باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

سلبریتی‌ها چگونه نام نوزادان ایرانی را تعیین می‌کنند؟ / بیگانه پرستی و بیگانه ستایی در انتخاب نام

انتخاب اسم، یکی از موضوع‌های مهم اجتماعی است که نه تنها هویت فرد بلکه شناسنامه یک اجتماع است.

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، چند روز مانده بود اولین فرزندش که پسر است به دنیا بیاید. می‌گفت: از زمانی که با همسرم متوجه شدیم باردار هستم در تکاپوی انتخاب اسم بودیم چرا که این موضوع برای ما از اهمیت زیادی برخوردار بود و همچنان هم است.

زن جوان ادامه داد: با وجود این که تُرک نیستیم، امّا دلم می‌خواست برای پسرم اسم ترکی انتخاب کنم، چون نه تنها اسم خودم هم تُرکی است بلکه به نظرم خیلی اسم‌های آهنگین و دلنشینی هستند.

از همه این‌ها گذشته، خیلی برای من و همسرم مهم است که حرف اول اسم بچه, با ما یکی باشد. به همین خاطر با تحقیق چندین ماهه و انتخاب چند اسم، در نهایت آیهان را انتخاب کردیم که با اسم خودم که آیسان است, هم وزن و شبیه باشد.

حرف‌های این زن، مرا به یاد دختر جوان ۲۰ ساله‌ای انداخت که همیشه از نامی که پدر و مادرش برای او انتخاب کرده بودند گلایه می‌کرد چرا که معتقد بود آن‌ها تحت تاثیر احساسات لحظه‌ای نامش را انتخاب کردند و با این کار باعث شده اند تا او همیشه از به زبان آوردن نام خود خجالت زده باشد تا جایی که حالا بیش از پیش مصمم است تا  نام موردعلاقه خود، " مَه گل " را انتخاب و جایگزین نام فعلی اش کند.

دختر جوان ادامه داد: نگرانی ام از این موضوع است که ثبت احوال با این اسم مخالفت کند و هر آن چه که موردتاییدشان است را تحمیل کنند.

نام من رفته ست روزی بر لب جانان به سهو
اهل دل را بوی جان می‌آید از نامم هنوز

رد پای سلبریتی‌ها در نام نوزادان ایرانی/انتخاب نام؛ بهانه‌ای برای بیگانه پرستی و بیگانه ستایی

این بیت از حضرت حافظ نشان می‌دهد که نام و انتخاب شایسته آن، یکی از موضوعات بسیار مهم اجتماعی است که علاوه بر اعمال و رفتار فرد می‌تواند روی هویت و شخصیت او نیز تاثیر بسزایی بگذارد. تا جایی که خوش نامی و بدنامی را برای فرد به ارمغان بیاورد.

ناصر فکوهی، انسان شناس، در مقاله‌ای تحت عنوان " نام‌ها و فرهنگ‌ها " این طور نوشته است: " نام‌ها یکی از پراهمیت‌ترین ابزار‌هایی هستند که ما برای تحلیل فرهنگ‌ها در دست داریم. فاصله میان مفهوم ایدئولوژیک، هژمونیک و تعریف عمومی یک نام در یک نظام اجتماعی، همگی از مواردی هستند که باید به آن‌ها توجه کرد. هرچند نام‌ها (بنا بر نظریه‌هایی که بیشترین اجماع درباره آن‌ها وجود دارد) صرفا ابزار‌های قراردادی در زبان‌ها هستند تا بتوان دستگاه نمادساز زبان را کار کرد, امّا در عمل به دلیل درونی شدن در نظامک ذهنی، بسیار فراتر از این قرارداد رفته اند. "

در نیمه‌های دهه ۸۰ بود که در ایام ماه مبارک رمضان مجموعه تلویزیونی " میوه ممنوعه " از شبکه دوم سیما پخش شد که یکی از شخصیت‌های اصلی آن، دختر جوانی تحت عنوان " هستی " بود که قصه فیلم، حول و محور این شخصیت می‌چرخید و پس از پایان پخش آن بود که نام این شخصیت تلویزیونی مورد استقبال بسیاری از خانواده‌های ایرانی قرار گرفت تا جایی که اولویت انتخاب نام فرزندانشان شد و از آن زمان تاکنون، بیش از یک دهه است که به دلیل فراوانی بالای آن در جامعه، در فهرست پرمتقاضی‌ترین نام‌های ایرانی قرار دارد.

رد پای سلبریتی‌ها در نام نوزادان ایرانی/انتخاب نام؛ بهانه‌ای برای بیگانه پرستی و بیگانه ستایی

این اوّلین بار نیست که خانواده‌های ایرانی برای انتخاب نام فرزند خود تحت تاثیر نام شخصیت‌های تلویزیونی، سینمایی و حتی سلبریتی‌ها و فرزندان آن‌ها هستند و این موضوع صرفا به داخل کشور ختم نمی‌شود تا جایی که پای آن به شخصیت‌های  کشورهای دیگر هم کشیده شده است که این را می‌توان از نام‌های انتخابی برخی از خانواده‌ها دریافت.

در روز‌های گذشته بود که سیف الله ابوترابی، معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال در یکی از گفت وگو‌های خود, با اشاره به ۱۰ نام اوّل انتخاب شده برای دختران در چهارماهه اول سال اظهار کرد: به ترتیب فاطمه با فراوانی ۶ هزار و ۳۸۵ مورد، زهرا با ۳ هزار و ۹۸۹ مورد، حلما با ۲ هزار و ۹۸۷ مورد، رستا با فراوانی ۲ هزار و ۹۵۹ مورد، آوا با ۲ هزار و ۵۲۵ مورد، مرسانا با فراوانی ۲ هزار و ۳۱۸ مورد، بهار با ۲ هزار و ۱۶۰ مورد، یسنا با ۱۹۸۴ مورد و همتا با فراوانی ۱۸۹۷ مورد، جزء پرطرفدارترین اسامی برای دختران هستند.

پس از انتشار این خبر بود که موضوع قرارگیری نام‌های رستا، آوا و همتا در فهرست پرطرفدارترین اسامی سال ۹۹, تیتر رسانه‌ها شد و آن‌ها نوشتند: رستا و آوا نام دو شخصیت سریال " دل " هستند و همتا نام یک شخصیت سریال " مانکن " است که همزمانی پخش آن‌ها با آمار ارائه شده از سوی سازمان ثبت احوال قابل توجه است چرا که پیش از این نیز، در زمان پخش فصل اول مجموعه تلویزیونی " ستایش " این نام هم جزء نام‌های پرطرفدار نوزادان قرار گرفته بود.

رد پای سلبریتی‌ها در نام نوزادان ایرانی/انتخاب نام؛ بهانه‌ای برای بیگانه پرستی و بیگانه ستایی

امان الله قرایی مقدم، جامعه شناس در گفت وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص اهمیت انتخاب نام برای فرزند اظهار کرد: نام، هویت و شخصیت فرد است چرا که شکل گیری شخصیت هر فردی از طریق نام اوست. به طور مثال؛ خانواده‌ای که برای فرزند خود, نام‌هایی که شخصیت مطلوب و موجه‌ای را در جامعه داخلی و خارجی ندارند, انتخاب می کند نه تنها باعث آسیب‌های جدی برای فرد بلکه برای جامعه او نیز می‌شود.

وی بیان کرد: برخی از والدین با انتخاب نام‌های غربی و یا برگرفته از سلبریتی‌های جهانی سعی می‌کنند که خود را متمدن نشان دهند. در حالی که دنبال کردن چنین شیوه‌هایی حاکی از خودباختگی و ناباوری فرهنگی و بی اعتنایی به ارزش‌های جامعه است چرا که این خانواده‌ها به جای گسترش نام‌های ملی و مذهبی که علاوه بر اخلاق و اعمال رفتار فرد، هویتی زیبا را برای فرد شکل می‌دهند, به ترویج خودباختگی می‌پردازند که در این میان، آموزش و پرورش یکی از نهاد‌هایی است که با ترویج شخصیت‌های ملی و مذهبی در کتاب‌های درسی می‌تواند این مهم را به خوبی در جامعه محقق کند.

این جامعه شناس تصریح کرد: این که خانواده‌ها نام فرزند خود را از روی شخصیت‌های فیلم‌ها و سلبریتی‌های موجه داخلی انتخاب کنند لزوما موضوع منفی نیست، اما وقتی ارزش‌ها جای خود را به ضد ارزش‌ها دهند می‌توانند آسیب زا باشند چرا که این موضوع باعث می‌شود بیگانه پرستی و بیگانه ستایی در جامعه گسترش پیدا کند و حتی برخی از افراد درصدد زیرپا گذاشتن هنجار‌ها و ارزش‌های اجتماعی برآیند.

قرایی مقدم گفت: وقتی که جامعه از طریق همین انتخاب اسم که یکی از مهم‌ترین موضوع‌های اجتماعی است به سمت بیگانه پرستی و بیگانه ستایی حرکت کند از تعصب‌های منطقی و مفتخر بودن به کشور، قومیت و ملیت خود دور می‌شود و تا حدی به غرب وابستگی پیدا می‌کند که ارزش‌ها و اعتقادات جامعه به صورت تدریجی کمرنگ می‌شود و این موضوع می‌تواند در آینده نه چندان دور، برای جامعه خطرناک باشد.


بیشتر بخوانید:

پر طرفدارترین اسامی سال ۹۸ اعلام شد

پدر یا مادر؛ کدامیک نام کودک را انتخاب کند؟


گزارش از فاطمه میرزایی دخت

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۴ ۱۹ دی ۱۳۹۹
دوره زمونه ای شده که طرف میگرده یه اسمی که هیشکی نشنیده رو انتخاب کنه و هر چی هم عجیب تر باشه خاص تر میدونن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۸ ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
به نظر من اسم باید معنی خوبی داشته باشه و تلفظش هم آسون و قشنگ باشه دیگه مهم نیست به چه زبونی باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۹ ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
هر کس هر اسمی که دوست داره می تونه برای بچش انتخاب کنه
شما هم بیاید بگید اسم فقط محلی و فلان و فلان
اختیار گذاشتی اختیار نگه دار
باشگاه خبرنگاران ثبت کن
اینم یه نوع نظره نظر افراد هم مهمه
-
ناشناس
۱۱:۰۱ ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
اسم فقط شهریار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
سلبریتی حیا کن/ جامعه رو رها کن
سلبریتی حیا کن/ جامعه رو رها کن
سلبریتی حیا کن/ جامعه رو رها کن
سلبریتی حیا کن/ جامعه رو رها کن
سلبریتی حیا کن/ جامعه رو رها کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۷ ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
یک اسم خوب باید چند ویژگی داشته باشه
متناسب با دین و اعتقادات باشه
و یا ریشه در فرهنگ و تمدن اون کشور داشته باشه
و اینکه معنیه خوب و با مسما داشته باشه
و نکته ی مهم اینکه اسم یک شخصیتی نباشه ک در تاریخ ب نیکی ازش یاد نمیشه
مثلا یکی بیاد اسم ضحاک یا چنگیز بزاره رو بچش
و یا خیلی از این اسم های ب اصطلاح آریایی ک وقتی تو تاریخ نگاه میکنی میبینی طرف تو زمان مثلا ساسانیان با خواهر خودش ازدواج کرده و....
و یا میخونی ک چ انسان بیخودی بوده
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا سیفی
۰۷:۲۲ ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
آیهان عالیه . پادشاه ماه
واقعا اسم باکلاسیه
اسم پسر عزیزم
Netherlands
ناشناس
۰۵:۴۱ ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
هرکسی هر اسمی دوست داره بزاره ازاد هست الان دیگه دنیا فرق کرده مثل قدیم نیست که اسم قدیمی بزاری الان دنیا مدرن شده ادم باید خودش به روزکنه و جلو بره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۷ ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
من درموسسه ای کارمی کنم که کودکان و نوجوانان زیادی به اونجا رفت و امد دارند . متوجه شدم بیشتر از نصف اسامی مذهبی دخترانه فقط درشناسنامه است و اونها هم عملا اسمهای دیگه با اصطلاح امروزی دارند
Iran (Islamic Republic of)
جان نام خانوادگی جانان
۰۰:۴۴ ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
ثبت احوال نام ایرانی خوش معنی وخوش اهنگ جان را که در فرهنگ های معتبر دهخدا ومعین تایید شده ،را
باستناد فیلم وهنر پیشه وفراوانی در خارج ،خارجی
شناخته !! از حق مردم برای انتخاب این نام جانانه مانع میشود بر فرض محال اگر هم نظرش درست باشد
چرا به مردم فرهیخته که ارتباط با خارجی را وسیله صلح ودوستی ووحدت جهانی قرار میدهند توجه نمیکند
والسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۰ ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
باید سلبریتی ها رو مجبور کنیم تا بجای خودنمایی در زمینه های مختلفی که اصلا در اونها تخصص ندارند‌؛ مالیات بدهند.
مالیات_سلبریتی
مالیت_سلبریتی
مالیات_سلبریتی
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۲۰:۵۸ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
بعضی بخاطر اینکه نشون بدن کلاس بالا هستن یه اسمهایی میزارن که // چی بگم
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۲۰:۵۷ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
فقط یه اسمی روی بچه هاتون بزارید که موقعیی که بزرگ شدن از دوستانشان خجالت نکشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۴ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
چشمو هم چشمی وکلاااااااااس باعث این اسمهای نا متعارفه امان از دست این جماعت زن
Canada
ناشناس
۱۹:۵۱ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
در انگلیس مسلمان ها بیشتر از نام مبارک محمد استفاده میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۲ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
کاری به سریالها ندارم چون اصلا تلویزیون نگاه نمی کنم ولی خدائیش اسم رستا قشنگه قرار نیست حتما عربی باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۹ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
اصلنم قشنگ نیست
Iran (Islamic Republic of)
ام البنین
۱۸:۱۱ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
اسم یا باید به کشورمان ربط داشته باشد یا به دینمان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۶ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
تمام زورشونو میزنند هویت ملی و مذهبی ایرانیها رو ازشون بگیرند ولی کور خوندند. به کوری چشم آمریکا و نوچه‌هاش اسامی اسلامی در ایران بیشترین انتخاب بین نام‌هاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۶ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
آدم بعضی اوقات یه اسمهایی میشنوه، که تابحال به گوش هیچ بنی بشری نریسیده و یا اصلا معلوم نیست این اسم پسرونه هست یا دخترونه!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۹ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
دقیقا یه نوزاد اسمشو میگن روم نمیشه بپرسم دختره یا پسر
Romania
پیمان
۱۷:۱۸ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
اسم من پیمان هست و ی اسم ایرانی بهش افتخار هم میکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۲۶ ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
آقا پیمان سلام.از کدوم کشور پیگیرyjcهستی؟فرانسه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
نه آقای ناشناس ایشان از رومانی پیگیر هستند
Netherlands
ناشناس
۱۶:۴۸ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
من آلمان زندگی می کنم و خانومم آلمانی هست تو ثبت احوال پرسیدن که اسم فامیل من و رو بچه بذارند یا مادر رو!! منم گفتم آقا مادر بچه که مشخص هستش کیه واسه همین فامیل پدر می ذارند که پدرش هم مشخص بشه خلاصه که چون خانومم ناراحت نشه گفتم اسمش رو تو انتخاب کن اونم یه مدت تحقیق کرد و اومد گفت اسم سایرس رو انتخاب کرده در واقع اسم لاتین کوروش منم که از خدا خواسته سریع گفتم به به چه اسم قشنگی. الان اسم پسرمون سایرس Cyrus شده. خوبیش، اینه بیانش واسه خارجی ها راحت هست هم ریشه ایرانی داره هم خارجی ها باهاش آشنا هستند.
Netherlands
ناشناس
۱۶:۴۸ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
من آلمان زندگی می کنم و خانومم آلمانی هست تو ثبت احوال پرسیدن که اسم فامیل من و رو بچه بذارند یا مادر رو!! منم گفتم آقا مادر بچه که مشخص هستش کیه واسه همین فامیل پدر می ذارند که پدرش هم مشخص بشه خلاصه که چون خانومم ناراحت نشه گفتم اسمش رو تو انتخاب کن اونم یه مدت تحقیق کرد و اومد گفت اسم سایرس رو انتخاب کرده در واقع اسم لاتین کوروش منم که از خدا خواسته سریع گفتم به به چه اسم قشنگی. الان اسم پسرمون سایرس Cyrus شده. خوبیش، اینه بیانش واسه خارجی ها راحت هست هم ریشه ایرانی داره هم خارجی ها باهاش آشنا هستند.
Netherlands
ناشناس
۱۶:۴۸ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
من آلمان زندگی می کنم و خانومم آلمانی هست تو ثبت احوال پرسیدن که اسم فامیل من و رو بچه بذارند یا مادر رو!! منم گفتم آقا مادر بچه که مشخص هستش کیه واسه همین فامیل پدر می ذارند که پدرش هم مشخص بشه خلاصه که چون خانومم ناراحت نشه گفتم اسمش رو تو انتخاب کن اونم یه مدت تحقیق کرد و اومد گفت اسم سایرس رو انتخاب کرده در واقع اسم لاتین کوروش منم که از خدا خواسته سریع گفتم به به چه اسم قشنگی. الان اسم پسرمون سایرس Cyrus شده. خوبیش، اینه بیانش واسه خارجی ها راحت هست هم ریشه ایرانی داره هم خارجی ها باهاش آشنا هستند.
Japan
ناشناس
۲۳:۵۳ ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
باشه
Iran (Islamic Republic of)
محمد۳۱۵
۱۶:۳۵ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
مردم الان به فکر این هستن که اسم خاص و باکلاس لاکچری بزارن رو بچه هاشون نه معنایش مهمه نه اینکه در آینده چی پیش میاد
Iran (Islamic Republic of)
محمد۳۱۵
۱۶:۳۵ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
مردم الان به فکر این هستن که اسم خاص و باکلاس لاکچری بزارن رو بچه هاشون نه معنایش مهمه نه اینکه در آینده چی پیش میاد
Iran (Islamic Republic of)
محمد۳۱۵
۱۶:۳۵ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
مردم الان به فکر این هستن که اسم خاص و باکلاس لاکچری بزارن رو بچه هاشون نه معنایش مهمه نه اینکه در آینده چی پیش میاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۴ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
آیهان اسم خیلی قشنگیه مگه ما تو ایران ترک نداریم ؟؟ عرب نداریم؟؟ کرد نداریم؟؟ فارس نداریم؟؟ و .....
فقط بهتره تو انتخاب اسم به معنی و مفهومش توجه کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۰ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
بايد بچه ها دو اسمي باشن يك اسم ائمه در شناسنامه و يك اسم ايراني كه همه صداش بزنن
Germany
ناشناس
۲۱:۳۲ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
فقط ایرانی کافی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۰ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
بايد بچه ها دو اسمي باشن يك اسم ائمه در شناسنامه و يك اسم ايراني كه همه صداش بزنن
Iran (Islamic Republic of)
یزدان
۱۵:۴۶ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
متاسفانه توی مملکت ما بعضی مردم برای پز دادن و کلاس گذاشتن، اسم بی معنی برای بچه انتخاب میکنند.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۵:۴۳ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
شما بی زحمت بفرمایید بیگانه رو تعریف کنید تو این مملکت!
تو مملکتی که ساختار حقوقیش از فرانسه گرفته شده،ساختارسیاسیش غربی هست،زبان عبادتش عربی هست ،
شاید منظور شما از بیگانه هر آن چیزی ست که به مذاق شما خوش نمیاد رو بهش میگید بیگانه،آقا طرف دوست داره اسم بچه اش رو یه اسم جدید بذاره،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۶ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
زبان عربی زبان دین ماست
United Arab Emirates
ناشناس
۲۱:۲۱ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
زبان مملکت ما پارسی است .... ربطی به دین نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۶ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
جهالت شما چقدر زیاده
دین و عبادت اسلام رو با سیاست غربی در یک کفه قرار میدید
Iran (Islamic Republic of)
Zabanderaz
۱۵:۴۱ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
اسامی بی اصالت وبی مسما رواج فاجعه باری دارد . اسامی دخترانه که به حرف ( ... نا ) ختم میشه گوجبنا بتینا کتینا و....انینا چختینا
Iran (Islamic Republic of)
Zabanderaz
۱۵:۴۱ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
اسامی بی اصالت وبی مسما رواج فاجعه باری دارد . اسامی دخترانه که به حرف ( ... نا ) ختم میشه گوجبنا بتینا کتینا و....انینا چختینا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۱ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
چه اسم های زشتی
Iran (Islamic Republic of)
مینا
۰۱:۱۲ ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
اسم منم به نام ختم میشه ولی قشنگه، ازون بدتر گندم، نفس، ...
Iran (Islamic Republic of)
ر
۰۷:۵۱ ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
وقتی بزرگ میشن همشون یک اسم دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۸ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
هرکس باتوجه به ملیت و دین و فرهنگش اسم بچه اش را انتخاب میکنه و اگر اسم فرزندش خارج از این حوزه ها باشه یعنی بیگانه پرستی. اون والدین که اسم ائمه را روی بچه میگذارن درواقع اسم های برگرفته از دینشون را روی بچه هاشون میگذارن. مثل مسیحی هایی که اسم هایی مسیحی روی بچه ها میگذارن مسلمان ها هم همینطوره و این بیگانه پرستی نیست. خیلی از اروپایی ها هستن که چون مسلمان شدن اسم اسلامی انتخاب کرده اند. درسته که منشا دین اسلام از عربستان بوده ولی زبان عربی زبان خارجی نیست بلکه زبان دین ما است. حالا ممکنه یک تفر اعتقادی به اسلام نداشته باشه و عربی را جزو زبان های بیگانه بدونه. زبان عربی کاملترین زبان دنیا است و میتونید این را از زبان شناس ها بپرسید چون برای هر موردی یک قاعده و قانونی دارند
البته از اونطرف هم هرکس اسم بچه اش را براساس قوم و ملیت و ذاتش انتخاب کنه نباید سرزنش بشه. یک نفر که ذاتا ترکی هست دوست داره اسم ترکی انتخاب کنه. فارس ا و لر ها و کرد ها و .... هم همگی مختارن. اما اون شخصی که ایرانی هست و هیچ ارتباطی به دین یا کشورهای خارجی نداره اما اسم هایی از ان فرهنگ ها انتخاب میکنه قطعا به این فرد باید گفت بیگانه پرست چون ملیت و نژاد خودش را رها کرده و رفته اسمی از فرهنگ دیگر انتخاب کرده
اسم های امامان هم چون دیت کشور ما اسلامه هیچ جای شکی باقی نمیگذاره که افراد زیادی دوست دارن اسم فرزندشون را اسم یکی از اولیای دینی خودش انتخاب کنه. همانطور که نمیتونی به مسیحیان ایراد بگیری
Iran (Islamic Republic of)
یاشار
۱۵:۱۵ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
حافظ اهل قلم بود بزرگ شاعری از اهل ایران زمین بود ولی هرگز حرضی نداشته که حضرت بخواننش.
شاکرم خدا را،به شکرانه حافظآن میهن دوست
که ندادند ذره‌ی خاک،بر خال زنان سیه پوست
...
حافظ بخشنده خاک به خال
صدشکر که ندید زنان زرد خال.
...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۵ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
این یعنی چی ما که ترکیم نباید اسم ترکی رو بچه هامون بذاریم این اسم هاریشه درفرهنگ وسنت مادارن اما اسم های عربی مشکل ندارن
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۴:۴۰ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
ما که از مرفهان بیدردیم // به بابامون هروقت اینجا هستیم میگیم (حاج اقا) // هر وقت هم میریم خارج میگیم (ددی) //ددی تو خارج شلوارک میپوشه و عینک دودی میزنه // هر وقت هم اینجا هستیم روم نمیشه بگم چه لباسی میپوشه // مرفه بیدرد اینقد خوبهههههه
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۴:۳۹ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
این صحبت کاملا غلطه.
اول اینکه اسم هویت هیچکس رو تعیین نمیکنه پس خواهشا چرت و پرت نگید.
دوم اینکه اگه گذاشتن نام های خارج از مرز اشتباهه بنابراین انتخاب نام های عربی رو هم شامل میشه.
سوم اینکه دست از خرافات بردارید که این اراجیف گفتنتون داره کم کم کشور و اعتقادات مردم رو نابود میکنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۸ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
یکی از فامیلهای ما میخواست اسم بچشوبزاره هلن اسم شاهزاره ای اروپاییست.اینم باتوجه به فیلمی ک دیده بودمیخواست این اسموانتخاب کنه.نذاشتیم این اسمو بزاره
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۵۷ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
اسمهای مذهبی مثله زهرا و علی و .... گذاشتن روی بچه ها لیاقت میخواد هرکسی لیاقت نداره اسم بچه اش رو اسم امام ها بذاره من خودم تازه ازدواج کردم و قصد دارم اسم بچه ام رو بذارم امیرحسین تا مثله امام حسین(ع) شجاع باشه و امام حسین (ع) الگو خودش قرار بده .
Iran (Islamic Republic of)
سید محمدامین
۱۳:۵۲ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
هر کی بستگی به سلیقه ای که داره اسم واسه فرزندش انتخاب میکنم به نظر من اسمی زیباست که معنی اون هم زیبا باشه بعضی از اسم ها هیچ معنی ومفهومی نداره واقعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۹ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
هستی و همتا و ستایش بیگانس؟ یا اسم ترکی ک شما گفتی بیگانس؟؟ در صورتی که این همه ترک زبان هموطن داریم ...دمتون گرم نونی ک میخورین حلالتون ...اسم عربی میزاشتن خوب بود آره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۱ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
امام صادق علیه السلام فرمود:ازحق اولادبروالدین انتخاب نام نیکوست که همانا نام ویاالقاب ماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
به نظرمن بایداسم معنی داشته باشه حالامیخوادهرچی باشه نکته مهم این هست که بچه هامون یه مسلمان واقعی باربیاریم
Iran (Islamic Republic of)
کاربر
۱۳:۲۰ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
دوستان اسامی ائمه (ع) مربوط به دین و مذهب ماست و قطعا بیگانه نیست همانطور که مسلمانان در سراسر جهان اسامی اسلامی انتخاب میکنند با وجود فرهنگ و زبانهای گوناگون .گویا اسم محمد یکی از پر طرفدار ترینِ اسامی در جهان است.
Iran (Islamic Republic of)
داود
۱۳:۰۵ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
چرا فقط درباره اسامی دخترها حرف زدید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
منم با اسامی بیگانه و عربی مخالفم،اسامی فقط پارسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۰ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
رستم خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۷ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
بس کنید این نژاد پرستی را بابا
Iran (Islamic Republic of)
مهسا
۰۱:۱۱ ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
رستم خوبه، فامیلیش هم میشان دستان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
الان ما یعنی اسامی امام هارو میذاریم بیگانه پرستیم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
اسامی ائمه سلام الله نام های دینی ومذهبی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۳ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
طبق نظر ایشان بله ...واقعا هم باید اسم ایرانی بزاریم ...این همه اساطیر و بزرگان ..مگه کم داریم ...
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۵۳ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
بله
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۴:۲۴ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
خدا بداد مابرسد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۳ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
ائمه مگه بیگانه هستن؟؟؟
Germany
آرش
۱۵:۱۳ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
شما نام مبارک امام رو با بازیگران سریال های ترکی مقایسه میکنید.
Iran (Islamic Republic of)
عباسی
۱۵:۲۱ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
عزیزم داری می گی اسم امام ها یی که جز اعتقادات دینی ما هستند پس این اسامی با اسم های غربی که هیچ سنخیتی با فرهنگ ایرانی و اسلامی ما ندارند فرق می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۹ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
چه ربطی داره ؟
چرا ماست ها رو میریزی تو قیمه ها ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۰ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
ما و اسلام با هم عجینیم
اسلام تو رگهامونه
از وجود اسلامهدکه ایرانی هست
ایران و اسلام مثل جسم و روحن
اگر توجه کنین ما هر اسمی که عربی باشه که نمی‌داریم
ما اسامی که روح کشور اسلامی مونه میذاریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۴ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
اسامی پیامبر و ائمه به دلیل اینکه مذهبمون تشیعه هیچ ایرادی که نداره بسیار هم واجب و خوبه. انتخاب نامهای ایرانی هم به دلیل اینکه ایرانی هستیم خوبه ولی اسامی غیر ایرانی دیگه هیچ توجیهی نداره و هیچ ملتی تو دنیا اسامی خارجی روی بچه‌اش نمیزاره. بطور مثال در کشورهای اروپایی افراد مذهبی مسیحی اسامی مثل آبراهام و دیوید و یوحنا و ماتیاس انتخاب می‌کنند و افراد دیگه اسامی ملی کشورهای خودشونو ولی اسامی خارجی و غیر مذهبی روی بچه‌هاشون نمیزارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
هرکس دوست داره و اختیار داره که نامی که دوست داره واسه فرزندش انتخاب کنه خصوصا نام ایرانی نه نام عربی و عرب پرستی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
رستاومرسانا ایرانی اند؟؟؟؟مانام ائمه روبرای بچه هامون انتخاب می کنیم نه نام عربی مثلا خالد.ضمنا فراموش نکن چندمیلیون نفرازهموطنان ما عرب هستندو ملاک ارزش انسانها به تقواست نه به نژادورنگ پوست وزبان.جناب آریائی اصیل!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
درود به شرفت
Iran (Islamic Republic of)
یاسی
۱۴:۰۸ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
چطور شد اسم فلان قهرمان رومی یا خدای آفتاب که از روم باستان برداشته میشه روم پرستی نیست و خیلیم کلاس داره اونوقت اسم ائمه اطهار میشه عرب پرستی؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۰ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
انسان می‌تونه از اسامی خوب سایر فرهنگ ها استفاده کنه و این عرب پرستی نیست.
Germany
ناشناس
۱۴:۴۳ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
قسمت اول و دوم حرفت باهم نمیخوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۱ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
عرب پرستی !!!!!
منظورت از اسم های عربی همان اسم های اسلامی هست ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۳ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
اسامیه عربی نه ما اسامیه زیبای ائمه رو میذاریم
Iran (Islamic Republic of)
ابوذر
۱۵:۲۲ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
ما نام ائمه را با افتخار بر فرزندانمان می گذاریم. عرب پرستی یعنی چه؟؟؟
پرستش فقط مختص خداوند است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۱ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
ما عرب پرست نیستیم
یادتون رفته ما هشت سال با این عرب ها جنگیدیم اگر به قول شما عرب پرست بودیم کشور رو دو دستی تقدیم انها می کردیم
اگر اسم برخی از ما عربی تنها به خاطر عشق به امامان معصوم است و بس
United States of America
ناشناس
۱۶:۰۹ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
اسامى عربى منظورت اسامى ائمه است اين كه در دل وجان ماست وصد ها سال است كه عجين شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۶ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
نژاد پرستی در هر صورتی کار احمقانه ایه. چه ایرانی پرستی، چه عرب پرستی، چه هرجای دیگه.
Iran (Islamic Republic of)
مهسا
۰۱:۱۰ ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
سطح شعورتون تو حلقم !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۷ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
بايد يه كميته اسلامي تشكيل بشه و نام تمام معصومين در زبانهاي مختلف و اصحاب معصومين رو به مردم معرفي كنه تا مردم تنوع داشته باشن و جق انتخاباشون زياد بشه تا مجبور نشن برن سراغ اسماي غير شيعي
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۴:۳۹ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
تو خودتو به تیمارستان معرفی کن وضعیت مغزیت اورژانسیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۲ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
یه جاهایی مبالغه ی زیادی جواب نمی‌دهد برو سراغ یک روش دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
هعی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
واقعا که خیلی مسخرست
Iran (Islamic Republic of)
حامد قزوین
۱۲:۰۷ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
وقتی زبان مادری من تورکیه انتخاب اسم تورکی اصلا هم بیگانه پرستی نیست یا وقتی اسم فارسی رو برای نوزاد فارس زبان انتخاب کنی اصلا بیگانه پرستی نیست،اتفاقا بیگانه پرستی یعنی اسمهای عربی که پدرو مادر انتخاب میکنن مثل اسم من
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۰ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
اولا حامد اسم مذهبیست ثانیاخیلی هموطنای ماعربند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
دقیقا..موافقم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۰ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
چرا حرف را می پیچونی ، ترک اسم ترکی و فارس اسم فارسی بذاره هیچ اشکالی ندارد حتی برعکس ، در ضمن اسم های اسلامی با عربی تفکیک قائل بشید معمولا اسم های داخل ایران اسلامی می باشد
Iran (Islamic Republic of)
عباسی
۱۵:۲۴ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
برادر خودت داری جواب خودت را میدی منظور از اسم بیگانه اسم های غربی هست نه ایرانی ووترکی واسلامی
Iran (Islamic Republic of)
ابوذر
۱۵:۲۹ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
آقا حامد گل. زبان مادری شما برای تمام ایرانیان فارس زبان قابل احترام است. ما شهیدان اذری زبان بسیاری داشتیم که رشادتهای زیادی داشتند و قدردان آنها هستیم.
اگر متن را به درستی مطالعه می کردی دچار سوءتفاهم نمی شدی. منظور نویسنده این بود.
"برخی از والدین با انتخاب نام‌های غربی و یا برگرفته از سلبریتی‌های جهانی سعی می‌کنند که خود را متمدن نشان دهند."
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۱ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
اینی که گفتی بیشتر فاشیستی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۳ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
اصلا متن بالا رو خوندی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۳ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
اسم باید معنی و مفهومی داشته باشه از همه مهمتر شخصیت ولی خدایش اسم بعضی ها براشون خیلی زیاد چون اصلا در حد و اندازه اون اسم نیستن
Iran (Islamic Republic of)
سمانه
۲۲:۳۴ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
فقط اسم خودم عشقه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۸ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
سریالای تلویزیونم همین طوره اسم های عجیب غریب میزارن
مثلا پارسال سریال ماه رمضون اسم دختره رونا بود تا حالا نشنیده بودم یا تینوش برا مرد تو سریال بچه مهندس خیلیای دیگه الان یادم نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
یکی از وظایف مهم پدر ومادر نهادن نام نیک بر فرزند است که در اینده هویت واقعی فرد بر مبنای همین نام شکل میگیردودرواقع اولین حق فرزند بروالدین است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
خدا را شاکرم که توفیق پیدا کردم اسم دخترهای گلم را از اسماء متبرکه معصومین(ع) قرار دهم زینب مرضیه مطهره زهرا ویکی هم نام مادر پیامبر(ص)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
اوضاع اقتصادی مملکت رو بچسبید که خرابه خرابه
Iran (Islamic Republic of)
محمدیعقوبی
۱۰:۱۱ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
اسم دخترم را گذاشتیم مائده‌سادات که بهش میگیم مائده.... خیلی به این اسم می‌بالم و افتخار میکنم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
ایرانی جماعت اصل و نصب خود رو ول کردن دنبال عرب افتادن مگه ما عرب هستیم که ۹۰ درصد اسم ها عربی هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
اسامي افراد هويت ملي يك كشور است . نبايد افراد بخاطر دلدادگي به فرهنگ يا رسوم ديگر كشورها اسامي بچه هاي خود را از اسامي ملي و باستاني جدا كنند . به نظر ميرسد ثبت احوال بايستي از ثبت اسامي غربي . عربي . تركي . چيني .يا هر كشور ديگر جلوگيري كند تا رسالت خود را انجام داده باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
هر کسی حق دارد نام خود را تغییر دهد ب هیچ فردی مربوط نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
نه عربی و نه ترکی فقط نام ایرانی وسلام هویت خودتان را فراموش نکنید
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۹:۲۶ ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
دقیقا منم چون ترکم اسم ترکی رو میپسندم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
اسامی بچه های ایرانی که در کشور غربی به دنیا نیایند دخترها سارا و پسرها سام هستند . غربی ها این اسم هارا بیشتر دوست دارند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
از سلبریدی بیشتر از این انتظار نمیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
غرب زدگي ....
France
ناشناس
۰۸:۱۷ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
اینها اسامی بیگانه اند ولی اسامی بیشتر افراد که مذهبی است اصیل ایزانی است؟؟؟
آخرین اخبار