این بار نوبت به گوجه‌فرنگی رسید؛

قصه پرتکرار دورریزی محصولات کشاورزی؛ اعتراضی که دو سر زیان است/چه کسی به داد کشاورزان می‌رسد؟

ایران جزو کشور‌های کشاورزخیز بوده که ظرفیت‌های بالقوه آن توجه بسیاری از همسایگان را به سمت محصولات مرغوب جلب کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ صنعت کشاورزی در صورت فراهم بودن زیرساخت‌های لازم می‌تواند کشور را در مسیر رشد و موفقیت در تجارت کلان قرار داده و پیش ببرد.

در حالی که بسیاری از همسایگان ایران طالب اصلی محصولات مرغوب کشاورزی این کشور هستند، اما در داخل وضعیت به گونه‌ای است که کشاورزان سالانه بخاطر بی‌توجهی، بی‌برنامگی و عدم کفایت برخی از مسئولان ، خسارت‌های کلانی را متحمل شده و نمی‌توانند محصولات خود را آنطور که انتظارش می‌رود کشت، داشت، برداشت کرده و به فروش برسانند.

صنعت کشاورزی ایران جا برای پیشرفت زیاد دارد، که می‌توان با بهره‌گیری از دانش بومی مهندسان کشاورزی منطقه و تلفیق این هنر با دانش جهانی و استاندارد‌های بین‌المللی این صنعت را در ایران به یکی از پردرآمدترین حوزه‌های تجاری تبدیل کرد؛ که در چنین وضعیتی نه تنها کشاورزان منطقه متضرر نخواهند شد، بلکه با سوددهی بالای حاصل از تجارت در حوزه کشاورزی می‌توان معنای فقر در کشور را نیز دچار تغییر کرد.

کشاورزی ما هیچ مشکلی ندارد

وقتی وضعیت کشاورزی و صادرات محصولات این حوزه را از مسئولان پیگیری می‌کنیم شرایط به قدری بر وفق مراد است که این صنعت را به یکی از صنایع بدون مشکل و موانع برای همه معرفی می‌کند، اما در آنسوی ماجرا زمانی که پای صحبت کشاورزان می‌نشینیم مشکلات پنهان شده توسط مسئولان، یکی یکی نمایان می‌شوند.

کارشناس مسئول زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به وضعیت مطلوب برداشت محصولاتی همچون سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی در منطقه اظهار داشت: برداشت زودهنگام برخی از محصولات کشاورزی در مناطق گرمسیری همچون پارس‌آباد و مغان آغاز شده که تا به اینجای کار مشکلی بزرگ در رابطه با برداشت و فروش این محصولات نداریم.

این مسئول مشکلاتی همچون کمبود سردخانه، قیمت بالای بذر و سموم و نهاده‌ها را مشکلی قابل رفع دانست و اضافه کرد: کشاورزی ما مشکلات خرد و ریزی دارد که تمامی این مشکلات با همکاری کشاورزان قابل رفع و برطرف‌سازی است.

قصه پرتکرار دورریزی محصولات کشاورزی؛ اعتراضی که دو سر زیان است/چه کسی به داد کشاورزان می‌رسد؟

اختصاص ۴ هزار هکتار به کشت گوجه

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اظهار داشت: هم‌اکنون سطح کل زیرکشت گوجه‌فرنگی در اردبیل ۴ هزار و ۴۰۳ هکتار می‌باشد که پیش‌بینی می‌شود بیش از ۱۹۸ هزار تن محصول گوجه از اراضی استان برداشت شود.

خلیل نیکشاد تاکید کرد: تا به امروز ۸۰ درصد محصول گوجه‌فرنگی در مناطق گرمسیر استان همچون پارس آباد و بیله سوار برداشت شده است که هیچ گونه گزارشی مبنی بر کم‌فروشی، دورریزی یا سایر مشکلات به سازمان جهاد کشاورزی استان ارائه نشده است.

او با اشاره به برخورد با دلالان در راستای خرید و فروش محصولات کشاورزی گفت: در این زمینه جهاد کشاورزی استان اهتمام ویژه‌ای برای جلوگیری از هدررفت تلاش کشاورزان منطقه دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز با اشاره به وضعیت مطلوب صادرات محصولات کشاورزی اردبیل به خبرنگار ما گفت: در این راستا هیچگونه مشکلی نداریم و صادرات محصولات بنا به چارچوب‌ها به کشور‌های همسایه و بیشتر به کشور‌های عراق، افغانستان و آذربایجان انجام می‌شود.

به گفته رامین صادقی سازمان صنعت و معدن همواره حامی کشاورزان بوده تا محصولات کشاورزان به نحو احسن و با کمترین هزینه مصرفی به دست مشتریان در بازار برسد.

چه کسی به داد کشاورزان می‌رسد؟

کشاورزی در رابطه با مشکل کشاورزان منطقه در کشت محصول گوجه‌فرنگی به خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل گفت: هر سال ما با این مشکل مواجه هستیم که قیمت تمام شده هر کیلو گوجه فرنگی برای ما حدود ۶۰۰ تا ۹۰۰ تومان است، اما موقع فروش محصول در بازار این محصولات باکیفیت را از ما به قیمت ناچیز ۶۰۰ تومان خریداری می‌کنند که در بهترین وضعیت خود نیز ما ضرر می‌کنیم.

این کشاورز ادامه داد: امسال به دلیل گرانی‌های تحمیل شده بر کشاورزان ما مجبور هستیم هزینه‌های کلانی را برای کارگران پرداخت کرده همچنین نهاده‌ها، بذر، کود و سموم را نیز به قیمت بسیار بالایی خریداری کنیم که تمامی این هزینه‌ها در موقع فروش محصول به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی جبران نمی‌شود.

علایی، یکی دیگر از کشاورزان منطقه با تاکید بر وضعیت نامتعادل بازار محصولات کشاورزی به خبرنگار ما گفت: محصول گوجه‌فرنگی پارس‌آباد مغان هم‌اکنون برداشت شده و بخش اعظمی از آن نیز به فروش رسیده است، اما همچنان برخی از کشاورزان منطقه مشکلاتی در این راستا دارند.

قصه پرتکرار دورریزی محصولات کشاورزی؛ اعتراضی که دو سر زیان است/چه کسی به داد کشاورزان می‌رسد؟

او با اشاره به قیمت پایین مصوب گوجه فرنگی افزود: متاسفانه دلالان بازار مانع سود کشاورزان در بازار اردبیل می‌شوند به طوری که ما محصولات خود را به قیمت ناچیزی می‌فروشیم که همان محصول مرغوب و درجه یک ما در میدان تره بار به قیمتی ۵ برابر فروخته می‌شود.

این کشاورز ضمن درخواست از مسئولان برای رسیدگی به اوضاع نابسامان کشاورزی اردبیل اظهار کرد: کشاورزان استان ما مشکلات عدیده‌ای دارند که در این زمینه مسئولان جهاد کشاورزی باید با مدیریت کامل و اشرافیت به مسئله نسبت به برطرف‌سازی مشکلات کشاورزان اقدام کنند.

اعتراض کشاورزان اصفهان به قیمت گوجه‌فرنگی

به اصفهان می رویم جایی که قیمت گوجه فرنگی اعتراض بسیاری از کشاورزان را دربرداشت.

رئیس اتحادیه عمده فروشان میادین میوه و تره بار اصفهان گفت: با قیمتی که در حال حاضر گوجه‌فرنگی به فروش می‌رسد کشاورزان اصفهان ضرر می‌کنند، همین عامل موجب نارضایتی و اعتراض آن‌ها شده است.

ناصر اطرج در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان گفت: به دلیل کاشت بیش از حد گوجه فرنگی در استان اصفهان قیمت‌ها پایین آمده است، اما مخارج کشاورزان همچنان بالاست و کشاورزان با قیمتی که در حال حاضر این محصول به فروش می‌رسد ضرر می‌کنند، همین عامل موجب نارضایتی و اعتراض کشاورزان اصفهان شده است.

او ادامه داد: برای حل این مشکل در ابتدا سعی کردیم نرخ فروش گوجه را به نحوی تنظیم کنیم تا گوجه فرنگی از سایر استان‌ها به اصفهان وارد نشود به همین دلیل قیمت‌ها را کاهش دادیم تا گوجه‌ای که در استان کاشت می‌شود در همین استان نیز به فروش رسیده و مصرف شود.

رییس اتحادیه عمده فروشان میادین میوه و تره بار اصفهان بیان کرد: متاسفانه حتی با کاهش قیمت‌ها باز هم شاهد وارد شدن گوجه‌فرنگی از سایر استان‌ها به اصفهان هستیم که در حال حاضر تمهیداتی اندیشیده ایم که بطور کلی از خارج استان گوجه‌فرنگی وارد نشود تا کشاورزان اصفهانی متحمل ضرر نشوند.

اطرج عنوان کرد: بهترین راهکار جلوگیری از ضرر کشاورزان اصفهان این است که با توافق با شرکت تعاونی روستایی کارخانه‌های تولید کننده رب گوجه فرنگی قیمت خرید محصول را افزایش دهند، چون در حال حاضر که نرخ رب گوجه فرنگی تولیدی بالاست، حداقل قیمت خرید را نیز افزایش دهند تا کشاورزان گوجه‌های مازاد بر بازار را به کارخانه‌ها بفروش برسانند و متضرر نشوند.

او در پایان اضافه کرد: گوجه‌هایی که در اصفهان کاشت می‌شوند از لحاظ کمیت و کیفیت به میزانی هستند که نیاز مصرفی استان را تامین کنند و مازاد بر مصرف بازار نیز می‌تواند به کارخانجات و حتی به استان‌های دیگر فرستاده شود از طرفی جهاد کشاورزی با برنامه ریزی می‌تواند کشاورزان را متقاعد کند تا به میزان نیاز بازار گوجه‌فرنگی تولید کنند.

قصه پرتکرار دورریزی محصولات کشاورزی؛ اعتراضی که دو سر زیان است/چه کسی به داد کشاورزان می‌رسد؟

کشاورزی ایران کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی دارد

باقر اسدزاده مهندس زراعت و اصلاح نباتات، در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل اظهار داشت: صنعت کشاورزی ایران می‌تواند در صورت دادن بهای کافی به آن به یکی از حوزه‌های پربازده تبدیل شود که استفاده حداکثری از این ظرفیت طبیعی نیازمند فراهم آوردن زیرساخت‌هایی مطابق با تکنولوژی‌های روز دنیاست.

او با اشاره به اینکه از بس گفتیم کشاورزی ایران صنایع تبدیلی و تکمیلی کم دارد، خسته شدیم، افزود: سرمایه‌گذاران زیادی هم‌اکنون رغبت بالایی برای تجاری‌سازی بسیاری از محصولات کشاورزی مطابق با فناوری روز دارند، اما به دلیل سنگ‌اندازی‌های مسئولان پا پیش نگذاشته و در نهایت سرمایه‌های کلان خود را در مناطق دیگر خارج از کشور استفاده می‌کنند.

این مهندس کشاورزی با بیان اینکه با تسهیل و رفع برخی موانع به راحتی می‌توان صنایع تبدیلی برای تک تک محصولات کشاورزی راه‌اندازی کرد، گفت: راه‌اندازی کارخانه‌های فرآوری محصولات در صورت اعلام آمادگی سرمایه‌گذاران کار بسیار آسانی است که این اقدام می‌تواند مشتریان زیادی را در بازار جهانی برای محصولات مرغوب کشاورزی، اما فرآوری شده ایران جذب کند.

اعتراض به مسئولان با دور ریختن محصولات کشاورزی

همه ساله در مناطق مختلف کشور و استان‌های کشاورزخیز شاهد دورریزی برخی از محصولات هستیم که سال گذشته دور ریختن محصول سیب استان اردبیل، محصول گوجه ‌فرنگی طارم و بسیاری از محصولات دیگر در استان‌هایی همچون آذربایجان غربی، اصفهان و سایر استان‌ها نمونه بارز این اتفاق بودند.

این نوع شیوه اعتراض کشاورزان به مسئولان به حدی در کشور رایج شده است که کشاورز ترجیح می‌دهد محصولات باغی را با دستان خود دور بریزد، اما براساس چارچوب معینه از سوی وزارت کشاورزی آن را به دلالان بازار نفروشد.

شاید این شیوه اعتراض کمی از آتش خشم کشاورزان متضرر کم کند، اما باید بدانیم که این راه درستی نیست، چرا که با دور ریختن محصولات مرغوب کشاورزی که حاصل ماه‌ها تلاش و دست‌رنج کشاورزان است هم هزینه‌های باغداران از بین می‌رود هم اینکه آسیب جدی به بدنه اقتصاد کشاورزی کشور وارد می‌آید.

در حالی که هفته گذشته با حضور مسئولان استانی و کشوری از بزرگترین کارخانه رب سازی شمالغرب کشور در شهرستان پارس‌آباد بهره‌برداری شد که این کارخانه با ظرفیت تولید ۳ هزار تن رب گوجه‌فرنگی در روز فعالیت خواهد کرد، اما انتظار می‌رود تا مسئولان منطقه تمرکز بیشتری بر روی صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی نه تنها در یک محصول بلکه در محصولات متنوع کشاورزی داشته باشند تا شاهد رونق این صنعت و پیشرفت آن در بازار داخلی و جهانی باشیم.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۸ ۱۲ شهريور ۱۳۹۹
خیالتون راحت باشه هیچ کس بدادتون نمیرسه . برین کشاورزیتون رو بکنین آخرش هم همه رو بریزید بیرون. اینجا هیچ کس بداد ما نمیرسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۶ ۱۲ شهريور ۱۳۹۹
فراوری کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۱۲ شهريور ۱۳۹۹
به نظر بنده کاشت این محصولات پر اب باید در گلخانه انجام شود تا در طول سال به طور یکنواخت تولید داشته باشیم و قیمت هم مناسب باشه
دولت باید احداث گلخانه ها را در اولویت قرار بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۱۲ شهريور ۱۳۹۹
بیچاره اونی که میخواد گرون بخره


الان قیمت 3500تا 4000تومانه هنوز قیمت گوجه بالاهست بیارید تومنطقه ما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۱۲ شهريور ۱۳۹۹
بیچاره اونی که میخواد گرون بخره


الان قیمت 3500تا 4000تومانه هنوز قیمت گوجه بالاهست بیارید تومنطقه ما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۱۲ شهريور ۱۳۹۹
دولت تسهیلات بده تا چنین زراعتهای با مصرف اب بالا در گلخانه ها کاشت شوند وقابلیت صادرات داشته باشند الان قیمت ها خوبه کی میگه پایینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۴ ۱۲ شهريور ۱۳۹۹
این قیمت ها مقطعی هست یک روز هم مردم کمی خیال راحت داشته باشند
از آبان گوجه میشه کیلو 20هزار تومان مثل پارسال
کشت و پراکنش کنترل شود
قیمت الان 3500تومانه خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۴ ۱۲ شهريور ۱۳۹۹
این قیمت ها مقطعی هست یک روز هم مردم کمی خیال راحت داشته باشند
از آبان گوجه میشه کیلو 20هزار تومان مثل پارسال
کشت و پراکنش کنترل شود
قیمت الان 3500تومانه خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۲ ۱۲ شهريور ۱۳۹۹
آقا ازتولیدبه مصرف راه بیندازید

چرا گلخانه نمی زنید تا افزایش تولید ودرآمد بیشتر داشته باشید
Iran (Islamic Republic of)
یحیی
۱۳:۵۲ ۱۲ شهريور ۱۳۹۹
گوجه فرنگی رو کشاورز باچه بدبختی بعمل میاره دلال اینجوری سرش رو کلاه میزاره کارخانه رب هم بعد از 24 ساعت معطلی در صف و کلی کرایه حمل ماشین هر کیلو 500 یا 600 میخره و بعد 800 گرم رب رو بقیمت 19 تا بالای 20 تومن هم میفروشن این انصافه جهاد کشاورزی بجای گیر دادن به این و اون و تخریب و غیره به رسالت اصلی خودش عمل کنه با کمک و حمایت مردم و تشکیل تعاونی ها کارخانه های کوچک رب سازی تشکیل بدن و یا زمیه صادرات رو فراهم کنن که کشاورز هم سهمی ببره و ضرر نکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۱۲ شهريور ۱۳۹۹
الان خرید حمایتی توسط تعاون روستایی شروع شده کیلو1000تومان که سود منطقی هم برا کشاورز داره
آخه خیلی ها دنبال سود های زیاد ومثل سال 97 هستند
پس تکلیف ما ومصرف کننده ها چی میشه
همین الان توبازار قیمت گوجه 3000تومانه
چه خبره منه کارگر باید چکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۸ ۱۲ شهريور ۱۳۹۹
اگر صنایع تبدیلی فعال و اجبار به دریافت محصولات داشته باشند مشکل رفع و در فصل بعدی هم مشکل نخواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۸ ۱۲ شهريور ۱۳۹۹
فقط دلالان روحذف کنید
Iran (Islamic Republic of)
مرصاد
۱۳:۴۶ ۱۲ شهريور ۱۳۹۹
قبل از آنکه کشاورزی کشور نابود شود ، وزارت عریض و طویل کشاورزی ، کاری اساسی بکند !!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۱۲ شهريور ۱۳۹۹
متاسفانه مشکلدلالان هستند
Iran (Islamic Republic of)
م.
۱۳:۲۳ ۱۲ شهريور ۱۳۹۹
کشاورزا هم مقصرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۱۲ شهريور ۱۳۹۹
شنیدیم دولت میخاد کود شیمیایی وسموم رو
گرون کنه بدبخت کشاورز
میدونید اگر سموم کشاورزی گرون بشه سم فروش ها
ره صد ساله رو یک شبه میرن فقط دودش تو چشم کشاورز
وملت میره
-
ناشناس
۱۰:۵۶ ۱۲ شهريور ۱۳۹۹
بیچاره کشاورزان . اگه مسعولین بدونن چقدر زحمت داره کار کشاورزی با این گرونی کود و سم این بلاهها رو سر کشاورزان نمیارن . گوجه سر باغ 600 تو بازار 3000 تومان . مثل برنج مازندران . همه چیز دست دلالان هستش و بیشترین ضرر را تولید کننده و مصرف کننده می کنن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۱۲ شهريور ۱۳۹۹
بحث دلالی واقعا جای حل نداره چون واقعا دست دولت نیست. هیچ کجای دنیا دولت محصول رو از کشاورز نمی خره. فقط محصولات استراتژیک رو می خرند. مشکل دولت نیست. مشکل وجدان خود ما هست که به همدیگه رحم نمی کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۱۲ شهريور ۱۳۹۹
کاش نهضت و جهادی در بین مسئولین راه بیفته که پول نفت فقط برای ایجاد شغل و تجهیزات کارخانه جات جدید صرف بشه و به هیچ عنوان از پول نفت به جز ساخت زیرساخت ها و تجهیزات و کارخانجات استفاده نشه! به این صورت موضوع اشتغال به کلی حل میشه و دولت باید از طرق دیگه برای هزینه های جاری کسب درامد کنه و خلاقیت و راندمان و ... بسیار بالاتر خواهد رفت و کشور پیشرفت خواهد کرد، الان نفت برای بودجه ی جاری، بلای کشورمون شده
مثلا بودجه ی نفت رو صرف خرید تجهیزات فراوری محصولات کشاورزی کنند و محصولات صادراتی درجه یک تولید کنند که درامد افزوده ی بالاتری از نفت داشته باشه و این همه تحصیل کرده ی بیکار هم به کار گرفته بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۳ ۱۲ شهريور ۱۳۹۹
باید کارخانه های فراوری محصول و کنسرو سازی گسترش پیدا کنند، مثلا به گفته ی یک مسئول کارخانه ی رب سازی، اگر به خوبی بسته بندی بشن و کاملا هوای داخل رب وکیوم بشه و خوب حرارت ببینه ، تا دو یا سه سال میتونه ماندگاری بدون نگه دارنده داشته باشه و حتی برای صادرات هم خوبه
و یا میتونن این نوع میوه ها مثل گوجه فرنگی رو پوره کنند و خشک کنند که مدت طولانی بتونه بمونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۱۲ شهريور ۱۳۹۹
آقا برا چی بریزی بیرون بزا کنار خیابون به قیمتی بده ببین میخرن یا نه یا بشن به ماشینت بیار یه شهر دیگه بفروش یا نه اگه هم موند ببر خونه به روش سنتی رب در بیار بزن تو ظرف ها بفروش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۳ ۱۲ شهريور ۱۳۹۹
بعد شهرداری و بهداشت هم بیاد خرشونو بگیره . دوست عزیز کجای کاری اینجا هر کاری که بخوای انجام بدی صدای یکی در میاد بخوای کنار خیابان بفروشی مامورای شهرداری میان دستگیرت میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۱۲ شهريور ۱۳۹۹
آقا برا چی بریزی بیرون بزا کنار خیابون به قیمتی بده ببین میخرن یا نه یا بشن به ماشینت بیار یه شهر دیگه بفروش یا نه اگه هم موند ببر خونه به روش سنتی رب در بیار بزن تو ظرف ها بفروش