ماموریت جدید ناسا برای کاوش ثروتمندترین سیارک فضا

ناسا در حال ساخت فضاپیمایی برای سفر به بزرگترین و ثروتمندترین سیارک کمربندی با هدف کاوش بیشتر آن است.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، ناسا در حال کار بر روی فضاپیمایی است که برای کشف سیارک روان ۱۶ یکی از بزرگترین سیارک‌های کمربند سیارکی فضاست. تصور می‌شود در ترکیب این سیارک فلز تقریبا خالصی وجود دارد که بسیار گرانبهاست. به گفته آژانس فضایی، یکی از اهداف ناسا برای سفر به این سیارک، مطالعه آن و دستیابی به این فلز است. این فضاپیما اخیراً آخرین مرحله طراحی خود را پشت سر گذاشته است.

سیارک روان ۱۶ به عرض ۲۲۶ کیلومتر تقریباً یک شانزدهم فاصله ماه تا زمین است و بین مدار مریخ و مشتری قرار دارد؛  بر اساس اظهارات کارشناسان ارزش فلز نادری که در ترکیب آن است چند ده هزار کادریلیارد دلار است؛ علاوه بر این، مقدار آهنی که در این سیارک وجود دارد به تنهایی ده هزار کادریلیارد دلار ارزش دارد.

طبق اعلام ناسا، فضاپیمای روان ۱۶ قرار است در اوت ۲۰۲۲ (شهریور ۱۴۰۱) پرتاب شود که اوایل سال ۲۰۲۶ به این سیارک می‌رسد. این آژانس در نظر دارد ۱۶ ویژگی روان را با استفاده از ابزار‌های مختلف بر روی فضاپیما مانند یک تصویربردار چند طیفی، طیف سنج اشعه گاما و نورون و یک دستگاه رادیویی ترسیم و مطالعه کند.

ناسا گفت: فضاپیمای روان ۱۶ از یک مغناطیس سنج برای اندازه گیری میدان مغناطیسی این سیارک استفاده می‌کند. تصویرگر چند طیفی تصاویری از سطح و داده‌های مربوط به ترکیب و توپوگرافی سیارک را ضبط می‌کند، طیف سنج تعبیه شده بر روی آن نیز نوترون‌ها و پرتو‌های گاما را که از سطح ساطع می‌شوند، تجزیه و تحلیل می‌کند تا ترکیب سیارک را نشان دهد.

به گفته ناسا از آنجا که امکان تشکیل هسته نزدیک زمین وجود ندارد، با کاوش سیارک روان می‌توان به بینش ارزشمندی در مورد شکل گیری سیاره خودمان و سایر سیارات دست یافت. به نظر می‌رسد سیارک روان ۱۶ در هسته خود حاوی نیکل آهن است که آن را تبدیل به یک سیارک منحصربه‌فرد کرده است. سیارک روان ۱۶  برای اولین بار در سال ۱۸۵۲  توسط یک نجوم شناس ایتالیایی کشف شد.