توافق امارات و اسرائیل، از صلح تاریخی تا خیانت به فلسطین+ فیلم

بسیاری از کشورها، عادی‌سازی روابط میان ابوظبی و تل‌آویو را گامی در جهت تضییع بیشتر حقوق فلسطینی‌ها می‌دانند.

 

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، امارات و رژیم صهیونیستی روز پنج‌شنبه از توافق ننگین و به گفته خود تاریخی در جهت عادی‌سازی کامل روابط دیپلماتیک خبر دادند. پیش‌تر نیز نشانه‌هایی از روابط گرم، ولی پنهان تل آویو و ابوظبی وجود داشت، اما هیچگاه مورد اعلام رسمی قرار نگرفته بود.

پس از اعلام این خبر عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر از توافق میان امارات و رژیم صهیونیستی با وساطت آمریکا و در جهت عادی‌سازی روابط، استقبال کرد.

رابرت او برایان، مشاور امنیت ملی آمریکا هم اعلام کرد توافق امارات و رژیم صهیونیستی برای عادی‌سازی روابط طی هفته‌های آتی در کاخ سفید امضا خواهد شد.

این در حالی است که گروه‌های مقاومت در فلسطین پس از اعلام توافق نهایی بین امارات و رژیم صهیونیستی مبنی بر عادی‌سازی کامل روابط دیپلماتیک، به اقدام ننگین ابوظبی واکنش تند و سختی نشان دادند.

در ادامه واکنش‌ها به عادی سازی روابط ابوظبی با تلاویو ولید جنبلاط، رهبر حزب سوسیالیست ترقی خواه لبنان، توافق ننگین امارات و رژیم صهیونیستی برای عادی سازی روابط را صرفا یک شوی تبلیغاتی به نفع رئیس جمهور آمریکا دانست.


بیشتر بخوانید

  • توافق امارات و اسرائیل نمایشی تبلیغاتی به نفع ترامپ است

جنبلاط در پیامی در حساب توئیتری خود نوشت: از زمان تاسیس رژیم صهیونیستی در اراضی فلسطین، شهرک سازی، یهودی سازی، مصادره اراضی فلسطینی و کوچاندن فلسطینیان متوقف نشده است. این چیزی نیست جز یک مانور انتخاباتی به نفع دونالد ترامپ.

هرچند رابرت اوبرایان، مشاور امنیت ملی آمریکا توافق صلح میان امارات متحده عربی و اسرائیل را یک دستاورد تاریخی خواند، اما بسیاری از مقامات کشورهای اسلامی این توافق را ننگین و خیانتی به ملت فلسطین می‌دانند.

در همین رابطه ژائو لیجان، سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به توافق امارات و رژیم صهیونیستی  مبنی بر عادی‌سازی کامل روابط دیپلماتیک، تاکید کرد چین از گزارش‌های مربوط در این خصوص و بیانیه مشترک صادرشده که می‌گوید اسرائیل الحاق بخش‌هایی از اراضی فلسطین را متوقف می‌کند مطلع است و به حصول راه‌حلی جامع، منصفانه و ماندگار برای مسئله فلسطین پای‌بند است.

سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانس خبری روز جمعه گفت: چین، از اقداماتی که تنش‌ها بین کشور‌های خاورمیانه را کاهش دهد و باعث ترویج صلح و امنیت در منطقه شود استقبال می‌کند. امیدواریم طرف‌های مربوط، اقدامات ملموسی برای بازگرداندن مسئله فلسطین به گفت‌وگو‌های متوازن انجام دهند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار