صادرات ۸۰ درصد میگوی پرورشی هرمزگان

رییس گروه توسعه میگوی شیلات هرمزگان گفت: ۸۰ درصد میگو‌ی پرورشی استان صادر و ۲۰ درصد در کشور عرضه می شود.

پرورش میگو در استان هرمزگانعلی اکبر مجاز، در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان، با اشاره به رتبه نخست هرمزگان در تولید میگوی پرورشی در کشور ، گفت: پارسال بیش از ۱۷  هزار و ۸۰۰ تن میگوی پرورشی با ارز آوری ۶۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار صادر شد.

او افزود: میگوهای پرورشی هرمزگان به کشور‌های چین، ویتنام، امارات متحده عربی، عمان، اتحادیه اروپا و روسیه صادر می شود.

رییس گروه توسعه میگوی شیلات هرمزگان گفت: پیش بینی می شود تا پایان امسال  ۱۹ هزار تن میگوی پرورشی صادر شود که ارز آوری آن در مقایسه با پارسال ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت.

مجاز افزود: پارسال از ۲۹۹ مزرعه پرورش میگو ،حدود ۱۴۰ مزرعه در دو نوبت زیر کشت رفت و امسال  تاکنون ۳۱۵ مزرعه زیر کشت میگوی پرورشی رفته است.

او گفت:بیشترین مزارع پرورش میگو استان در شهرستان‌میناب (سایت‌های تیاب شمالی و جنوبی) و شهرستان بندرلنگه (سایت سایه خوش) واقع است و در این مزارع هر سال در دو نوبت امکان پرورش میگو وجود دارد.

رییس گروه توسعه میگوی شیلات هرمزگان گفت: ۳هزار و ۶۰۰ نفر به صورت مستقیم و حدود ۷۵۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم در مزارع پرورش میگوی استان مشغول بکار هستند.

مجاز مهمترین مشکلات  مزرعه داران میگوی پرورشی را کمبود مواد اولیه در تولید خوراک میگو (پودرماهی، آرد و سویا) و نبود نظارت بر کیفیت کارخانه‌های غذا و نداشتن استاندارد‌های اجباری بر شمرد.

او گفت: افزایش ۱۰۰ درصدی هزینه‌های احداث مزارع و کاهش توان ساخت و ساز سرمایه گذاران ، فرسودگی زیرساخت‌های سایت‌های مردمی ازجمله جاده‌های دسترسی، تیر‌های برق شبکه برق رسانی به سایت‌ها، آب شیرین، راه آسفالت، ارتباطات مخابراتی  از دیگر مشکلات مزرعه داران است.

رییس گروه توسعه میگوی شیلات هرمزگان گفت: واردات میگوهای مولد SPF و SPR با توجه به اینکه چند نسل از ورود مولدان گذشته تا کنون با وجود تحریم‌ها و شیوع بیماری کرونا محقق نشده است.

مجاز افزود: نیاز به تامین ارز دولتی مورد نیاز مراکز تکثیر جهت واردات غذای لاروی و مولد، اتکای تولید میگوی پرورشی به صادرات و بازار یابی نامناسب در داخل ، متکی بودن مراکز تکثیر میگو به واردات غذای لاروی و مولدسازی (بیش از ۹۰ درصد غذای مصرفی در مراکز تکثیر میگو وارداتی است) ، تخصیص نشدن به موقع و جذب نشدن تسهیلات بانکی توسط بهره برداران ،ناپایداری و عدم ثبات در قیمت میگو را از دیگر چالش های  پرورش میگو در هرمزگان است.

او گفت: تاکنون ۱۹ هزار و ۵۶۰ هکتار زمین پرورش میگو در استان واگذار شده که حدود ۸ هزار و ۸۰۰ هکتار آماده بهره برداری و ۱۰ هزار و ۷۶۰ هکتار در دست ساخت است.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.