معاون نظارت و فنی نظام پزشکی:

مردم برنامه‌ریزی ۲ ساله برای زندگی با ویروس کرونا داشته باشند

جهانگیری گفت: مردم برنامه ۲ساله‌ای برای زندگی با ویروس کرونا در نظر بگیرند و متناسب با آن تغییرات لازم را در فعالیت‌هایشان اعمال کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد جهانگیری معاون نظارت و فنی نظام پزشکی امروز در مراسم تجلیل از مدافعان سلامت اظهار کرد: همه ما می‌دانیم دسترسی پیدا کردن به واکسن ویروس کرونا زمان بر خواهد بود و تنها راه مقابله کردن با این ویروس منحوس در حال حاضر زدن ماسک و رعایت فاصله‌گذاری‌های اجتماعی است.

او ادامه داد: نکته مهم قابل توجه برای تمام مردم این است که باید برای ۲ سال زندگی کردن با این ویروس برنامه ریزی داشته باشند و افراد تدابیر لازم از لحاظ روحی، روانی، مادی و اقتصادی را بیاندیشند زیرا همه ما می‌دانیم که این ویروس بالاخره روزی ریشکن می‌شود، اما تنها مشکل اساسی ما ناشناخته بودن آن بوده که زمانی طولانی را به خود اختصاص داده است.

جهانگیری بیان کرد: همه افراد باید در الگو و برنامه زندگی خود تغییراتی ایجاد کنند و با توجه به شرایط فعلی به ادامه زندگی خود شکل جدیدی بدهند.

او گفت: اگر مردم شاهد افزایش یکباره ابتلا کادر درمان به ویروس کرونا هستند، باید بدانند این موضوع تنها در اثر رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی از طرف عموم مردم است که شرایط را برای کادر درمان سخت‌تر می‌کنند.

معاون نظارت و فنی نظام پزشکی اظهار کرد: حتی کادر درمان به دلیل پوششی که دارند نمی‌توانند استراحت و تغذیه مناسبی را برای خود فراهم کنند و همین امر موجب می‌شود که خسته شوند؛  با وجود این شرایط نامناسب در بیمارستان‌ها و استرس حاکم اعم از مشاهده مرگ ومیر‌ها و ... کادر درمان به صورت دائم در حال فرسودگی خواهند بود.

او در پایان گفت: مردم فراموش نکنند جامعه پزشکی در واقع فرزندان نخبه خودشان هستند که در میدان حضور دارند و جنگجویانه به مردم خدمت می‌کنند. پس مردم هم با رعایت کردن هر چه بیشتر پروتکل‌های بهداشتی می‌توانند در قطع زنجیره این ویروس منحوس کمک کننده خوبی باشند تا کادر درمان هم کمتر دچار خستگی و فرسودگی شود.

قطع زنجیره تنها به دست مردم امکان پذیر است

در ادامه علیرضا سلیمی، معاون آموزش و پژوهش سازمان نظام پزشکی و رئیس انجمن متخصصان بیهوشی کشور  اظهار کرد: در اسفند حقیقتا احساس عجیبی در ما ایجاد شده بود اما به تدریج ترس ما منطقی‌تر و تجربیات ما بیشتر شد، ولی شور و سرزندگی ابتدایی اکنون تبدیل به خستگی و فرسودگی الان شده است.

او ادامه داد: همکاران ما افراد خاصی هستند، این روحیه و جنگنده‌ای را من در زمان جنگ شنیده بودم، ولی امروز عینا این را مشاهده کردم که چطور در حوزه سلامت سلحشورانه عمل کردند.

معاون آموزش و پژوهش سازمان نظام پزشکی بیان کرد: حقیقتا آن چیزی که امروز می‌بینم این است که ما ۹ نفر پزشک بیهوشی شهید داده ایم و تعدادی از همکاران هم مبتلا شدند که در حال حاضر در بخش‌های آی سی یو بستری هستند؛ تمام این موضوعات شرایط را برای ادامه زندگی سخت می‌کند، زیرا ما شاهد از دست دادن تک تک همکاران و فرسودگی آن‌ها هستیم؛  شاید بعد از ۲ هفته جواب تست آزمایش منفی شود، اما روز‌ها زمان می‌برد تا انرژی از دست رفته مجددا تامین شود.

سلیمی بیان کرد: درواقع تمام همکارانی که از دست دادیم متخصصانی بودند که حدود ۲۰ سال سابقه در حوزه سلامت داشتند، که شاید تکرار این طور افراد به این سادگی میسر نباشد.

او ادامه داد: احساس غرور و افتخار وجود دارد که در این شرایط توانسته ایم به مردم خدمتی کنیم. اما علاوه بر این احساسات حس ترس و ناامنی که اطرافیان مبتلا نشوند هم به عنوان یک غریزه انسانی وجود دارد.

معاون آموزش و پژوهش سازمان نظام پزشکی گفت: تنها کاری که ما به عنوان یک شهروند می‌توانیم انجام دهیم این است که ابتدا یک هدف گذاری مشترک برای ریشه‌کن کردن ویروس کرونا در نظر بگیریم. این هدف زمانی اجرایی و به نتیجه خواهد رسید که مردم از مراسمی که قابل اجتناب است دوری کنند و در تمام مراحل پا به پای کادر درمان نکات را رعایت کنند.

او اظهار کرد: بهترین راه برای قطع زنجیره کاهش سفر‌های درون شهری است، زیرا طبق آمار افزایش مبتلایان به دلیل رفتن و برگشتن به سر کار است. اگر بتوان ساعات کار اداره‌ها کاهش یابد یا به صورت دورکاری انجام بگیرد بسیار شرایط را بهتر خواهد کرد.

معاون آموزش و پژوهش سازمان نظام پزشکی گفت: انتظار می‌رود با توجه به شرایط سخت حداقل همکاران ما مشکلات دیگری از لحاظ معوقه و  نداشته باشند و امیدوارم این موضوع حتما در اولویت قرار بگیرد تا بتوانیم از فرسودگی آن‌ها به صورت جلوگیری کنیم.

او بیان کرد: خوشبختانه ما جز ۱۴، ۱۵ کشوری که مطالب را ارائه می‌دهیم و مورد تایید جهانی واقع می‌شود و باید بدانید شاخص‌ها علمی در ایران جایگاه بسیارخوبی را دارد.

سلیمی در پایان گفت: در حال حاضر هیچ دارو و واکسن قطعی برای از بین بردن این ویروس منحوس وجود ندارد، اما در حال مطالعه و بررسی‌های لازم هستیم؛ پس افراد به هیچ عنوان شایعات در این باره را قبول نکنند و هزینه‌های گزافی نپردازند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۲:۵۲ ۳۰ مرداد ۱۳۹۹
پس واکسن روسیه که ساخته شده چی؟ چین و دانشگاه اکسفورد هم که تلاش های زیادی دارند می کنند اخه چرا همه اش به مردم دروغ می گین اگه واقعا واکسن ساخته شده بخرید به مردم بدین اخه چرا اینقدر با جون مردم بازی می کنید.
آخرین اخبار