مرگ هرزماهی ها در تالاب هامون امری طبیعی است

 از چند روز گذشته باز هم شاهد انتشار تصاویری از تلف شدن حجم زیادی بچه ماهی در دریاچه هامون و حاشیه کوه خواجه در فضای مجازی شدیم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، دریاچه و تالاب بین‌المللی هامون سومین دریاچه بزرگ ایران پس از دریاچه خزر و دریاچه ارومیه، هفتمین تالاب بین‌المللی جهان و یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره در ایران است. دریاچه و تالاب هامون در استان سیستان و بلوچستان واقع شده‌اند. این دریاچه از سه دریاچه کوچک به نام‌های هامون پوزک، هامون صابری و هامون هیرمند تشکیل شده‌است که در زمان فراوانی آب به هم می‌پیوندند و دریاچه هامون را تشکیل می‌دهند.

هر ساله با گرم شدن هوا آب تالاب هامون تبخیر و خشک شده و این موضوع مرگ ماهیان را رقم می‌زند به طوری که این سوژه تا چندروز خبر داغ رسانه‌ها شده و انتشار کلیپ در فضای مجازی شده است.

مرگ هرزماهی ها در تالاب هامون امری طبیعی است

فیلم مرگ ماهیان مربوط به ۲ ماه پیش است

شاهرودی مدیرکل شیلات سیستان در خصوص انتشار تصاویر مرگ ماهیان در اطراف کوه خواجه به خبرنگار ما گفت:عکس‌هایی که اخیرا در فضای مجازی مبنی بر مرگ ماهی‌ها در تالاب هامون منتشر شده  مربوط به ۲ ماه پیش است.

او ادامه داد: ماهیان زنده تالاب هامون که دارای توجیه اقتصادی برای پرورش هستند جمع آوری و بین استخرداران منطقه سیستان توزیع می‌شود.

او تصریح کرد: ماهی‌های هرز در تالاب هامون پس از جمع آوری و خشک شدن توسط صیادان  به کارخانه‌های پودر ماهی ارسال می‌شود.

ماهیان هرز گرفتار شده در گودال‌ها

شاهرودی اظهارداشت: صیادان سیستان از طریق جمع آوری ماهیان هرز از درون تالاب هامون و رودخانه‌های این منطقه میلیارد‌ها ریال از این فعالیت درآمد کسب می‌کنند.

۲۷ خرداد امسال با کاهش آب ورودی و افزایش دمای هوا تعدادی از ماهیان هرز در این گودال‌ها گرفتار و تلف  شدند که با جاری شدن آب لاشه‌های آن‌ها در کنار روستای ده دراز دپو که توسط صیادان جهت خشک کردن و ارسال به کارخانه‌های پودر ماهی جمع آوری شد.

 فیلمی هم که با همین عنوان منتشر شد و نشان می‌داد ماهی‌های تلف شده در تالاب هامون قابلیت پرورش در استخر‌ها را دارند مورد بررسی قرار گرفت که مشخص شد این فیلم مربوط به روز‌های اخیر نیست و هرزماهی‌های تالاب قابلیت رشد ندارند.

به گفته او هرزماهیانی که در داخل تالاب هامون هستند بیشتر خوراک پرندگان می‌شود.

هرزماهیانی که در داخل تالاب هامون هستند

بیش‌از سه هزار خانوار صیاد برای جمع‌آوری ماهیان تالاب هامون ساماندهی شدند

 عیسی میرانی شاهرودی مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان (آب‌های داخلی) در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، گفت: حدود سه هزار و ۷۰۰ خانوار صیاد در قالب ۱۵ شرکت تعاونی جهت پیشگیری از بحران‌های ناشی از خشکی تالاب بین المللی هامون و جمع‌آوری بچه ماهیان تالاب ساماندهی و اطلاع رسانی‌های لازم در این رابطه انجام شده است.

جمع‌آوری بچه ماهیان تالاب

او ضمن اشاره به برنامه‌ریزی برای استفاده حداکثری از ظرفیت‌های تالاب بین المللی هامون توسط شیلات سیستان و بلوچستان اظهار داشت: باتوجه به اینکه امسال در حوضه تالاب بین المللی هامون تا این لحظه خشکی رخ نداده زنده گیری انواع ماهی‌ها و ارسال آن‌ها به استخر‌های پرورش ماهی در اولویت این اداره‌کل است.

او بیان کرد: متاسفانه با خشک شدن تالاب بین المللی هامون بر اثر قطع آب رودخانه هیرمند که همه ساله به دلیل خشکسالی‌های متمادی اجتناب ناپذیر است به تدریج شاهد مرگ و میر ماهی در مقیاس وسیع در این تالاب هستیم.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان بیان کرد: بر اساس پیش‌بینی این اداره کل، رودخانه سیستان از تاریخ ۱۹ تیر و به دنبال قطع آب ورودی دچار چالش شده که بلافاصله فراخوان و ساماندهی تمامی گروه‌های صیادی انجام شد.

او بیان کرد: فعال سازی خط عمل آوری بسته بندی ماهیان خوراکی علاوه بر ایجاد ارزش افزوده و فرصت صادرات به سایر نقاط کشور از افت شدید قیمت به علت افزایش میزان صید و اشباع بازار جلوگیری خواهد کرد.

مرگ ماهی‌ها در تالاب هامون اتفاقی طبیعی است

امسال مرگ ماهی‌های درشت و خوراکی در داخل تالاب هامون نداشتیم، زیرا اقداماتی برای کاهش این موضوع در دستور کار قرار گرفت.

 مرگ و میر ماهی‌ها در دریاچه هامون یک روال طبیعی دارد و از همان گذشته که ۱۰ میلیارد مترمکعب ورودی آب داشتیم و وسعت دریاچه به ۵۷۰ هزار هکتار می‌رسید این اتفاق می‌افتاد.

جمع آوری ماهیان مرده در اطراف تالاب هامون

 از گذشته برخی از قسمت‌های تالاب خشک می‌شد و تنها جا‌هایی که آب باقی می‌ماند گودال‌ها یا رونگ‌ها در اصطلاح محلی و یا در خود هامون صابری بود و باقی قسمت‌ها خشک می‌شد و تلفات ماهی داشتیم.

ارسال بچه ماهی‌های پرورشی به استخر‌ها

امسال برای جلوگیری از تلفات ماهیان دارای صرفه اقتصادی،  صید ماهی ساماندهی و مدیریت شد و ماهیانی که ارزش خوراکی ندارد برای کارخانه‌های پودر ماهی صید ارسال می شود.

شباهت زیادی بین برخی از هرزماهیان با بچه ماهی‌های پرورشی وجود دارد که در این زمینه به صیادان آموزش داده شده است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار