۹۰ تن سیر از اراضی زراعی مهاباد برداشت شد

رئیس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مهاباد گفت: برداشت سیر در مهاباد با افزایش ۲۰ درصدی امسال به ۹۰ تن افزایش یافت.

جعفر علیزاده رئیس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مهاباد با اعلام اینکه تولید سیر امسال در مهاباد ۲۰ درصد افزایش یافت، در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، اظهار کرد: امسال ۹ هکتار از اراضی زراعی مهاباد زیر کشت محصول سیر رفته بود که طبق برآورد‌های انجام شده در حدود ۹۰ تن محصول از مزارع برداشت شد.

علیزاده با اشاره به تغییر الگوی کشت در این شهرستان و کمبود منابع آبی و خشکسالی افزود: کشت سیر در سال جاری در مقایسه با پارسال ۲۰ درصد افزایش یافته و به طور متوسط از هر هکتار ۱۰ تن سیر برداشت می‌شود.


بیشتر بخوانید


این مقام مسئول با بیان اینکه سیر تولیدی که عمدتا از ارقام محلی می‌باشد، علاوه بر مصرف داخلی به سایر شهر‌ها و استان‌های کشور نیز صادر می‌شود.

علی عیدی مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: شهرستان شاهین‌دژ با سطح زیر کشت ۲۱۰ هکتار، مهمترین قطب تولید سیردر آذربایجان غربی به شمار می‌رود و به ترتیب شهرستان‌های میاندوآب، نقده، مهاباد، بوکان عمده‌ترین شهرستان‌های تولید کننده این محصول در استان به شمار می‌روند.

سیر، به طور گسترده به عنوان طعم دهنده در غذا استفاده می‌شود، همچنین در سال‌های اخیر سیر برای پیشگیری و درمان طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

این ماده حاوی یک ترکیب قدرتمند به نام آلیسین است که به کاهش کلسترول کمک می‌کند. فواید سلامتی سیر شامل کاهش علائم سرماخوردگی، کاهش فشار خون و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و همچنین اختلالات عصبی می‌شود.

از خواص سیر می‌توان به میزان کافی ویتامین C، فسفر، منگنز، کلسیم، روی، مقدار کمی آهن و انواع ویتامین‌های B را دریافت کرد.

۹۰ تن سیر از اراضی زراعی مهاباد برداشت شد

۹۰ تن سیر از اراضی زراعی مهاباد برداشت شد

یکی دیگر از مواد بسیار ارزشمند که در سیرتازه زیاد وجود دارد آلیسین Allicin است. آلیسین که بر اثر تبدیل آنریم آلیناز Alliinase به وجود می‌آید آنتی اکسیدانی بسیار قدرتمند است.

میزان کم کالری سیرتازه- هر شاخه ۵ گرم – و اسید‌های ارگانیک و سولفور موجود در آن سیر را به یکی از منابع تغذیه‌ای مهم تبدیل کرده است.

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.