مشکلات قلبی و عروقی در کمین مبتلایان به دیابت

متخصص قلب و عروق گفت: با استفاده از دارو‌های جدید می‌توان خطر ابتلا به مشکلات قلبی و عروقی را در بیماران مبتلا به دیابت کاهش داد.

به گزارش حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا قنواتی، متخصص قلب و عروق درباره درمان‌های نوین دیابت و ارتباط بیماری‌های قلبی با دیابت اظهار کرد: درمان دیابت در سال‌های اخیر با تحولات عظیمی همراه شده که سبب می‌شود بیماران دیابتی کمتر گرفتار مشکلات قلبی و عروقی شوند و از بروز این عارضه در آن‌ها پیشگیری شود.

او افزود: برخی دارو‌هایی که در جهان برای درمان دیابت تا قبل از سال ۲۰۰۰ تجویز می‌شد، سبب کاهش پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی نمی‌شد بلکه حتی برخی از این دارو‌ها افزایش بروز بیمار‌های قلبی و عروقی را به همراه داشت.

این متخصص قلب و عروق با بیان اینکه، در گذشته از میان دارو‌های کاهنده قند خون در بیماران مبتلا دیابت، فقط متفورمین بر اساس مطالعات، اثرات مفیدی بر روی پیشگیری از بیماری‌های قلب و عروق داشته است، گفت: اولین علت مرگ بیماران دیابتی، مشکلات قلبی و عروقی ناشی از این بیماری است.

 قنواتی با اشاره به اینکه در حال حاضر در کشور ما نیز، دارو‌های جدید مقابله با مشکلات قلبی عروقی ناشی از دیابت وجود دارد، گفت: برخی از پزشکان و بسیاری از بیماران از دارو‌های جدید اطلاعی ندارند، در حالی که استفاده از این دارو‌ها می‌تواند جهت افزایش طول عمر بیمار و کاهش عوارض ناشی از دیابت بسیار موثر باشد.

او در حاشیه رویداد اینکرتین سامیت (INCRETIN SUMMIT) بیان کرد: دارو‌های جدید نه فقط خطر ابتلا به مشکلات قلبی و عروقی را در میان بیماران دیابتی را کاهش می‌دهد بلکه خطر تکرار عوارض قلبی و عروقی ایجاد شده را در بیماران دیابتی، کمتر می‌کند.

این متخصص قلب و عروق گفت: تغییر گایدلاین‌های درمانی در حوزه دیابت یا همان راهنما‌های بالینی در حال حاضر بر اساس رویکرد توجه به دارو‌های نوین ضرورت دارد و در کنار این مسئله بیماران نیز باید اطلاعات جدیدی در مورد این دارو‌ها کسب کنند و پزشکان هم دارو‌های جدید را جایگزین دارو‌های قدیمی کنند.

او یادآوری کرد: زمانی که بیمار آگاهی یابد که اگر از دارو‌های نوین درمان دیابت استفاده کند، خطر ابتلا به مشکلات قلبی و عروقی و یا سکته قلبی در وی کاهش می‌یابد، قطعا این مطالبه در او به وجود خواهد آمد که از پزشک خود درخواست تجویز دارو‌های جدید را داشته باشد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار