تمدید قراردادهای اجاره مسکن برای دو سال موضوعی است که توسط کارشناسان برای مدیریت بهتر بازار اجاره مطرح شده است.

بازار اجارهبه گزارش خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بازار اجاره این روزها در مقایسه با سال گذشته با نوسان کمتری رو به رو است اما به نظر می رسد که این بازار آرامش قبل از طوفان را شاهد است و دولت باید به دنبال راه حلی دائمی برای بازار اجاره و مستاجران باشد.

طبق گفته ها و مصوبات اجرایی تاکنون دولت برنامه‌هایی برای بازار اجاره در نظر گرفته است اما تاکنون این برنامه ها موقتی بوده و در صورتی که این برنامه ها به صورت کامل اجرایی نشوند شاهد رشد و نوسان بیشتری در این بازار خواهیم بود.

بسیاری از کارشناسان و اقتصاددانان حوزه مسکن معتقدند که دولت باید برنامه‌های جدی‌تر و با ثبات تری را برای کنترل این بازار در دستور کار خود قرار دهد یکی از برنامه هایی که دولت از چند سال پیش همواره اعلام کرده بود که باید در دستور کار خود قرار دهد تمدید قراردادهای اجاره دو سالانه است.

چرا که هر ساله با افزایش قیمت اجاره ها، شاهد رشد چشمگیر نرخ ها آن هم به صورت حباب گونه در این بازار هستیم به طور مثال در سال ۹۷ و در زمان سکانداری عباس آخوندی در وزارت راه و شهرسازی دولت طرح های اجاره ای را برای این بازار مطرح کرده بود که یکی از گزینه های این طرح، برای کنترل بازار اجاره انعقاد قراردادهای دو ساله بود.

دولت جهت تشویق مالکان برای اجرایی کردن این طرح مکانیزم های تشویقی از جمله معافیت های مالیاتی در دستور کار خود قرار داده بود اما در آن زمان با استعفای عباس آخوندی و همچنین برکناری معاونت مسکن و ساختمان این وزارتخانه این طرح هم به فراموشی سپرده شد و متاسفانه تا یکی دو سال گذشته دولت برنامه‌ای برای اجرایی کردن طرح های اجاره مسکن نداشت.

اما امسال همزمان با ورود ویروس کرونا به کشور و اجازه ندادن مالکان برای بازدید واحدهای مسکونی خود و اعتراض مستاجران، ستاد ملی مبارزه با کرونا طرح هایی را برای حمایت از مستاجران در دستور کار خود قرار داد، یکی از این طرح ها تمدید قرارداد اجاره تا خرداد ماه توسط مالکان بود و در پی آن دولت مصوب کرد که تا سه ماه بعد از اعلام وضعیت سفید در کشور باید مالکان قراردادهای اجاره خود را تمدید کنند همین موضوع باعث شد که کمی بازار اجاره رنگ آرامش به خود بگیرد.

بر اساس آمارهای منتشر شده توسط وزارت راه و شهرسازی، کارشناسان و متخصصان مسکن اعلام کردند که اگر دولت در سال‌های آینده برنامه‌هایی از جمله تمدید قراردادهای اجاره و یا انعقاد قراردادهای اجاره به صورت دو ساله و یا چند ساله را در دستور کار خود قرار دهد و همچنین تعیین سقف قیمتی اجاره برای سال های آینده باعث می شود که بازار اجاره از ثبات بهتری برخوردار شود.

نرخ تورم مانع اصلی قراردادهای چندساله اجاره

محمد جعفری یکی از مشاوران املاک در محدوده ازگل در گفت‌وگو با خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه من به عنوان یک مشاور املاک کاملاً با این موضوع که قراردادهای اجاره به صورت دو ساله منعقد شود مخالف هستم، گفت: دولت باید برنامه کامل و مدونی برای خانه دار کردن مردم در دستور کار خود قرار دهد این گونه طرح های موقتی نمی تواند مشکل گشای بازار مسکن شود.

او ادامه داد: در صورتی که مالکان راضی شوند که قراردادهای اجاره را دو سالانه و یا چند ساله منعقد کنند باید نرخ ثابت و یا نرخ پایه نباشد چراکه با افزایش نرخ تورم هیچ مالکی راضی به انعقاد قرارداد با نرخ های تورم کنونی نیست.

اجاره های چندساله شدنی نیست

مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور در گفت‌وگو با خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه انعقاد قراردادهای دوساله به هیچ عنوان قابل اجرا شدن نیست، گفت: مالکیت در تمام دنیا محترم است و در کشور ایران هم مالکیت طبق قانون و شرع محترم است بنابراین اجرایی شدن چنین طرح های به هیچ عنوان امکان پذیر نیست.

خسروی با بیان اینکه مالکان خود موظف هستند طبق صحبتی که با مستاجران انجام می‌دهند قراردادهای خود را  یکساله، دوساله،سه ساله و یا پنج ساله منعقد کنند، تصریح کرد: ما نمی توانیم مالکان را مجبور کنیم که قرارداد های را خود را دو ساله منعقد کنند این موضوع به هیچ عنوان امکان پذیر نیست. در شرایط کنونی هم ستاد ملی مبارزه با کرونا با توجه به شرایطی که کشور داشته اقدام به تعیین سقف قیمتی کرده و مالکان را مجبور کرده که قراردادهای خود را سه ماه تحمل کنند.

او بیان کرد: به هیچ عنوان امکان ندارد که در کشور قراردادها دو ساله  شود چراکه مالک و مستاجر به هیچ عنوان نمی‌توان مجبور کرد که برای قراردادهای خود زمان مشخصی تعیین کنند.

اجاره نامه های دو یا چند ساله بازار مسکن را آرام می کند

یکی دیگر از مشاوران املاک به نام یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه این طرح می‌تواند بازار اجاره و مسکن را به سمت ثبات هدایت کند، گفت: این طرح اگر چه به نفع مشاوران املاک نیست اما خود می تواند باعث ایجاد امید در بین مستاجران شود.

او ادامه داد: بسیاری از مستاجران با توجه به آن که مالکان هر ساله قیمت‌های اجاره را افزایش می دهند باید به دنبال واحد مسکونی مناسب درآمد خود باشند.

یوسفی تصریح کرد: در صورتی که مالکان قراردادها را دو ساله منعقد کنند مستاجران دیگر هرسال مستاصل و با نگرانی در بنگاههای املاک به دنبال واحد مسکونی با نرخ مناسب نیستند.

او یاد آور شد: هرسال بسیاری از مستاجران مجبور هستند که واحد مسکونی خود را عوض کنند و همین موضوع باعث می شود که در بنگاه ها به دنبال خانه هایی با قیمت های بالاتر باشند، بنابراین دولت باید این موضوع را در دستور کار خود و در قالب قانون و یا مصوبه لازم الاجرا کنند از سوی دیگر همین موضوع خود باعث می شود که بازار اجاره به صورت جهشی دچار افزایش قیمت نشود.

همچنین حسنی یکی از مستاجران که در محدوده خیابان ولیعصر ساکن بود در گفت‌وگو با خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه امیدواریم این طرح هر چه سریعتر توسط دولت و مجلس به مرحله اجرایی برسد، ادامه داد: خستگی در یافتن واحدمسکونی مناسب در چهره بسیاری از مستاجران مشهود است چراکه هر سال باید به دنبال واحد مسکونی در محلات مختلف باشیم و از سوی دیگر بسیاری از مالکان راضی نمی شوند که قراردادهای خود را دو سالانه منعقد کنند.

او ادامه داد: مالکان هر سال به دلخواه خود اجاره ها را با قیمت های بسیار بالاتری افزایش می دهند که این باعث ایجاد مشکلات بسیار زیادی برای مالکان می شود.

این مستاجر اظهار کرد: اگر مالکان راضی شوند که قراردادهای خود را ۲ ساله و یا چند ساله منعقد کنند بار بسیار سنگینی از دوش مستاجران برداشته می شود.

در همین زمینه یکی از مالکان با نام صلاتی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت: اگر دولت بخواهد این طرح را اجرایی کند باید نرخ های بالاتر از نرخ‌های مصوب سال قرارداد منعقد کند چرا که هر ساله بر نرخ تورم افزوده می شود بنابراین اگر با همان نرخ های سال گذشته قراردادها را منعقد شود هیچ مالکی راضی به اجرای چنین طرحی نمی شود.

حسام عقبائی نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک در گفت وگو با خبرنگار حوزه مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه طبق قوانین حقوقی و مدنی نمی توانم مالک و یا مستاجر را ملزم به انعقاد قرارداد دو ساله یا چند ساله کنیم، افزود: از نظر حقوقی موانعی در این زمینه وجود دارد در دولت یازدهم و همچنین در زمان ریاست آخوندی و همچنین در زمان دولت دهم این موضوع به نتیجه نرسید .

وی گفت: طبق قانون مالک و مستاجر مصوب سال ۷۶ نمی توان مدتی برای قرارداد اجاره تعیین کرد و یا محدودیتی مشخص کرد و ممکن است مالک و مستاجر این موضوع را قبول نکنند.

او ادامه داد: ممکن است یک فردی برای درمان و یا دوره دانشجویی واحد مسکونی را در تهران به مدت چند ماه اجاره کند بنابراین نمی توان مالک را مجبور کرد که برای دو ساله قرارداد را منعقد کنند.

دوای درد بازار اجاره مسکن ساخت واحدهای مسکونی استیجاری است

عقبائی توضیح داد: در برخی از املاک تجاری و یا مغازه‌ ممکن است مالکان قراردادهای چند ساله منعقد کنند اما در قرارداد ذکر می‌ شود که هر سال مبلغ اجاره افزایش خواهد یافت به طور مثال در سال اول یک میلیون اجاره، سال دوم یک میلیون و پانصد، سال سوم سه میلیون تومان از مستاجران دریافت می شود.

او با اشاره به اینکه چنین طرح هایی نمی تواند بازار اجاره را به سمت آرامش و کاهش قیمت هدایت کند، ادامه داد: دولت باید طرح‌های جامع و کامل از جمله طرح مسکن استیجاری، پرداخت تسهیلات با نرخ کم و افزایش تولید را در دستور کار خود قرار داد و شاید بتوان بازار را به سمت آرامش هدایت کرد.

به نظر می رسد که نمی‌توان با چنین طرح‌های بازار را به سمت آرامش هدایت کرد بلکه باید در این بخش دولت برنامه های جامع و کامل تری را در دستور کار خود قرار دهد تا شاید بتوان گرانی بازار اجاره را در این بخش ریشه کن کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۴ ۱۳ شهريور ۱۳۹۹
تنها راه کنترل قیمتها مقابله با زیادی خواهی املاکی ها هست که نه رحم دارند و نه وجدان
باعث بانی گرانی ملک املاک هستند جاشون را بگیرید
کنترل کنید در گذشته دو نفر سر پایی کار خرید و فروش را انجام می دادند ولی الان در هر منطقه بالای ۱۰۰ املاکی هست
چرا چون با هزینه کم درآمد بالایی از راه فریب دادن فروشنده و خریدار بدست میاورد و جالب این هست فروشنده حق دیدن خریدار را هم ندارند این ترفند را در شیراز زیاد دیده ام
دولت همه چیز را رها کرده
Iran (Islamic Republic of)
عباس شریفات
۰۷:۲۲ ۱۳ شهريور ۱۳۹۹
باسلام خدا پدر ومادر نمایندهوهرشخصی که طرح قرارداد دو ویا چند ساله را پیشنهاد کرد بیامرزد انشاالله که خیر در دنیا واخرت ببرد که باری از روی دوشمستاجران برداشته میشود ولی بنگاه داران نارازی هستند که هرسال مبلغ بناحق از مستاجران میگیرند که نرخش خیای بالاست مردم ومستاجران چرا مستاجرند .بخاطر نداری ودرامد کم وبیکاریست وحتی نداشتن پارتی مسلم است که بنگاه داران ادت به گرفتن پولهای بناحق از مردم هستند وبا اجرایی شدن این طرح در امد سرشارشان کمترمیود عزیزان مسولی هست که این نرخ نامه را عوض کندواین بنگاه داران که چند کاره هستند را سر جایشان بنشاند که بالا رفتن وگران شدن خانه ها ریر سر همین بنگاه داران است که ثاحب خانه ها را تشویق به گران گردن خانههایشان میکند وبا این کار کثیف درصدبنگاه داریشان را چندبرابر میکنندبا ین کار ناشایست وکثیف که تز خون سگ حرامتر است را از مستاجر طلب میکنندوهم بنگاه دار زینفع میشود وهم خانه دارها ولی بیچاره مستاجران که نه پشت دارند ونه پناهی خدا وند شاهد است با شنیدن این طرح چنان خوشحال شدم وشخصی که این طرح را مطرح کرده را از ته دل دعا کردموگفتم مثل اینکه مسلمان وبا دین وایمانی هست که دلش برای فقیر وبیچارههاوبیکاران مستاجر میسوزد ما که نه ار دولت ونه از هیچ مرجعی خیری ندیده ایم حد اقل این کار سویی در تاریکی است خدا وند نگهدارومشوقش در کارهای خیر باسد انشاالله والسلام
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۱:۴۹ ۱۳ شهريور ۱۳۹۹
وقتی کمیسیون املاک ده روز اجاره ماهیانه هست املاکییم سعی میکنه قیمتو بالا ببره مورد بعدی هم از سال قبل کلیه اجناس بعضا ۵ یا۶ برابر شده خوب مالکم اجاررو دو یا سه برابر میکنه .
Iran (Islamic Republic of)
ا. سلیمی
۲۰:۱۲ ۱۲ شهريور ۱۳۹۹
دوستان تو مملکتی که هر ۵ سال تورم مسکن چند برابر میشود بهتر نیست به جای اینکه دنبال قانون و انصاف صاحبخانه باشیم یکم با برنامه و هدف زندگی کنیم البته تعقل همیشه سخت تر از تقلید است من بعد از ۳۰ سال زندگی مشترک به این نتیجه رسیدم که تا زن و مردی هم فکر و هم عقیده نباشند و از ازدواج گرفته تا اولاد دار شدنشان بدون برنامه باشه و با حقوق یا درامد ماهی ۲میلیون بخوای هم مستاجری و بچه داری کنی و هم به مسافرت و چشم رو هم چشمی برسی جز پسرفت هیچ اتفاق دیگه ای برات نمیفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۱۲ شهريور ۱۳۹۹
برای کاهش قیمت مسکن یکی از راه کارها افزایش کارمزد املاک در ازای قیمت پایین اجاره یا فروش مسکن است یکی از اوامل گرانی وحباب قیمتها همین املاکیها هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۴ ۱۲ شهريور ۱۳۹۹
خون ملتو تو شیشه کردن
Iran (Islamic Republic of)
سورنا
۰۲:۴۰ ۱۲ شهريور ۱۳۹۹
تمام مشکلات کشورمخصوصا مسکن مقصراصلیش بانکهاهستند!!ودلیل تورم وحشتناک ۶۰درصدبانکهاو۴۰درصدتحریم وانزوای کشوراست!!شماببینیددرشهرچندبانک وجوددارد!!!!مثل قارچ هرروزبیشترمیشوندوحساب کنیداینهاچقدرکارمنددارند!!!بله بانکهاباپول مردم وامهای کلان وقرض الحسنه به کارمندانش میدهدانهم چندین وام !!!وام مسکن .خودرو .ضروری.......!!بعداین کارمندان باپول باداورده وزحمت نکشیده واردبازارمسکن شده وبه راحتی وهرقیمت ملک میخرند وهرسه سال این تکرارمیشود .اگرکسی درایران پیدا پیداشودودرکاربانکها ورودکندوتحقیق کندمتوجه حرفهای بنده میشود.
Iran (Islamic Republic of)
پارسا
۰۱:۵۶ ۱۲ شهريور ۱۳۹۹
باسلام ممنون ازدوستان و هموطنان گرامی . نگشایدکارکسی از پیش کسی .یعنی این دولت ومسئولینش کاری برای ما و شما انجام نمیدن کاران است که خدا خوب کند ...دست به زانوی خود بگیر بگو یا علی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۶ ۱۱ شهريور ۱۳۹۹
ثانیه ای قیمت می‌ره بالا چرا؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۹ ۱۱ شهريور ۱۳۹۹
سلام مگر دولت میتواند به یک صاحب خانه دستور بدهد شما ملک خود را دوساله باید اجاره بدهی این دیگه چه طرحی یا به مستاجز بگوید شما دو ساله احاره کن
Iran (Islamic Republic of)
دانشجو
۱۶:۴۹ ۱۱ شهريور ۱۳۹۹
سلام تا حدی تو گران شدن خانه به نظرم این املاک و بنگاه ها مقصرن الکی میان تووگوش صاحبخانه میخونن که مستاجرت بلند کن یا خیلی ارزون دادی باید بیشترش کنی که فقط خودشون کمسیون بالاتری بگیرن جلوی اینا رو یکی بگیره
Germany
ناشناس
۱۶:۱۷ ۱۱ شهريور ۱۳۹۹
تعداد بنگاه های مسکن از تعداد نانوایی ها ی محل هم بیشتر شده !!! این همه مجوز برای چیه ! آیا دامن زدن به گرانی نیست! ایتالیا مستاجر با کرایه 20 سال پیش نشسته چون بانکها شون دندان تیز نمیتونن روی ملک بکنن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۰ ۱۱ شهريور ۱۳۹۹
منم میگم املاک تا حد زیادی تاثیر دارن تو گرانی مسکن بازار گرمی میکنن
Iran (Islamic Republic of)
شهباز
۱۴:۰۳ ۱۱ شهريور ۱۳۹۹
باسلام خدا پیغمبری فکر اساسی برای مستاجران بکنید مستاجر ۵۰.منر ۱۰۰ میلیون داده بودم ۵۰تومان
امسال صاحبخانه می گوید ۱۰۰ میلیون یک میلیون و پنجاه خدا پیغمبری یک فکر اساسی بکنید با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۱۱ شهريور ۱۳۹۹
دعوای درد مشگل مسکن بنگاهها رو کنترل و دستشون رو کوتاه شد قرارداد ها حداقل بشه دوسال.مثل ترکیه.بخدا ظلمه چشم میزاری سال میشه و صاحبخونه میگه بلند شو
Iran (Islamic Republic of)
حمید رضا احمدی نژاد
۰۸:۲۵ ۱۱ شهريور ۱۳۹۹
سلام عرض میکنم خدمت شما مسئولین محترم. ..
بنده حقیر یک سوال از شما دولتمردان محترم دارم. ..
من مردی37 ساله که دارای یک زن و یک فرزند ساکن پرند و مستاجر هستم، تکنسین کولرگازی هستم،با این شرایط نابسامانی که در بازار ارز و دلار درست شده و همه چیز بی رویه قیمتش بالا رفته به یه قشر خاص دیگه کسی میتونه کولرگازی بخره که من بتونم یه لقمه نون برای زن و بچه ام در بیارم ..شما بفرمایید من باید چی کار کنم، تو این اوضاع صاحبخانه هم با توجه به اینکه موعود قرارداد خونه هم تمام شده میگه خونه رو خالی کن. ..
حالا شما بفرمایید که من بیچاره با این رقمهای نجومی پول رهن و اجاره بها چه خاکی باید تو سرم بریزم. ..
الان دو ماهه که اثاثیه زندگیم جمع شده، ولی نمیدونم باید چه کار کنم. ..
تو را به حقانیت امام حسین (ع ) به سر بریده ایشان قسمتون میدم یه کاری برامون انجام بدید. ....
Iran (Islamic Republic of)
امامعلی عرب عامری
۰۸:۱۷ ۱۱ شهريور ۱۳۹۹
انعقاد قراداد اجاره دو یا سه ساله برای مالکان و مستاجرها فوایدی نیز دربردارد مشروط به آنکه منافع طرفین قرارداد در ابتدای دوره منظور و در اجاره نامه فیمابین منظور گردد .
۱ _ تعیین وتوافق مبنایافزایش اجاره سال آتی برمبنای نطر کارشناس ؛ یا نرخ واقعی تورم
۲_ در نظر گرفتن شرط اقاله یا فسخ در صورت عدم دستیابی به اجماع طرفین قرارداد
3_ انتخاب داوری به عنوان حکم فیمابین مالک ومستاجر
۴_ تاکید بر تمدید قرارداد توسط مشاور املاکی که قرارداد را تنظیم کرده برای حفظ حقوق صنفی
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۰۷:۴۳ ۱۱ شهريور ۱۳۹۹
با طرح اچاره دو ساله مشکل مستاجران بیشتر میشود به دلیل اینکه بعد از دو سال به یکباره باید تفاوت دو ساله نرخ اجاره را که دو برابر شده بپردازند. و دیگر اینکه به دلیل تخلیه دیر هنگام عرضه در یک مقطع زمانی کم شده و باعث افزایش قیمت اجاره میشود.
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۰۶:۲۵ ۱۱ شهريور ۱۳۹۹
سلام .با ایجاد سامانه مسکن ،همه قراداد ها چه در زمینه اجاره و یا خرید و فروش باید طبق کارشناسی صورت گرفته توسط دولت ها با توجه به نرخ تورم صورت پذیرد .مثلا در مناطق مختلف تهران قیمت ها را دولت تعیین کند و در صورت مراعات نکردن قیمت ها با قرار دادن مالیات های سنگین برای نقض کنندگان ،آنها را مجبور به اطاعت کنند .ابزار مالیات سال هاست که در کشورهای مختلف راهکار جلوگیری از خودسری ها است .به همین راحتی همه چیز تحت کنترل است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۶ ۱۱ شهريور ۱۳۹۹
حالا امدیم کارشناس یک قیمت گفت صاحب خانه گفت من دوست ندارم ملکم را کرایه بدهم تصمیم عوض شد به زور که نمیشه نه باید اجاره بدی و این قرار داد را امضا کنی این طرحها یک ریال ارزش نداره وضع را بدتر میکنه باعث میشه ساخت و ساز کمت بشه و چند سال دیگه حانه خالی نباشد که کسی اجا ه بدهد یا ندهد باید یک فکری بکنند که هر کس خودش بتوانذ صاحب خانه شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۲ ۱۱ شهريور ۱۳۹۹
فقط یک چیز می گم .برید اقتصاد بخونید .مگه مشکل مسکن با حرف و قرارداد قابل حله ؟ آدم شاخ در میاره از این میزان عدم توجه به علم اقتصاد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۳۰ ۱۱ شهريور ۱۳۹۹
دولت اگه کاری میخواست بکه از اول انجام میداد درصورتی که از اول کارش ، زمینه های افزایشی قیمت های اقسام ضروریات ایجاد شد
Iran (Islamic Republic of)
مستاجر
۰۳:۱۰ ۱۱ شهريور ۱۳۹۹
خدا پدر و مادر هر کی این طرح اجاره مسکن حد اقل ۲ ساله را دا ه بیامرزد هر سال جابجایی خیلی خیلی سخت و مشکل است و بهترین راه حل معتدل کردن قیمت اجاره مسکن است خواهشها قانونی کنید این مهم را
Iran (Islamic Republic of)
مالک
۰۰:۳۲ ۱۱ شهريور ۱۳۹۹
اگر چنانچه دولت تورم را مهار کند شاهد ثبات قیمت مسکن و اجاره بها خواهیم بود.چطور میشود قیمت زمین وقیمت ساخت با تورم بالا برود ولی مالک نسبت به قیمت ملک اجاره بها را بالا نبرد در زمان حال نسبت به قیمت ملک احاره بها باید لا با نرخ تورم بالا رود ویا به نسبت سود سپرده بانکی یکی باشد ولی درحال حاضر اجاره بها به نسبت قیمت ملک از سود بانکی پایین تر است .انهایی که همچین طرح هایی را اراعه میدهند کارشان به هیچ عنوان کارشناسانه نیست فاکتورهای تورم را نگاه کنن و قیمت ساخت را محاسبه کنن قیمت ملک در میاد وبعد نسبت به ان اجاره اجاره بها را به مالک اعلان کنن ومالیات هن بگیرن نه اینه به مالک ملک گران بفروشند وبگویند احاره بهای کنی دریافت کن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۹ ۱۱ شهريور ۱۳۹۹
دوستان عزیزم.یک کتاب بهتون معرفی میکنم که بی نهایت زیباست.من تا حالا چنین کتاب به این زیبایی نخوندم.کتاب سه دقیقه در قیامت.از اینترنت دانلود کنین هم متنش هست هم فایل صوتیش.به همتون پیشنهاد میدم.واقعا واقعا قشنگه
Germany
ناشناس
۲۳:۲۹ ۱۰ شهريور ۱۳۹۹
توان خرید مردم به نصبت 8 سال پیش 50 برابر کمتر شده حالا تورم که نمیدونم چقدر هست که بشه حساب کرد
Iran (Islamic Republic of)
ص.ج.ب از تبریز
۲۳:۲۷ ۱۰ شهريور ۱۳۹۹
من ۲۴ سال مستاجر بودم و تجربه ای که کسب کردم این است که خداوند ، شیطان را نیز مستاجر نکند.
Iran (Islamic Republic of)
Reza
۲۲:۵۳ ۱۰ شهريور ۱۳۹۹
شما را نمیدانم ولی به خدا ما داریم با آب و نان شکم خودمون رو سیر میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
مردم
۲۲:۴۰ ۱۰ شهريور ۱۳۹۹
قیمت ماشین خونه وووووووووووو باید برگرده به سالهای ۹۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۱ ۱۱ شهريور ۱۳۹۹
زودتر میگفتی دوست عزیز دلیلش را هم بفرمایید ارزش پولمان باالا رفته.؟؟ قیمت مصالح پابین امده؟ وضعیت مملکت بهتر شده مسولان تغییر کرده‌اند فقط جابجا شدن و میشوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۱ ۱۰ شهريور ۱۳۹۹
تا دولت آن است وضع همین است بدتر می شود که بهتر نمی شود چون یک سال وضع بدتر شده کسی به حرف او دولت او گوش نمی دهد بازار از دست آنها رحا شده افتاده دست سوداگران دلال ها مافیای فسا دکران بانک مرکزی هم که همتی برده به نابودی فقط اسم بانک مانده بازار دلا ها صرافی ها برای اقتصاد تصمیم می گیرند نه صادر کننده نه تولید کننده هم هر کاری هر قیمتی می دهند وقتی بانک نمی تواند ارز صادر کننده بر گردانند و در کشورهای خارجی سرمایه گذاری می کنند به حال این مسولبن که نمی توانند پاسخگو باشند مردم چه کارنند چقدر باید تحت فشار کرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۱ ۱۰ شهريور ۱۳۹۹
فروش یک سال نفت بادرآمدسالی 50میلیارددلارمیتوان بالای 5میلیون خانه ساخت وحداقل20میلیون جمعیت راصاحب مسکن کردوبافروش 2سال نفت 5میلیون شغل خوب ایجادکردتاهزینه 25 میلیون نفرتامین شودکلا3سال فقط فروش نفت!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۵ ۱۰ شهريور ۱۳۹۹
قیمت شیر خیلی گرون شده من امروز خریدم در بندرعباس شیر گاو لیتری ۷ هزار تومن تا چند روز پیش لیتری ۵ تومن بود همه جارم قیمت کردم همه گرون کرده بودن yjc لطفا بررسی کن چرا گرون شده، آیا کارشون قانونیه یا گران فروشی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۳ ۱۰ شهريور ۱۳۹۹
نتیجه بی تدبیری به اصطلاح دولت تدبیررررررر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۳ ۱۱ شهريور ۱۳۹۹
انشاالله دولت عوض میشه همه چیز گل و بلبل میشه تا حالا کی امده که از قبلیس بهتر شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۴ ۱۰ شهريور ۱۳۹۹
همه قیمتها برگرده به سال96 والسلام!!! ؟
هرراه حل وحرفی، غیرازفوق، چرت وپرت وبیفایده ست!!
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۵:۲۹ ۱۱ شهريور ۱۳۹۹
احسنت. راه حل درست همینه. اگر واقعا عرضه دارید اینکاررا بکنید. یادتونه چه هیاهوئی برای برجام براه انداختید؟
Iran (Islamic Republic of)
حححح
۱۹:۴۷ ۱۰ شهريور ۱۳۹۹
دولت اگر برنامه ای داشت تا حالا باید معلوم میشد.چه کسی مسئول اینهمه نابسامانی در همه چیز و مخصوصا مسکن است.امیدی به مسئولان نیست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۹ ۱۰ شهريور ۱۳۹۹
ناشناس ترو خدا حلال مشکل باشیدمن سرپرس خانواده هستم مستاجر هستم وبازمانده دوختر وماهانه ۱۰۰۰۰۰۰ اجاره میدم وپول اب برق گاز تلفن وچی میماند ودی ماه قرار داد من تموم میشه توسرما وصعیت کرونایی چهخاکی به سر بریزم خداوند گفته عذاب بدین ملت راخون انها را در شیشه کنید
Iran (Islamic Republic of)
علی نیکی
۱۷:۲۳ ۱۰ شهريور ۱۳۹۹
سلام تنها راه حل اجاره مسکن وام دادن بانکها به مستاجران نه اینکه سود را ماهانه بگیرند بلکه وام چند ساله بدهند و مستاجر مقداری را بابت اجاره به بانک بدهد و مقداری هم پس انداز خودش بشود برای اینکه بعد از چند سال پول مال خود مستاجر بشود به عنوان پس انداز برای سال های بعد بهترین راه حل است که این طرح را بنده رفتم خدمت اقای سالاری ریس کمسیون معماری در شورای اسلامی شهر تهران و طرح را خدمت ایشان عرض کردم و ایشان هم استقبال نمودند. ولی نمی دانم چرا خبری نشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۱ ۱۰ شهريور ۱۳۹۹
تورم صد درصد شده توقع داره دولت اجاره ۱۵ درصد بالا برود خود دولت دلار را سه برابر سال قبل به مردم می دهد هزینه تعمیرات دوبرابر شده با قوانین جدید دیگه مستاجر خوب وجود ندارد در کشورهای دیگر ظرف دوهفته به دعوا مالک و مستاجر رسیدگی میشود در قوه قضاییه ما ۹ ماه طول می‌کشه تا حکم تخلیه بگیری حالا که بهانه کرونا هم اضافه شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۱ ۱۰ شهريور ۱۳۹۹
به جای اصلاح اقتصاد و افزایش درآمد مردم و ارتقای قدرت خرید با اصلاح روابط خارجی و مدیریت داخلی، فقط با شعارهای پوپولیستی مشکل ما مستاجران را زیاد کنید.
صاحبخانه من با بستن قرداد دوساله در بنگاه در پشت قولنامه قرارداد را یکساله کرد و به من هم رسید و برگه قرارداد را نداد.
چرا برای ما دردسر دست میکنید
Germany
ناشناس
۱۵:۳۵ ۱۰ شهريور ۱۳۹۹
چرا در‌مورد‌حقوق‌پایمال شده کارگران صحبتی نمیکنید؟
چرا در مورد ظلمی که به سبد معیشتی کارگران شده خبری نمیدید؟
چرا در مورد بی قانونی دولت و بی‌توجهیش که نسبت به ماده ۴۱ انجام داده خبر نمیدید؟
تورم ۵۰٪ هست بعد حقوق ۳۳٪؟؟؟؟؟
این بود حق؟؟
این بود عدالت و مساوات؟؟
این بود اسلام؟؟
باشگاه خبرنگاران جوان هیچ رسالتی حداقل نسبت به قانون و مفاد قانونی نداره؟؟؟
آیا بهتر نبود که پیگیر وزیر میشدید و این مهم رو گوش زد میکردید و خبر رسانی میکردید؟؟
وبه ایشان میگفتید با چه انصافی همچین بی قانونی در روز روشن نموده اند.
تمام امید کارگران کشور به قوه قضاییه هست که با چنین بی قانونی های مشهود و ملموسی برخورد کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۸ ۱۰ شهريور ۱۳۹۹
کاهش و کنترل اجاره مسکن نیازمند وجود مسئولین دلسوز، باوجدان، با اقتدار و پیگیر است. طرح های موقت قبلی تاثیری نداشته و در عمل شاهد گرانی بی منطق قیمت ها بوده ایم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۲ ۱۰ شهريور ۱۳۹۹
متاسفم بر همتی با این قول هایی به ملت داد.قیمت دلار این نیست . منظورش این بود دلار قیمتش 50تومانه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۱ ۱۰ شهريور ۱۳۹۹
خدا زمین آفریده تا بنده اش سکونت کنه در زمین اما مسولیین ما نمیزارن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۴ ۱۰ شهريور ۱۳۹۹
چرا خودمونو گول می زنیم دوای درد همه گرانیها بازگشت قیمت دلار به نرخ قبلی وتثبیت آن می باشد. اگه دولتمردان دنبال راه چاره میگردنند قیمت دلارو پایین بیارن
Iran (Islamic Republic of)
Mjp
۱۳:۳۷ ۱۰ شهريور ۱۳۹۹
اگه مشاوراملاکیهابزارنداین طرح اجرابشه همش زیرسربنگاههاست فرافکنی میکنندنه طرح. بدی هست برعکس مستاجرومالکه حرف میزنن فقط بفکرجیب خودشون هستن.. پس نظارت کو؟ کجا رفته نظارت؟ نکنه ناظریابازرس بازار املاک توبیابون گیرکرده وراه بنگاه هاراگم کرده؟ شایدم رفتن گل بچینن خخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ق رحیمی
۱۸:۳۰ ۱۰ شهريور ۱۳۹۹
باید رئیس اتحادیه املاک را مردم انتخاب کنند تا دست دلالها مسکن از بین بروند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۸ ۱۰ شهريور ۱۳۹۹
تهمت نزن ، بنگاه دارم یه بنده خداست، گوشت فروش، شیر فروش نون فروش همه همه چیز رو گرون و کوچک کردن زورت به بنگاه دار بدبخت رسیده؟
Iran (Islamic Republic of)
محمدجوادپاکسرشت. شیراز
۱۳:۳۳ ۱۰ شهريور ۱۳۹۹
بهترین. طرح اجاره. دوساله یاچندساله هست امامتاسفانه مشاوراملاکیهامخالف صددرصداین طرح هستندچون بنفع مستاجرومالکه.. یکم مراجعه کمترمیشه به مشاوراملاکیهااسمان وزمین رابهم میبافندکه این طرح قابل اجرانیست جوری میگن قابل اجرانیست انگاری می‌خواهند خاک طلادرست بشه ک میگن کار نشدیه. پنجاه درصدش تقصیربنگاهای املاکه گرانی وافزایش اجاره بها.. نظارت درحدصفره باباداغون شدیم بااین اجاره های سنگین وناحق
Iran (Islamic Republic of)
مالک
۰۰:۴۲ ۱۱ شهريور ۱۳۹۹
مقصر بانی تورم است
Iran (Islamic Republic of)
کاراگاه
۱۳:۲۶ ۱۰ شهريور ۱۳۹۹
بمیریم.راحت.میشیم.خانه.های.میلیاردی.مسولان
خانه.های.۵۰.متری.با.اجارهای.عجیب.غریب
دلمون.خوشه.زندگی.داریم.
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۲:۴۵ ۱۰ شهريور ۱۳۹۹
جالبه قيمّت مصالح را ول كردين
ميخواين قيمّت مسكّن واجاره را بگيرين
Iran (Islamic Republic of)
.
۱۲:۱۹ ۱۰ شهريور ۱۳۹۹
سلام دولت چرا همه کارها راه گردن مستاجر و صاحب خانه می اندازد خودش می خواهد چکار کند فکری بحال مستاجران بکند با این طرحهای الکی کسی صاحب خانه نمی شود جلو تورم ۸۰۰ درصدی بگیرد خود به خود همه چیز درست می شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۰ ۱۰ شهريور ۱۳۹۹
دولت اگر بتواند قیمت اجناس ساختمانی و غیره راه طی یک سال ثابت نگه داره اون موقع قیمت ها هم اینقدر بالا نمی ره و مردم هم اینقدر دچار مشکل نمیشوند
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۱:۳۵ ۱۰ شهريور ۱۳۹۹
این طرحهای الکی و..... فقط به بیچاره کردن و دربدری مستاجران تبدیل مشود زیرا هیچ مالکی باین صورت خانه اش را اجاره نمی دهد و خانه را خالی باندازد بهتر است از این که ایتطوری اجاره بدهد .
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۱:۲۹ ۱۰ شهريور ۱۳۹۹
وقتی مسئولین تحت فشار قرار میگیرند و نمیتونن کار را درست کنن از این طرح ها میریزن دیگه.
یک روز ازدواج اجباری یک روز قرارداد اجاره اجباری فردا هم ...
Iran (Islamic Republic of)
امیرارسلان
۰۱:۱۴ ۱۱ شهريور ۱۳۹۹
فقط خدا میتونه کمک کنه
Netherlands
امیر
۰۹:۴۹ ۱۰ شهريور ۱۳۹۹
آقای نویسنده مقاله ، لطفا به این مدیران و و بفرمایید بیایند اروپا ببینند قراردادهای مسکن چه شکلی تنظیم و تهیه می‌شوند. اینجا در غرب شما یک خانه را با هر قدرت مالی اجاره کنی تا هر زمانی که بخواهی در آن ساکن خواهی بود ، همینه که بنگاه های واقعا املاک در ایران که نقش اساسی و کلیدی در افزایش قیمت ها را دارند دستشان کوتاه میشود.
Iran (Islamic Republic of)
مالک
۰۰:۵۳ ۱۱ شهريور ۱۳۹۹
شما بفرمایید ور اروپا چند درصد تورم درسال دارید ؟ونرخ بهره بانکی برای خرید خانه چقدر است؟ و چند درصد از حقوق خودتون رو برای اقساط بانکی پراخت میکنید؟و بعد از چند سال صاحب ملک میشوید؟ ودرصد کمیسون املاک چقدر است؟ با یک محاسبه ساده به این نتیجه میرسیم که شما جوک میگی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۰ ۱۱ شهريور ۱۳۹۹
اگر صاحب خانه به خانهاس نیلز داشت چی؟
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۰۹:۴۱ ۱۰ شهريور ۱۳۹۹
سلام. بهترین کار برای کنترل اجاره بها ساخت واحد های استیجاری است .هروقت تعادل بین عرضه و تقاضا بر قرار شد ته تنها قیمت اجاره متعادل میشود بلکه قیمت خرید نیز کاهش خواهد یافت . اقتصاد زبان خودش را دارد.با زبان دستوری با اقتصاد برخورد کردن ممکن است مقطعی جواب بدهد ولی راه حل نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۷ ۱۰ شهريور ۱۳۹۹
افزايش اجاره مسكن حباب گونه است و بايد پايين بيايد ولي ايا كليه اقلام و خودرو كه حباب گونه بالا رفته تا كنون پايين امده، براي مالاجاره به دارايي رفتم كارمند دارايي ميگه مالك مهربون كه هستي پس با ما هم مهربان. باش ،،،!!!!!!! كجا بايد باين مسايل رسيدگي كند ؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۶ ۱۰ شهريور ۱۳۹۹
تولید مسکن ، ک داخل کشور همه چیش هست و جلوگیری از احتکار مسکن، تنها راه حل مشکل مسکن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۶ ۱۰ شهريور ۱۳۹۹
شما دلتان به حال کرایه نشین نمی سوزد
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۲۵ ۱۰ شهريور ۱۳۹۹
این دیگه چه بازیه جدیدیه
اجاره بهایت ارزش ملک مطابقت میکنه
ارز
طلا
فولاد
بورس
خودرو
خودرو خوراک و...
اگر کنترل بشه
اجاره بها هم کنترل میشه
ی روز میفتید دنبال قیمت لبنیات،ی روز دیگه حبوبات،روز بعد فولاد،روز بعد بورس، ومتاسفانه این روند ادامه دارد
به زور قیمت چیزی را نمیشه کنترل کرد
کاری که باید انجام داد
(( حفظ ارزش واحد پول کشور است ))
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۳ ۱۰ شهريور ۱۳۹۹
منطقیه، هر روز از یه چیز میگن تهشم هیچی نمیشه، تو بندرعباس شیر خام گاو که تاحالا ۵ میخریدیم امروز ۷ خریدم چرا یه روزه گرون شد مگه خر تو خره که هرکی هرکاری دلش خواست بکنه yjc پیگیر کن پس تعزیرات کشکه؟ الکیه؟ حقوق مفت فقط میگیرن؟ چرا پوله مفت دولت بهشون میده و به یکی نمیده؟
آخرین اخبار