آمریکا چگونه می‌خواهد مکانیسم ماشه را فعال ‌کند؟

پایگاه اینترنتی شبکه یورونیوز در مطلبی به چرایی و چگونگی تلاش خصمانه آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی شبکه یورونیوز در مطلبی نوشت: روز پنجشنبه ۲۰ اوت (۳۰ مرداد) وزارت خارجه آمریکا با ارسال نامه‌ای رسمی به اطلاع شورای امنیت رساند که قصد دارد «مکانیسم ماشه» را درباره پرونده هسته‌ای ایران و برجام فعال کند.

این اقدام تازه آمریکا که به منظور بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران انجام می‌شود، باعث بروز بحث‌های فنی و حقوقی بر سر ماهیت و ابعاد آن شده است. اما مکانیسم ماشه چیست، چه تبعاتی دارد و چطور آمریکا می‌تواند آن را فعال کند؟

موضوع بر سر چیست؟

با توافقنامه هسته‌ای برجام که در سال ۲۰۱۵ بین ایران و شش قدرت جهانی منعقد شد، در قبال تعهد تهران به کنار گذاشتن برنامه تسلیحات هسته‌ای خود قطعنامه‌های شورای امنیت در تحریم ایران معلق شدند.

این توافق که در وین امضا شد بعدتر با قطعنامه ۲۲۳۱ به اتفاق آرا به تصویب اعضای شورای امنیت سازمان ملل رسید. اکنون آمریکا می‌خواهد با استناد به یک بند این قطعنامه، تمامی تحریم‌های تعلیق‌شده علیه ایران را بازگرداند. با این حال آمریکا در سال ۲۰۱۸ از این توافق خارج شده است.

مکانیسم ماشه چگونه تعبیه شده است؟

در جریان مذاکرات وین دولت آمریکا موفق شد بندی را در توافق نهایی بگنجاند که امکان بازگرداندن تمامی تحریم‌ها در صورت تخطی ایران از اجرای تعهدات برجامی را فراهم می‌کرد.

این بند اجازه می‌دهد که تمامی تحریم‌ها به صورت خودکار بازگردند، بدون آنکه اعضای شورای امنیت در این خصوص از حق وتو برخوردار باشند.

در آن زمان آمریکا بیم آن را داشت که روسیه یا چین ممکن است قصد وتوی بازگشت مجدد تحریم‌ها را داشته باشند.

مکانیسم ماشه چه ارتباطی با تحریم تسلیحاتی ایران دارد؟

در قطعنامه مصوب سال ۲۰۱۵ آمده است که تحریم تسلیحاتی ایران، که پیشتر جزو تحریم‌های سال ۲۰۰۷ شورای امنیت علیه ایران محسوب می‌شد، روز ۱۸ اکتبر (مهر) سال جاری به پایان برسد.

در حالی که موعد پایان تحریم تسلیحاتی ایران نزدیک می‌شد، آمریکا از کشور‌های عضو شورا خواست این تحریم تسلیحاتی تمدید شود و قطعنامه‌ای را نیز در این رابطه به رای گذاشت.

با رای نیاوردن این قطعنامه در شورای امنیت در روز جمعه هفته گذشته، اکنون آمریکا از راهی دیگر برای بازگرداندن این تحریم تسلیحاتی استفاده کرده است.

به عبارت دیگر از آنجا که تحریم تسلیحاتی ایران به یک قطعنامه شورای امنیت بازمی‌گردد و مکانیسم ماشه تمامی قطعنامه‌های تحریم از جمله آن قطعنامه را نیز بازمی‌گرداند، در نتیجه آمریکا می‌خواهد با فعال کردن مکانیسم به هدف خود در تمدید تحریم تسلیحاتی ایران برسد.


بیشتر بخوانید


در متن قطعنامه ۲۲۳۱ آمده است که هر کشور «شرکت‌کننده» در توافق هسته‌ای می‌تواند در صورتی که کشور دیگر را ناقض تعهد تشخیص داد، این مکانیسم را فعال کند.

با این حال آمریکا و اروپا بر سر کشور «شرکت‌کننده» اختلاف نظر دارند. اروپا استدلال می‌کند که آمریکا در سال ۲۰۱۸ از توافق خارج شده و به لحاظ قانونی دیگر «شرکت‌کننده» محسوب نمی‌شود. در نتیجه نمی‌تواند «ماشه» را فعال کند.

در سوی مقابل آمریکا می‌گوید که از برجام خارج شده است و نه از قطعنامه شورای امنیت. مقامات  آمریکا استدلال می‌کنند که در تصویب قطعنامه شورای امنیت به عنوان «شرکت‌کننده» حاضر بوده‌اند و از آن‌جا که این قطعنامه همچنان اجرایی تلقی می‌شود می‌توانند مکانیسم ماشه را فعال کنند.

مکانیسم ماشه چه تحریم‌هایی را بازمی‌گرداند؟

با این مکانیسم تمامی قطعنامه‌های تحریم شورای امنیت علیه ایران که از سال ۲۰۰۶ وضع شده و با برجام معلق شده بودند باز‌می‌گردند.

در نتیجه این قطعنامه‌ها تمامی فعالیت‌های مرتبط با صنعت هسته‌ای ایران، شامل برنامه‌های تحقیق و توسعه، باید متوقف شوند. انتقال یا صادرات هرگونه اقلام مرتبط با سلاح هسته‌ای به ایران ممنوع خواهد شد، افراد و نهاد‌های درگیر در برنامه موشکی و هسته‌ای ایران در فهرست تحریم قرار خواهند گرفت و تحریم تسلیحاتی ایران از نو برقرار خواهد شد.

این قطعنامه‌ها همچنین از کشور‌های جهان می‌خواهند کشتی‌های باری از ایران یا به مقصد ایران را بازرسی کنند و محموله‌های غیرقانونی را ضبط کنند.

چگونه آمریکا مکانیسم را فعال می‌کند؟

آمریکا روز پنجشنبه از ایران به دلیل عدم اجرای تعهدات برجامی به شورای امنیت شکایت کرد. اگر از این تاریخ تا ۳۰ روز قطعنامه‌ای در تمدید تعلیق تحریم‌های ایران در این شورا به تصویب نرسد، تحریم‌های سازمان ملل به تمامی و به صورت خودکار بازخواهند گشت.

در این میان باید دانست اگر چنین قطعنامه‌ای دال بر ادامه تعلیق تحریم‌ها به شورا ارائه شود، آمریکا حق وتو خواهد داشت. در این‌باره مایک پمپئو گفته است آمریکا اطمینان دارد قطعنامه‌ای به شورا ارائه خواهد شد، اما تصریح نکرده است که این قطعنامه احتمالا از سوی چه کشوری تنظیم خواهد شد.

اگر ظرف ۱۰ روز پیش‌نویس قطعنامه جدیدی به شورا ارائه نشود، آنگاه رئیس شورا (اندونزی برای ماه اوت و نیجر برای ماه سپتامبر) ملزم است که متنی را قبل از اتمام مهلت ۳۰ روزه برای رای‌گیری به شورا ارائه کند.

با این حال با توجه به اینکه رئیس شورا باید «دیدگاه‌های کشور‌های عضو را لحاظ کند» و اکثر کشور‌ها با اقدام آمریکا مخالف‌اند، امکان دارد که اندونزی یا نیجر متن پیش‌نویسی را به شورا ندهند.

در این حالت آمریکا می‌تواند پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورا ارائه کند و خود نیز آن را وتو کند. دیپلمات‌ها می‌گویند این حرکت احتمالا باعث جدل در زمینه فرایند‌های حقوقی در شورای امنیت خواهد شد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۱ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
سلام مردم اینها که می‌بینید ظاهر قضیه است این ترامپ و دارو دسته اش با توجه به اینکه از همه تفاهم نامه های بین المللی خارج شده اند نشان میده که سازمان ملل و همه ارگانهای بین المللی را مانع اجرای برنامه‌های کثیف شون می بینند می‌خوان با این بهانه این سازمان رو تهی کنند و از بین ببرند.
Iran (Islamic Republic of)
راضیه
۱۰:۴۶ ۰۱ شهريور ۱۳۹۹
بهتر نیست بجای هیاهو برای تحریم ها ی امریکا مسائل داخلی کشور تمرکز کنیم وبرای انها راه چاره کنیم وفرصتهارا از دست ندهیم مشکلات مردم زیاد هست هیاهو برای تحریم ها راه چاره نیست امریکا هر کاری بخواد می کند جیغ وداد والتماس ملت ودولت ایران جلودارش نیست سرنوشت بیروت برای ما باید عبرت باشد طوری ضربه وارد کرده انگار لبنانی ها مقصرند اصلا امریکا واسرائیل حمله نکرده اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۰۱ شهريور ۱۳۹۹
منم بانظر راضیه خانم موافقم
ما نباید منتظر ماجرا و هیاهوی ب راه انداخته در شورای امنیت بمونیم وزارت خارجه ومسئولین کارشون انجام‌بدن و دیگران هم ب مشکلات رسیدگی کنن و چاره ای برای این گرونی های ثانیه ای پیدا کنن ک مردم دارن زیر بار گرونی له میشن ودردناک تر ک هیچ مسئولی عذرخواهی ک هیچ جوابگو نیس
آمریکای خبیث هم ب مدد الهی دوباره خوار وذلیل میش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۷ ۰۱ شهريور ۱۳۹۹
بند 37 برجام چیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۰ ۰۱ شهريور ۱۳۹۹
امریکا دراه در چهارچوب قانون فعالیت می کنه. این ما هستیم که پای یک قطعنامه علیه خودمان را امضا کردیم
Iran (Islamic Republic of)
امین
۰۲:۳۲ ۰۱ شهريور ۱۳۹۹
در هر صورت ما پیروزیم اگر تحریم ها برداشته بشه شروع بخرید جنگنده و سایر نیازامون میکنیم و همینطور سلاح میفروشیم ، اگر ورق برگرده اونوقت ما هم از NPT خارج میشیم بسمت ساخت بمب هسته ای میریم تا آمریکا یاد بگیره تف سر بالا ندازه که برگرده بیفته روی صورت خودش .
Iran (Islamic Republic of)
داود
۰۰:۰۰ ۰۱ شهريور ۱۳۹۹
سلام
متاسفانه یه عده تلویزیون ایران زیاد نگاه میکنن.
دلخوش به برجام نباشید
مطمئن باشید آمریکا برای جبران شکست شورای امنیت جامعه جهانی را مجبور به این کار خواهد کرد.
متاسفانه سازمان ملل وشواری امنیت وسازمانهای دیگر که خود ابرقدرتها درستشون کردن سدی برای خودخواهی آمریکا نیستن.
دلخوش نباشید.
Iran (Islamic Republic of)
Exterminator
۲۱:۳۵ ۳۱ مرداد ۱۳۹۹
چقدر شورای امنیت هر کی هر کی و مسخره است که آمریکا میتونه قطعنامه ی تعلیق تحریم ایران بده بعد خودش وتوش کنه چقدر مسخره و مضحک
Canada
ناشناس
۲۰:۲۲ ۳۱ مرداد ۱۳۹۹
میخواهد با زور ایران تسلیم عکس گرفتن
برای اینکه برگ برنده ای در انتخابات داشته باشد. ...کند


دیگه کسی ازشون حساب نمیبرند ِ
بجز کشورهای عربی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۰ ۳۱ مرداد ۱۳۹۹
متاسفم.......................................
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۰ ۳۱ مرداد ۱۳۹۹
امریکارسیدی به ته چاه برات متاسفم.......................................
Germany
ناشناس
۱۹:۴۶ ۳۱ مرداد ۱۳۹۹
ننگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۱ ۳۱ مرداد ۱۳۹۹
لعنتبر شیطان بزرگ امریکا
Germany
ناشناس
۱۹:۱۳ ۳۱ مرداد ۱۳۹۹
اه اه آقا اینا دیگه حال ما رو دارند به هم میزنند! من نمی دونم چرا آمیرکا می خواد ایران رو تحریم کنه، تحریم نکردن خیلی منفعت واسه اونا داره مثلا می تونه واسه سربازاشون تو خلیج فارس با قیمت خیلی پایین پوشک بخره!
Germany
ناشناس
۱۸:۱۹ ۳۱ مرداد ۱۳۹۹
این فقط یک جنجال خبری است
چون تحریمی برداشته نشده که حالا بخواهد برگردد
اروپا تا کنون هیچ اقدام عملی برای رفع تحریمها انجام نداده
تحریمها برگردند یا نه فرقی نمیکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۰۱ شهريور ۱۳۹۹
موافقم
نفتی نمیفروشیم پولی دریافت نمیکنیم قبلاداوضاع بهتر بود زمان تحریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۰ ۳۱ مرداد ۱۳۹۹
متاسفانه کمترین پیشگیری ازطرف دیپلماتهای ایرانی= تیم مذاکره کننده هسته ای.درنظر نگرفته اند ودربرجام قید نکرده اند .واضحتراینکه ریشو قیچیرو بدست دشمن قسم خورده ایران داده اند. وجدانا اسم اینکارچیه. عقلای عالم چه اسمیرو مناسب این عمل میدونن.چه .......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۸ ۳۱ مرداد ۱۳۹۹
علی برکت الله اونایی که به ظریف و روحانی رای دادن باید پاسخگو باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۰۱ شهريور ۱۳۹۹
چ ربطی داره مثلا تو ی خانواده بچه ی کار اشتباه میکن باید بگن پدر و مادرش مقصرن چرا بدنیاش آوردن
این راحت ترین کار ک ی گوشه بشینیم و همش دیگران مقصر جلوه بدیم شاید کسی دیگ اشتباه دیگ رو انجام میداد بعد دوباره این حرفُ ی عده دیگ تکرار میکردن
مشکلی ک نباید پیش میومد ولی اومد دست رو دست بزاریم ک چی چرا ب این رای دادین ب اون یکی ندادین باید متحد باشیم تواین شرایط چون دودش تو چشم همه ی ما میره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۴ ۳۱ مرداد ۱۳۹۹
آقای ظریف نظرت چیه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۰۱ شهريور ۱۳۹۹
منصف باشیم همه اشتباه میکنن
منم از این دولت راضی نیستم ب خاطر گرونی و بی مسئولیتی
ولی قرار نیس ک تو این اوضاع ماتو داخلم ب جون هم بیوفتیم حتی رهبری از آقای ظریف تشکر کردن
باید متحد ویک صدا باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۰ ۳۱ مرداد ۱۳۹۹
این جوری که صددرصد موفق میشه!!
Germany
ناشناس
۱۷:۱۹ ۳۱ مرداد ۱۳۹۹
در ابتدای متن خبر جمله جالبی است
《 توافق هسته ای برجام بین ایران و شش قدرت جهانی درقبال تعهد تهران در کنار گذاشتن برنامه تسلیحات هسته ای》
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۰ ۳۱ مرداد ۱۳۹۹
مشکل اینجاست که چراهیئت ایرانی درآن موقع این پاشنه آشیل راپذیرفته اند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۰۱ شهريور ۱۳۹۹
نباید قبول میکردن ولی کردن
الان راه حل میخوایم موقع سرزنش نیس هموطن
Iran (Islamic Republic of)
پیام
۱۶:۴۳ ۳۱ مرداد ۱۳۹۹
سلام
امریکا متاسفانه اینکاررو میکنه وتاحد زیادی موفق میشه.
تورو خدا بداد مردم برسین که فقط مردم ضرر میکنن..خیلی فشار رو مردمه.خیلی
یا امام حسن (ع).
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۷ ۳۱ مرداد ۱۳۹۹
برجام از اساس یه اشتباه وخسارت محض بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۴ ۳۱ مرداد ۱۳۹۹
این برجام لعنتی و مذاکرات انفعالی و ضرربار چه بلایی سر ایران آورد و خواهد آورد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۶ ۳۱ مرداد ۱۳۹۹
امریکا رو به افول است .
Iran (Islamic Republic of)
شهریار
۱۶:۱۵ ۳۱ مرداد ۱۳۹۹
متاسفانه در این بحث چون امریکا داره براساس بند ۱۰ قطعنامه ۲۲۳۱ اقدام میکنه که هنوز در اون عضو هست بیرون نرفته و همچنین چون در این فرآیند برگشتن تحریم های شش گانه قبلی سازمان ملل بر علیه ایران به کسی و رای کسی احتیاجی نداره داپدر آخر به مقصود خودش میرسه و کشورهای دیگه فقط میتونن زنان برگشتن تحریم هارو مثلا از ۳۰ رو به ۵۵ روز طول بدن و کار بیشتری نمیتونن انجام بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۲ ۰۱ شهريور ۱۳۹۹
حتی برای یه ویرگول هم ساعتها مذاکره کردن، فقط نمیدونم این بند رو چطور ندیدن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۶ ۳۱ مرداد ۱۳۹۹
همه کشورها ضد این تصمیم آمریکا هستن ولی آمریکا متاسفانه در نهایت به اهدافش میرسه چون قدرت داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۰ ۳۱ مرداد ۱۳۹۹
آمریکا به هئفش می رسه نه به خاطر قدرتش بلکه به خاطر بی عرضه های بی سوادی است که چشم بسته امضا می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۳ ۳۱ مرداد ۱۳۹۹
امریکا قدرت مطلق در همه زمین ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۷ ۳۱ مرداد ۱۳۹۹
فکر نکنم چون متحدانش همراهیش نمی کنند مگر اینکه امتیازی بده بخره بقیه را
آخرین اخبار