تازه‌های نشر؛

مجموعه شعر‌های آیینی جدید در رثای سالار شهیدان/ از «آغاز روشنایی آیینه» تا «منظومه شهیدان کربلا»

مجموعه شعر‌های «آغاز روشنایی آیینه»، «هزار خانه خورشید» و «منظومه شهیدان کربلا» به تازگی از سوی سوره مهر منتشر شدند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، برخی مجموعه‌های شعر در کشور منتشر می‌شوند که تنها به یک موضوع می پردازند؛ از جمله این مجموعه شعر‌ها می‌توان به مجموعه شعر‌های آیینی اشاره کرد که با محوریت ائمه اطهار منتشر می‌شوند. انتشارات سوره مهر هم به تازگی به مناسبت ایام محرم، جدیدترین مجموعه شعر‌های آیینی عاشورایی خود را منتشر کرده است. در ادامه این کتاب ها را معرفی می کنیم:


بیشتر بخوانید


آغاز روشنایی آیینه

مجموعه شعر‌های آیینی جدیدی که در انتشارات سوره مهر منتشر شدند

«آغاز روشنایی آیینه» عنوان ترکیب بند بلند عاشورایی از سیدعلی موسوی گرمارودی است که به همراه بخش‌هایی از این سروده در قالب کتابی به همین نام در انتشارات سوره مهر منتشر شد. بهاءالدین خرمشاهی در یادداشتی که در اول تیرماه سال ۱۳۸۷ نوشته است، این ترکیب بند را «نقطه اوج و عطفی در یک هزاره تاریخ مرثیه سرایی مذهبی و شعر عاشورایی در ادب فارسی» دانسته است.

به اعتقاد او «غزل‌های این ترکیب بند، صلابت کهن دارد و طراوت نو». حمیدرضا شکارسری هم درباره این ترکیب بند نوشته است: «واژه هایی چون «غم»، «حقیقت»، «سیاهی»، «زیبایی»، «شکوه» و ... ترکیب موردنظر را به بیانیه‌ای مستقیم، اما هنرمندانه و پر شور و تاثیرگذار بدل نموده اند که فایده مندی آن انکار ناپذیر است.»

نقد و نظر‌های بهاء الدین خرمشاهی و حمیدرضا شکارسری به همراه نظر سیدصدرالدین قوام شیرازی، محمد یزدانپرست و مرتضی امیری اسفندقه درباره ترکیب بند «آغاز روشنایی آیینه» در این کتاب آمده است. «آغاز روشنایی آیینه» ترکیب بندی ۱۵ بندی است که پیش از این بند‌هایی از آن با نام موقت «از گلوی غمگین فرات» در نیمه فروردین ۸۷ در روزنامه اطلاعات منتشر شد.

سید علی موسوی گرمارودی در این کتاب عنوان ترکیب بند را تغییر داده و در بخش مستقلی تمام نقد و نظر‌هایی که درباره این شعر مطرح شده را آورده است که از جمله آن‌ها می‌توان به "نگاهی به شعر آیینی جدید گرمارودی" از بهاءالدین خرمشاهی، "حریر و حماسه" از محمد یزدان پرست، "زنگ اول در کلاس از گلوی غمگین فرات" از مرتضی امیری اسفندقه، "در غیاب من" از حمیدرضا شکارسری و "نقدی کوتاه بر بند اول در گلوی غمگین فرات" از شهیدی اشاره کرد. در کتاب «آغاز روشنایی آیینه» بخش‌های دیگری را هم می‌توان مطالعه کرد که بیانگر نوع نگاه شاعر به شعر آیینی است.

کتاب هزارخانه خورشید

مجموعه شعر‌های آیینی جدیدی که در انتشارات سوره مهر منتشر شدند

کتاب «هزار خانه خورشید» اثر احد ده بزرگی در انتشارات سوره مهر منتشر شد. تمام اشعار این مجموعه شعر در قالب دوبیتی سروده شدند و محتوایی مذهبی، آیینی و عاشورایی دارند.

احد ده بزرگی مجموعه شعر «هزار خانه خورشید» را که ۵۰۰ دوبیتی را دربرمی گیرد، در سه بخش مجزا آماده و منتشر کرده است. بخش اول کتاب ۴۵۰ دو بیتی را دربرمی گیرد که در رثای پیامبر اکرم (ص)، امام علی (ع)، حضرت فاطمه (س) و سایر اهل بیت پیامبر (ص) از جمله امام حسین (ع) سروده شدند. در این بخش اشعاری هم در رثای اصحاب امام حسین (ع) سروده شده است.

منظومه شهیدان کربلا

مجموعه شعر‌های آیینی جدیدی که در انتشارات سوره مهر منتشر شدند

همایون کاشانی در حماسه منظومه شهیدان، رشادت‌های قهرمانان عرصه عشق و ایثار را به تصویر می‌کشد. منظومه شهیدان با نام خدا آغاز می‌شود و پس از آن چگونگی سفر امام حسین (ع) و یاران ایشان را به سرزمین نینوا و خطه تفتیده کربلا و مواجهه ایشان با حرّبن یزید ریاحی را شرح می‌دهد. سپس به توصیف آزادگی و شهادت این قهرمان آزاده می‌پردازد.

همایون کاشانی در «منظومه شهیدان کربلا» واقعه عاشورا و شهادات یاران ایشان را از علی بن حر تا حضرت علی اصغر (ع) به طور کامل شرح می‌دهد. دلاوری‌ها و مردانگی‌های حضرت ابوالفضل (ع) راتوصیف می‌کند و از غم و قهرمانی‌های کاروان اسیران کربلا و رسیدن به شام و خطبه حضرت زینب کبری (س) می‌گوید.

عنوان و موضوع هر مثنوی «منظومه شهیدان کربلا» در ابتدای آن ذکر شده است. شاعر در آغاز کتاب می‌گوید: «تنها حسین (ع) حسین است. کسی را حدّ آن نیست که در حسین (ع) سستی و کاستی ببیند، توان آن هم نیست که به او چیزی بیفزاید»

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.