مومن سرایی مطرح کرد؛

ساختمان‌های اداری تا حدودی مناسب سازی شده‌اند/ بلندی دستگاه‌های ATM بانک‌ها برای معلولان

رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی مناسب سازی کشور درباره مناسب سازی ساختمان دستگاه‌های دولتی برای معلولان توضیح داد.

ابراهیم کاظمی مومن سرایی رئیس دبیر خانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت مناسب سازی بانک‌ها و ادارات، اظهار کرد: تمامی دستگاه‌های اداری ملزم هستند که ساختمان‌های خود را مناسب سازی کنند، این قانون حدود ۱۵ سال پیش تصویب شد و بر اساس آن دستگاه‌های دولتی مکلف شدند که ساختمان‌های خود را ظرف ۳ سال مناسب‌سازی کنند.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات موجود در مسیر مناسب سازی عدم آموزش و آگاه سازی است، افزود: خود افراد در دستگاه‌های دولتی درگیر معلولیت نیستند، به همین دلیل  مناسب سازی را به خوبی انجام نمی‌دهند.

رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور بیان کرد: در ۳ سال گذشته شاخص‌های عمومی مربوط به موضوع مناسب سازی دستگاه‌ها را وارد جشنواره شهید رجایی کردیم و حدود ۲۴ هزار دستگاه دولتی را در سراسر کشور مورد پایش قرار دادیم.

مومن سرایی گفت: در حال حاضر وضعیت دستگاه‌های اداری ما نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده است و بسیاری از دستگاه‌های اداری در سطح کشور از نظر مناسب سازی وضعیت خوبی دارند. آسانسورهای ورودی ساختمان‌ها، سرویس‌های بهداشتی، پارکینگ‌ها و ... وضعیت مناسبی برای استفاده دارند.

وی با اشاره به اینکه بانک‌ها نیز در چند سال اخیر اقدامات خوبی را در زمینه مناسب سازی انجام داده‌اند، افزود: در بسیاری از شهرستان‌ها حداقل یک بانک مناسب‌سازی وجود دارد، اما این ایده آل نیست و نمی‌توانیم بگوییم بانک‌ها مناسب سازی شده‌اند. یکی از مشکلات مهم و مطرح در این زمینه ارتفاع بلند دستگاه‌های ATM است که هیچ پله‌ای برای استفاده افراد دارای معلولیت ندارند.

مومن سرایی تصریح کرد: در ورودی برخی از بانک‌ها پله و در برخی دیگر از بانک‌ها دستگاه بالابر وجود دارد، اما دستگاه‌شان خراب است. این‌ها مشکلاتی است که بانک‌ها دارند و دلیل حل نشدن این مشکلات هم این است که افرادی که در نهادهای مختلف از جمله بانک‌ها مشغول به فعالیت هستند، خودشان درگیر معلولیت نیستند.

رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور با بیان اینکه یکی از موضوعات مهمی که پیگیری کردیم، مجهز شدن بانک‌ها برای معلولان نابینا است، تصریح کرد: ۱۰۵ شعبه بانک‌ در سراسر کشور برای نابینایان مجهز شده‌اند که باید این امر تسری پیدا کند. تأکید ما این است که تمامی دستگاه‌هایی که مراجعه کننده دارند، باید ساختمان‌های خود را برای افراد دارای معلولیت مناسب سازی کنند و به صورتی ایده آل این موضوع اجرا شود.

مومن سرایی گفت: هفته گذشته مکاتباتی با مدیران عامل بانک‌ها داشتیم و آخرین وضعیت مناسب سازی بانک‌ها را از آن‌ها خواستیم. گزارش‌های آن‌ها را احصا کرده و در ستاد مناسب سازی بررسی می‌کنیم و تصمیم گیری نهایی در خصوص بانک‌ها گرفته می‌شود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار