ابتدای محرم به مردم گوشزد می کند.

مدیر شبکه قرآن اظهار کرد: ما در برنامه های محرم امسال سیما، بر دو کلیدواژه محتوایی صبر و ثبات قدم تاکید داریم که بر اساس تأکید رهبر انقلاب در روز عید قربان انتخاب شده اند. نکته بعدی توجه به نذورات معنوی در ماه محرم است که این هم از محور‌های برنامه‌سازی ما در این ایام است. بر اساس آن پویش نذر حسین (ع) را راه‌اندازی می‌کنیم که با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی طراحی شده است. همچنین پویش هر خانه یک حسینیه هم راه اندازی خواهد شد.

وی عنوان کرد: یکی از محور‌هایی که رسانه‌های بیگانه از ماه ها قبل روی آن تمرکز کرده‌اند، این است که به بهانه کرونا مراسم محرم را تحت‌الشعاع قرار دهند و نسبت به آن شبهه افکنی کنند. یکی از محور‌های کاری شبکه‌های سیما، شبهه زدایی است. امسال برنامه‌ریزی تلویزیون نسبت به سال‌های قبل متفاوت تر است. مهمترین برنامه ما ایجاد یک «حسینیه تلویزیونی ایرانی» است. در همین ارتباط از ساعت ۱۷ عصر تا حدود یک بامداد تمام شبکه‌های سیما یک جدول پخش دارند؛ هر شبکه‌ای رأس ساعتی خاص یک هیئت تلویزیونی را روی آنتن می برد که شامل مداحی و سخنرانی است. هر آنچه که در هیئت‌های حضوری رخ می‌دهد، در این هیئات مجازی و تلویزیونی هم اتفاق می‌افتد.

شیخ اکبری اظهار کرد: ما به‌دنبال این هستیم که یک کانال تلویزیونی به نام کانال «شمس» با عنوان کامل شورای معارف سیما که روزی سه ساعت برنامه دارد، راه اندازی شود. همچنین پویش هر خانه یک حسینیه هم نیاز به فرهنگ‌سازی دارد؛ خوبی محتوایی که در بستر فضای مجازی فراهم می‌شود، این است که هر کسی در هر ساعتی که خواست از روضه یا محتوا‌های این چنینی استفاده کند. گفت و گو‌هایی هم با دو شبکه عراقی داشته‌ایم که پخش زیارت وارث را از آنجا به مخاطبان تقدیم کنیم. امیدواریم بتوانیم در قاب سیما، تصویر زنده کربلا را داشته باشیم.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار