فتحی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

داروهای موجود در بازار آزاد، معتبر نیستند

معاون غذا و دارو علوم پزشکی ایران گفت: طبق توصیه سازمان غذا و دارو هر نوع دارو که در بازار آزاد به فروش می‌رسد، معتبر نیست و نباید توسط افراد خریداری شود.

فاطمه فتحی، معاون غذا و دارو علوم پزشکی ایران در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره  روند توزیع داروهای رمدسیویر و اکتمرا بین  بیمارستان های دولتی و خصوصی اظهار کرد: توزیع دارو‌های بهبود دهنده‌ برای بیماران کرونا از طریق سازمان غذا و دارو مورد بررسی قرار گرفته است. این داروها براساس تعداد بیماران بستری بین دانشگاه‌ها علوم پزشکی کشور پخش می‌شود. البته افراد باید بدانند پخش این نوع داروها تنها توسط  گروه‌های معتبر دارویی اتفاق می‌افتد.

او افزود: داروهای رمدسیویر و اکتمرا فقط توزیع بیمارستانی داشته و اصلا در بخش های دیگر توزیع نمی‌شوند البته در فاز اول، داروهایی مانند فاویپیراویر و برخی دیگر از دارو‌هایی که در بیمارستان‌ها تامین می‌شدند به صورت صحرایی هم توزیع شد اما رمدسیویر و اکتمرا تنها توزیع بیمارستانی دارند.

فتحی بیان کرد: برخی دارو‌ها از پروتکل‌های بهداشتی خارج شده اند و تعدادی هم همچنان توزیع آن‌ها از پخش به داروخانه‌های بیمارستانی با سیاست گذاری مستقیم سازمان غذاو دارو انجام می‌شود. زمانی که دارو‌ها وارد دانشگاه شوند طبق سیاست های موجود  توزیع داروها برای بخش دولتی و خصوصی اتفاق می افتد.

او گفت: با توجه به اینکه دانشگاه علوم پزشکی ایران حوزه گسترده‌ای از لحاظ علوم جغرافیایی و همین طور تعداد زیادی  بیمارستان‌های خصوصی را تحت پوشش خود دارد، توانسته کمیته ۳ نفره‌ای را که شامل پزشکان عفونی معتمد است تشکیل دهد تا  مستندات بیماران کرونایی را ارزیابی کنند و طبق نیاز بیمار، دارو دریافت شود. در صورت نیاز بیماران، داروها از طریق مراکز خودمان تامین می شود. 

فتحی تصریح کرد: اما تعداد دارو در آن حدی نیست که ما بتوانیم در اختیار تمام افراد قرار دهیم البته این نوع دارو‌ها برای تمام بیماران تجویز نمی‌شود زیرا ممکن است هر فردی نیازمند و دریافت‌کننده دارو نباشد. توزیع این نوع دارو‌ها تنها در صورتی اتفاق می‌افتد که بیمار توسط پزشک معتمد دانشگاه مورد بررسی قرار بگیرد و تمام شرایط حاد بیماری در او ظاهر شده و همچنین نیازمند دریافت دارو باشد.

معاون غذا و دارو علوم پزشکی ایران بیان کرد: در حال حاضر ۷۰ بیمارستان دولتی و خصوصی تحت پوشش و حمایت ما قرار دارد از این تعداد حدود ۱۷ مجموعه‌ از بیمارستان‌های درمانی و آموزشی و مابقی بیمارستان خصوصی هستند که ممکن است شامل بیمه تامین اجتماعی ‌شوند.

او گفت: طبق توصیه سازمان غذا و دارو هر نوع دارو که در بازار آزاد به فروش می‌رسد، معتبر نیست و نباید توسط افراد خریداری شود. دارو‌های کرونا صرفا از طریق زنجیره تامین رسمی توزیع می‌شوند. این نوع دارو‌ها نه تنها با هزینه‌های گزاف به فروش می‌رسد بلکه ممکن است عواقب بدی هم برای سلامتی بدن فرد داشته باشند.

 داروخانه‌ها، حلقه آخر زنجیره توزیع دارو

فتحی تاکید کرد: سازمان غذا و دارو هیچ اجازه‌ای بابت توزیع دارو از طریق فضای مجازی نداده است. باید تمام افراد بدانند حلقه آخر زنجیره توزیع دارو، داروخانه‌ها هستند که دارو را با تجویز پزشک، تحویل بیمار می‌دهند.

او در پایان گفت: هر جا دارو خریداری شود، تمام مسئولیت آن بر عهده خریدار و توزیع کننده است. این موضوع در واقع خارج از عرضه رسمی بوده و مشمول برخورد قضایی و قانونی خواهد بود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

برچسب ها: ویروس کرونا ، کووید19
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار