فیلمی از راه آهن تهران در زمان اشغال ایران توسط متفقین

ویدئویی از راه آهن تهران در سال ۱۳۲۲ در زمان اشغال ایران به دست متفقین را مشاهده می‌ کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، روز ۳ شهریور ۱۳۲۰ یادآور ورود ارتش متفقین به خاک کشورمان است. در این روز نیرو‌های متفقین به بهانهٔ حضور جاسوسان آلمانی در ایران به کشورمان حمله کردند. این در حالی بود که پیشتر رضاشاه، شاه حاکم بر ایران بی طرفی کشورمان را در این منازعه ویرانگر جهانی اعلام کرده بود.

با این حال نیرو‌های متفقین شامل ارتش سرخ شوروی از شمال و شرق و نیرو‌های انگلیس از جنوب و غرب، از زمین و هوا به ایران حمله کردند. شهر‌های ایران یکی پس از دیگری اشغال شد و در پایان تهران، پایتخت کشور نیز به اشغال متفقین درآمد. ارتش ایران که مدت زمان زیادی از تشکیل آن نمی‌گذشت نتوانست در برابر ارتش شوروی و انگلیس مقاومت کند و رضاشاه پس از تسخیر کامل ایران مجبور به استعفا شد.


بیشتر بخوانید


طی این جنگ جهانی ارتش شوروی بیش از ۱۵۰ هزار نفر غیرنظامیان لهستانی را از اتحاد جماهیر شوروی برای کوچ به اسرائیل و آفریقا وارد ایران کرد. تعدادی از لهستانی‌ها در ایران ساکن شدند که بعد‌ها گروهی از آن‌ها به وطن خود بازگشته و تعدادی نیز برای همیشه در ایران ماندگار شدند.

در ادامه این مطلب ویدئویی از ایستگاه راه آهن تهران در سال ۱۳۲۲ که ایران در اشغال متفقین بود مشاهده می‌کنید. در این ویدئو علاوه بر مسافران ایرانی، پناهجویان لهستانی و سرباز‌های آمریکایی هم دیده می‌شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.