گفت‌وگوی تلفنی پوتین و مکرون درباره لبنان

کاخ الیزه از گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهور روسیه و فرانسه درباره موضوع لبنان خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه طی گفت‌وگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از این کشور دعوت کرده  تا در تلاش برای جمع آوری پول برای لبنان شرکت کند.

دفتر کاخ الیزه روز چهارشنبه ضمن اعلام این خبر، طی بیانیه‌ای گفت: «طی تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، مکرون همچنین گفت که پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل باید از تشکیل دولت جدید در لبنان حمایت کنند».

در پی انفجار مهیب در بندر بیروت، بیش از ۱۷۰ لبنانی جان باختند. همچنین، بیش از شش هزار نفر نیز مجروح شدند. شمار مجروحان به حدی بوده که بیمارستان‌های بیروت طی ساعات اولیه انفجار از پذیرش حجم زیادی از مجروحان بازماندند. 

انفجار بیروت اما وجه سیاسی پررنگی داشت و خوراک احزاب سیاسی مخالف شد، تا جایی که اعتراضات خیابانی منجر به استعفای کابینه حسان دیاب شد.

او در نطق پس از استعفا، تاکید کرد که گروه فساد در لبنان بسیار فراتر از دولت هستند. او این را هم گفت که برخی از گروه‌ها در لبنان از فضای بوجود آمده سوء استفاده کرده و کابینه را تحت فشار قرار دادند. 

به نظر می‌رسد مکرون ضمن حضور در لبنان، فضای سیاسی را برای تحرکات علیه مقاومت سنجیده است. هرچند که غرب امیدوار است فردی مخالف با حزب‌الله به نخست‌وزیری برسد، اما همزمان این واقعیت را هم می‌داند که حزب‌الله از مقبولیت حداکثری در لبنان برخوردار است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار