مصائب ورود کالای ته لنجی / فلسفه واردات کالای ملوانی چیست؟

واردات کالای ته لنجی در آبادان و خرمشهر قدمت بسیار زیادی دارد اما حالا با مسائلی همراه شده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ، کالای ته لنجی یا کالای ملوانی نوعی واردات کالا به همراه ملوانان است که در بنادر جنوب ایران رواج دارد، بازارهای ته لنجی عموماً درشهرهای بندری که لنج سواری و واردات کالا مرسوم است رونق دارد.

کالای ته لنجی به کالایی گفته می شود که صاحبان لنج و خدمه مجاز به واردات آن هستند، براساس قانون مصوب مجلس هر ملوان سالانه ۶ مرتبه می تواند به میزان ۱۵ میلیون تومان کالای ته لنجی وارد کند که بر اساس این قانون، این کالاها باید به اندازه غیرتجاری و مصرف شخصی ملوانان باشد و برای شناورهای کمتر از ۵۰۰ تن است. 

کالای ملوانی موسوم به ته لنجی باسابقه ای دیرینه درآبادان وخرمشهر

در واقع برای ملوانان و کسانی که در این بخش کار می کنند سقفی گذاشته شده است و کالای اضافه بر سقف مذکور، قاچاق محسوب می شود.

ورود کالا به منطقه آزاد اروند

محمدرضا پارسا اصیل مدیرکل گمرک آبادان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ، گفت: کالای ته لنجی غیرتجاری محسوب می شود و طبق مصوبه شورای تامین استان های دارای مرز دریایی، با توجه به وضعیت معیشت مردم تمهیداتی را فراهم آورده است.

مدیرکل گمرک آبادان تصریح کرد: سازمان هایی نظیر بهداشت و استاندارد نیز، برای آرامش اقتصادی و اجتماعی مردم و برای تامین ارزاق عمومی و رونق شهرستان های آبادان، خرمشهر، شادگان، اروندکنار، چوئبده و هندیجان، با ورود کالاهای مختلف به عنوان ته لنجی موافقت کردند.

کالای ملوانی موسوم به ته لنجی باسابقه ای دیرینه درآبادان وخرمشهر

او افزود: ورود کالا به منطقه آزاد اروند طبق ضوابط و مقررات حاکم بر مناطق آزاد کشور و همچنین با ثبت سفارش برای مصرف در محدوده منطقه آزاد در حال انجام است.

پارسا اصیل در پایان اظهار کرد: اکثراً کالاهایی از قبیل مواد خوراکی و ارزاق عمومی وارد محدوده منطقه آزاد اروند می شوند.

موانع سر راه واردکنندگان کالا

ابراهیمی مدیرعامل یک شرکت بازرگانی خصوصی و ترخیص کار گفت: نظارت بر کالای ته لنجی باید با منطقه آزاد باشد اما هیچ تعامل و همکاری بین منطقه آزاد و گمرک نیست و بر کالایی که ملوانان وارد می کنند گمرک نظارت دارد.

این ترخیص کار افزود: قانون منطقه آزاد با قانون سرزمین اصلی تفاوت دارد ، با توجه به نام منطقه آزاد شما حق دارید که هر کالایی را وارد کنید و در خود آن منطقه آزاد استفاده کنید و همچنین اگر از این محدوده خارج شود شامل قوانین سرزمین اصلی می شود که باید عوارض و مالیات آن پرداخت‌ شود.

کالای ملوانی موسوم به ته لنجی باسابقه ای دیرینه درآبادان وخرمشهر

او در خصوص مشکلات واردات تصریح کرد: مدتی است که برای واردات کالای منطقه آزاد، باید ثبت سفارش تهیه کرد، در صورتی که پیشتر ثبت سفارش برای منطقه آزاد معنا نداشت، بخشی از مشکلات واردات کالا، اخذ ثبت سفارش است.

کالای ملوانی موسوم به ته لنجی باسابقه ای دیرینه درآبادان وخرمشهر

آبادان یکی از شهرهای مهم استان خوزستان است که بر پایه تجارت به رونق رسیده است و باید تدابیری از سوی دولتمردان اندیشیده شود که چرخ این رونق از چرخش نیافتد، زیرا که تجارت و اقتصاد به صورت مستقیم برمعیشت مردم تاثیرمی گذارد و نیز با توجه به سابقه دیرینه فعالیت دریانوردی و تجارت در آبادان و خرمشهر باید بر تقویت پیوند مردم سخت کوش این دو شهر به دریا و فعالیت های دریایی توجه ویژه ای داشت.

گزارش از کوثر معیبد نژاد

انتهای پیام/ م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد شریفیان بندر بوشهر
۲۱:۰۸ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
با سلام و خسته نباشید به دوستان عزیز، ،بابت تلاش به دست اندرکاران زحمتکش سایت سپاسگذاریم